דילוג לתוכן העיקרי

כי תשא | תשס''א

לזכרה של אורה מושקוביץ ע"ה
11.08.2014
קובץ טקסט

א. רש"ר הירש.

פרק לא' פסוקים טו', טז':

 

שאלות.

 

1.   מהו הקושי שפרשננו מוצא בקטע הראשון?

2.   מהי תשובתו לכך?

3.   היש לזה משמעות רעיונית   ו\או מעשית?

4.   מלאכת מהמשכן אסורה בשבת - מה הרעיון בכך?

4.   אם כן למה הקרבת הקרבנות מותרת ואף מצווה?

5.   אם כן למה הקרבת הקרבנות מותרת ואף מצווה?

6.   פרשננו מסביר כי פסוק טז' הוא תוצאה הגיונית לפסוק טו', התוכל להסביר?

7.   מה "השמירה הנאמנה " עושה ואיך?

8.   מהי "לדורותם ברית עולם" האם זה ציווי, הבטחה, תוצאה?

 

ב.   הכתב והקבלה.

פרק לא' פסוק טז':

 

שאלות.

 

1.   קרא את הפסוק ותנסה להסביר בפשטות את ענין "ברית עולם"?

2.   מה דעת המפרשים ומה הצעתם בהוספת האות למ"ד, במה ואיך מתפרש בכך העין?

3.   מהי שמירת שבת לדעת פרשננו ומה מטרתה?

4.   איך זה פועל על "בבניו ובדורותיו"?

5.   התוכל להסביר את "השלמות התכליתי"?

6.   איך פרשננו מסביר את "ברית"?

7.   מה "עולם" לדעתו?

8.   למה חשוב לו לפרש "את" כמו "עם"?

9.   מה לפי כל זה פירושו של פרשננו כאן?

 

ג.   רמב"ן.

פרק לב' פסוק ו':

 

שלאות.

 

1.   פרשננו - בפירושו כאן - קובע את הסדר הכרונולוגי של האירועים בשונה מן המסופר בפסוקים, למה?

2.   מתי ציווה הקב"ה למשה לרדת ולמה חשוב ענין זה?

3.   מתי החליט משה לעשות את כל המעשים שעשה ולמה היתה תגובת העם כזאת שמשה יכול היה לעשות כן?

4.   היכן ומתי "שיתף אהרון פעולה" ומה היתה תגובת משה לכך?

ד.   מדרש רבה.

פרק לב' פסוק ח':

 

שאלות.

 

1.   מדרש זה מורכב ונוטה לכמה פירושים, מה בעצם הקושי האפשרי בפסוק עליו המדרש בונה פירושיו?

2.   מהי בדיוק דעתו של ר' תנחום?

3.   לעומתו במה שונים מכך דבריו של ר' לוי?

4.   לאחר שני פירושים אלה, בא פירוש תחת הכותרת: "דבר אחר" סימן שזה שונה או אף נוגד את קודמו, מה לפי זה אומר ר' אמי?

5.   לעומת פירוש זה באים דבריו של ר' יצחק, מה בעצם חידוש כאן?

6.   לבסוף מה "אמר הקב"ה"?

 

ה. כלי יקר.

פרק לב' פסוק טז':

 

שאלות.

 

1.   למה לדעת פרשננו אין זה מקומו של הפסוק כאן?

2.   למה בכל זאת הוא נכתב כאן?

3.   פרשננו קובע כי האותיות היו מיוחדות בכך שהיו מעל ומחוץ לאבנים נוספות עליה, למה חשוב לו הדבר ומנין לו זאת?

4.   שלושה מיני חירויות למדו חז"ל כאן, מה הן ומה בעצם ההבדל ביניהן?

5.   מה פירוש: אותיות פורחות?

6.   מה עם לומדי התורה לכאן?

7.   איך פרשננו מסביר את הפסוק המצוטט על ידו בתהילים?

8.   מתי, היכן ולמה שבר משה את הלוחות?

9.   שתי דעות נוספות מביא פרשננו לסיבת שבירת הלוחות, התוכל להסבירן?

10. התוכל להסביר את ההבדל הרעיוני-עקרוני ביניהן?

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)