דילוג לתוכן העיקרי

תולדות | תשס''ד

לזכרה של אורה מושקוביץ ע"ה
11.08.2014
קובץ טקסט

א. הרב. אורי שרקי (פרשן בן דורנו)

פרק כה' פסוק כב':

 

שאלות

 

1.   פרשן-מהפכן בן ימינו מעלה כאן פן אוניברסלי למאבק בין אידיאלים, מה בפסוקינו מאפשר לו זאת?

2.   מהי לפי זה אותה "התרוצצות" במעי רבקה?

3.   פרשננו נותן פירוש מהפכני למושגים: זה, אנוכי, התוכל לבארו בהרחבה נוספת?

4.   לפי זה למה ביקש יעקב "לקנות" את הבכורה ומה זה נתן לו?

5.   למה היה עשיו "עייף" ואיך זה התבטא?

6.   "הנה אנכי הולך למות ולמה זה לי בכרה" איך פרשננו מרחיב בפירושו ומאיר פסוק זה באור חדש ומיוחד?

7.   האם יש מסקנה רעיונית לכל זה עבורנו?

 

ב. הרלב"ג.

פרק כז' פסוקים א'-י':

 

שאלות

 

1.   מה לומד פרשננו בקטע הראשון?

2.   בקטע השני מסביר פרשננו את סיבות השינוי ביחסיהם אל הבנים של יצחק ורבקה, מה לבסוף הוא לומד מכך?

3.   מה עלינו ללמוד מן "התועלת השלשית"?

4.   בתועלת הרביעית מתפתל פרשננו בנסותו לבאר התנהגותו של יצחק, התוכל להסבירו?

 

ג. רש"ר הירש.

פרק כז' פסוק ב':

 

שאלות

 

1.   מה הקושי העקרוני העומד לפני פרשננו?

2.   איך הוא מסביר לפי זה את בקשת הסעודה?

3.   מי המברך ואיך זה פועל לדעתו?

4.   מה רוצה יצחק במתן ברכה זו?

 

ד. המלבי"ם - התורה והמצוה.

פרק כז' פסוק ד':

 

שאלות

 

1.   מהו הקושי העומד בפני פרשננו ואיזה סוג קושי זה?

2.   איך מסביר פרשננו את מטרת הבאת הסעודה ומה ואיך היא פועלת?

3.   יש היפוך בין המשפיע לבין המקבל, איך זה פועל?

4.   מהו אותו "שוחד" מי נותנו ולמי ומה זה עושה?

5.   במה הדוגמא המובאת כאן מסייעת?

6.   לבסוף מי המברך?

 

ה.   המשתדל.

פרק כז' פסוקים ד', ה':

 

שאלות

 

1.   איך פרשננו קושר את האכילה אל הברכה?

2.   מה הקושי האפשרי לדעתו בפסוק ה'?

3.   מהי תשובת פרשננו ומה תשובת תלמידו ובמה זה עדיף?

 

ו.   אור החיים.

פרק כז' פסוק ח':

 

שאלות

 

1.   איך מתמודד פרשננו עם הבעיה של מעשה המרמה של רבקה?

2.   פרשננו מסביר את ענין הקללה בפסוק יג', איך ומה מענהו?

3.   בקטע השני - הארוך - מנסה פרשננו להסביר ולהצדיק את מעשי רבקה מה מאלצו לעשות כן?

5.   מה קשה לו בפסוק טו' ומהו פירושו?

 

ז.   הכתב והקבלה.

פרק ז' פסוק יד':

 

שאלות

 

1.   עם איזה קושי עקרוני מנסה פרשננו להתמודד?

2.   מנין לו שיעקב לא היה זריז כאן?

3.   מה הוכחותיו מן הפעלים המצוטטים "וילך, ויקח, ויבוא".

4.   "אנוס כפוף ובוכה" התוכל למצוא רמז לכל זה?

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)