דילוג לתוכן העיקרי

קידושין | דף כו | קניין אגב

המשנה בדף כו ע"א עוסקת בקנייני מיטלטלין ובקנייני קרקע ומציינת קניין המשלב את שניהם: קניין אגב, שבו זוכה הלוקח בשדה ואגב כך גם במיטלטלין.

הגמרא מבררת את מקורו של קניין אגב, ולאחר מכן שואלת אם "בעינן צבורים", כלומר אם המיטלטלין הנקנים אגב הקרקע צריכים להימצא בתוכה בשעת הקניין ("צבורים"), או שמא הלוקח יכול לקנות אגב קרקע גם מיטלטלין שנמצאים במקום אחר.

שמעתי ממו"ר הרב ליכטנשטיין זצ"ל בשם הגרי"ד סולובייצ'יק זצ"ל שבשאלה זו גלום ספק עקרוני ביחס לקניין אגב. יש שתי הבנות יסודיות בקניין אגב:

  • פעולת הקניין המתבצעת בקרקע (כסף, שטר או חזקה) חלה למעשה גם על המיטלטלין, לאמור: המיטלטלין נקנים משום שגם בהם נעשה מעשה קניין.
  • מעשה הקניין אינו חל על המיטלטלין, אך מאחר שהלוקח זוכה בקרקע, מאפשרת לו ההלכה לזכות גם במיטלטלין ללא מעשה קניין: המיטלטלין נטפלים לקרקע, אף שמעשה הקניין אינו חל עליהם.

הגרי"ד הסביר שהספק שבסוגייתנו משקף שני מסלולים בקניין אגב: אם המעות צבורים על גבי הקרקע הנקנית, חל מעשה הקניין הנעשה בקרקע גם עליהם, אך אם אין הם צבורים בקרקע, אי אפשר להחיל עליהם את מעשה הקניין, ולכן חייבים להניח שהם נקנים ללוקח בלא מעשה קניין.

כאמור, הגמרא מבררת גם את המקור לקניין אגב, ומוצאת אותו בתיאור המתנות שנתן המלך יהושפט לבניו: "וַיִּתֵּן לָהֶם אֲבִיהֶם מַתָּנוֹת רַבּוֹת לְכֶסֶף וּלְזָהָב וּלְמִגְדָּנוֹת עִם עָרֵי מְצֻרוֹת בִּיהוּדָה" (דברי הימים ב כג, ג).

למאמרו הארוך "עץ הדר", העוסק בדיני אתרוג מורכב, הקדים הראי"ה קוק הקדמה בשם "ראש אמיר". בין היתר עוסקת הקדמה זו ביחס שבין המצוות התלויות בארץ ובין המצוות שאינן תלויות בארץ, וכך כתב הראי"ה שם:

"הדעה האמיתית, שהנשמה הפנימית של כל המצוות כולן, אפילו של אותן שאינן תלויות בארץ, היא תלויה גם היא באמת בארץ, ומאווירה המחיה נשמות הֵנָּה יונקות מרחוק... גם בחוץ לארץ".

לחידוד דבריו משתמש הראי"ה במשל יפהפה המבוסס על סוגייתנו. הראי"ה מסביר שעם ישראל מחויב 'לקנות' כביכול את המצוות, ואת המצוות שאינן תלויות בארץ – המשולות למיטלטלין – הוא קונה אגב קניין המצוות התלויות בארץ. והוא מסיים:

"והמצוות שאינן תלויות בארץ הֵנָּה המיטלטלין, שהם נקנים אגב הקרקע. ומה מכוון הוא רמז קניין אגב בעניינא דקרא של הזכרת אומץ הקביעות של ארץ ישראל מ'ויתן להם אביהם מתנות רבות לכסף ולזהב ולמגדנות עם ערי מצורות ביהודה'".

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)