דילוג לתוכן העיקרי

כי תשא | תשס''ד

לזכרה של אורה מושקוביץ ע"ה
11.08.2014
קובץ טקסט

א. האברנאל.

פרק לא' פסוקים: יד', טז':

 

שאלות

 

1.   פרשננו מבאר דברי הגותו כאן דוקא, התוכל לשער מה סיבתו?

2.   פרשננו מבאר דברי חז"ל בדבר "שמור וזכור בדיבור אחד" שלא באופן מיסטי וריעוני, למה?

3.   פרשננו קובע כי מצוות השבת היא על דרך החיוב והשלילה, התוכל לבראו?

4.   מהי מטרת השבת לדעתו?

5.   מהי "נפש יתירה" לפי זה?

6.   זכירה – מעשה, שמירה – מניעה, מה הוא רוצה ללמדנו בכך?

7.   מתי יש להשתמש במושגים אלה ולמה אין להפרידם?

8.   איך – בסוף – הוא מפרש את ענין "זכור ושמור בדיבור אחד נאמרו"?

 

ב.   הכתב והקבלה.

פרק לא' פסוק יח':

 

שאלות

 

1.   מהו הקושי אתו מתמודד פרשננו?

2.   מה הן הגדרותיו למושגים: יד', אצבע?

3.   לדעתו גם צבע או צביעה משתייכים לכך, איך הוא מסביר זאת?

4.   אצבע אל-הים, כמו חרדת אל-הים, מהו פירושו לפי זה?

5.   היש לך דוגמא נוספת לצורה זו של פירוש?

6.   מהו דרך הפשט לדעת המפרשים?

7.   "שם דבר וגם פעולתו" מהו הסבר זה ואיך הוא שייך לכאן?

8.   "ופעולות השם ע"י חפצו ורצונו לבד" מה כוונתו בכך?

 

ג.   רמב"ן.

פרק לב' פסוק י':

 

שאלות

 

1.   מהו הקושי לדעתו כאן?

2.   איך הוא מסביר זאת על דרך הפשט?

3.   מהי דעתו "על דרך האמת"?

4.   בסוף הקטע הוא מביא פירוש "ויתכן"… מהו?

5.   מה מטרת הסיומת "ובין ותדע"?

 

ד.   רבינו בחיי.

פרק לב' פסוק יא':

 

שאלות

 

1.   מהו הקושי לדעתו ומהי תשובתו?

2.   שני פירושים נותן פרשננו ל"ויחל" מה הם?

3.   מהו הקושי בשימוש המלה "אלוקיו" כאן ואיך פרשננו מסביר זאת?

4.   איזו הוכחה נוספת יש לו לפירוש זה מן הכתוב?

5.   למה הזכיר בתפילתו ענין יציאת מצרים?

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)