דילוג לתוכן העיקרי

שופטים | תמים תהיה עם ה' א-לוהיך

"תמים תהיה עם ה' א-לוהיך" - פסוק זה זכה לפרשניות רבות בקרב אדמו"רי החסידות, ותורות רבות נכתבו בהשראתו. מה פשר המילה "תמים" ומה פשר הציווי להיות תמים עם ה'?

ה"שפת אמת" דורש פסוק זה כרקע לפרשת הנבואה. הפסוק מופיע בפרשייה שבה התורה מכינה את בני ישראל למפגש עם האלילות ועם דרכי עבודת האל הקיימות בארץ כנען: "כי אתה בא אל הארץ... לא תלמד לעשות כתועבות הגויים ההם. לא יימצא בך מעביר בנו ובתו באש, קוסם קסמים מעונן ומנחש ומכשף...". בהמשך הפרשייה עוסקת התורה בתפקידו של הנביא, כאשר הפסוק המקשר בין החלקים השונים הוא "תמים תהיה עם ה' א-לוהיך".

לאור ההקשר, מסביר ה"שפת אמת" כי אין כאן איסור על האדם לחקור ולתהות על דרכי הנהגת ה' בעולם, אלא קביעת עובדה המסבירה את ייחודו של הנביא על פני קוסמי הגויים. כיסופיהם של בני האדם אחרי השלמות, הבאים לידי ביטוי בחיפושם של אומות העולם אחרי ריגושים דתיים, שונים אצל איש ישראל, שכן הם חלק מטבעו הראשוני: "שבני ישראל יש להם כל השלמות כביכול דומין לבוראן... שנקראו 'השולמית' כמו שנקרא הקב"ה... וזה שכתוב 'תמים תהיה כביכול עם ה' א-לוהיך' - לא כמו הגויים שצריכים לבקש תחבולות מדבר שחוץ להם, אלא נביא מקרבך". וכך גם בהמשך: "נביא מקרבך - שאיש ישראל צריך להשיג הכל מעצמו".

ההבדל המהותי בין הקוסמים המוזכרים בתחילת הפרשה לבין הנביא הוא במקור ההשראה. בעוד שאצל הקוסם יש צורך בהמצאת יש מאין, בחידוש דבר שלא היה קודם בנמצא, בהריסת הטבע והבריאה בשביל הרגש הדתי - מעין "מעביר בנו ובתו באש"; הרי התורה דורשת מהיהודי לחשוף את הדברים מקרבו פנימה. לא להרוס את טבע הבריאה, אלא להדגישו ולנבור בו פנימה עד למציאת מקור מים חיים. כוחו של הנביא, כותב ה"שפת אמת", אינו חיצוני לו: "כוח הנביא הוא מכללות ישראל, והוא כוח הדיבור של כלל ישראל. וכפי התמימות והשלמות שנמצא בכלל ישראל, כן יש כוח לנביאיהם". כך מפרש ה"שפת אמת" כי כוונת הפסוק - "תמים אתה". אחד אתה כביכול עם ה' א-לוהיך, שדומים ישראל לאביהם שבשמים ומשם כוח נבואתם.

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)