דילוג לתוכן העיקרי

עקב | שני הפתחים של עבודת ה'

"וְהָיָה אִם שָׁמֹעַ תִּשְׁמְעוּ אֶל מִצְו‍ֹתַי אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם" (דברים י"א, יג).

"כי כתיב 'לשקוד על דלתותי', שיש ב' פתחים. פירוש, בכל דבר שנפתח קצת השגה לאדם - צריך אחר כך להיות פתח שני, לקבל ההשגה כראוי. כי הכפל הוא קיום הדבר כמאמר 'שינה עליו הכתוב לעכב'". ה"שפת אמת" מזכיר כאן כלל עקרוני המנחה, לדבריו, את חז"ל בדרשות הפסוקים: "שינה עליו הכתוב לעכב" - כלומר, אם חוזר הכתוב על דבר פעמיים, הרי שפרט זה חשוב עד כדי כך שלא ניתן אף בדיעבד להימנע מקיומו.

הגמרא במסכת ברכות מביאה הלכה שלפיה לעולם צריך אדם להיכנס בשני פתחים לבית הכנסת. על פי דברי ה"שפת אמת", שני הפתחים מסמלים שני שלבים בכניסת האדם לעבודת ה'. השלב הראשון הוא הרצון: על האדם לרצות להיות עבד ה' כדי שיוכל להמשיך ולחדור לחדרים פנימיים יותר. עד שנכנס האדם בפתח זה, משול הוא לאדם ההולך ברחוב ומביט בחלון ראווה, המתבונן בפריטים שבחלון בעיניים אחרות מאלו של אדם שנכנס לחנות ומבקש לקנות את אותם פריטים. הנכנס בפתח הרצון עדיין אינו מקבל על עצמו בצורה מוחלטת את הכללים והפרטים ואינו הופך להיות 'שחקן' בעבודת ה', אך הוא כבר מאזין למנגינה המתנגנת ונהנה מהאסתטיקה שלה. הנכנס שני פתחים הוא מי 'שקנה את הפריט שבחנות'; זה שקיבל על עצמו להיות חלק מהמנגינה. כך מסביר ה"שפת אמת" את השלבים השונים של פרשיות קריאת שמע: "וזה עניין אמרם ז"ל, לקבל עליו עול מלכות שמיים תחילה ואחר כך עול מצוות".

ייתכן שבדרך זאת ניתן אף להסביר את השלבים שבפסוק הראשון של הפרשה: "והיה עקב תשמעון... ושמרתם ועשיתם אותם". השמיעה הראשונה היא קבלת עול מלכות שמיים, ורק לאחר שמיעה זו יכול האדם להיכנס פתח נוסף ולקבל על עצמו עול מצוות.

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)