דילוג לתוכן העיקרי

קידושין | דף עז | בת חלל זכר פסולה מהכהונה

המשנה בסוגייתנו מחלקת בין חלל שנשא ישראלית לישראל שנשא חללה; בעוד שאב שהינו חלל גם יוצא חלציו הינם חללים ואסורה בתו להתחתן עם כהן, פרי בטנה של האישה החללה לא יהיו חללים ומותרת בתה להתחתן עם כהן.

מהברייתא אנו למדים כי חללה הינה אשה הפסולה לכהונה אשר נבעלה לכהן1 או בתה שנולדה מביאה כזו. למעשה, כאשר החללה מתחתנת עם ישראל, פרי ביטנה – בתה תהיה כשרה להתחתן עם כהן. זאת בשונה מחלל שהתחתן עם בת ישראל כשרה, פרי ביטנה יהיה חלל (או חללה) וכן ימשיך הדבר מדור לדור. כלומר, בעוד שחללות אצל אשה היא רק כאשר ישנה עבירה, במקרה של חלל החללות היא כתוצאה ממעשה עבירה או שהיא עוברת מדור לדור (מאב חלל לבנו וכו').

עולה מהאמור כי מי שנולד לחללה לא יהיה מוגדר כחלל והגדרת חלל כיוצא חלציו של כהן חלה רק ממעשה עבירה; אם נכונה הגדרה זו הרי שבמקרה שבו אשה אשר אסורה לכהן הרתה ממנו אך לא בדרך של ביאה אלא באופן של הפריה מלאכותית, לא יהיה הבן חלל שכן לא נעשתה עבירה וממילא לא נעשתה האשה חללה. מי שמעביר מדור לדור את החללות זה האב בשל מעשה העבירה ולא מסתבר לומר שלא נעשתה האשה חללה בעת ההזרעה וכן נעשתה חללה מעצם כך שהרתה .

______________

[1] וכן אלמנה שנבעלה לכהן גדול

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)