דילוג לתוכן העיקרי

קידושין | דף נ | דברים שבלב

הגמרא בסוגייתנו מנסה למצוא מקור לקביעתו של רבא כי "דברים שבלב אינם דברים". אולם יש לדון לא רק במקור הדין, אלא גם בטעמו: מדוע דברים שבלב אינם דברים?

דומה שניתן להסביר זאת בשני אופנים:

ייתכן שפשוט אין להאמין לאדם הטוען כי חשב בלבו כך וכך. ניקח כדוגמה את המקרה שעליו דיבר רבא: אדם מכר את נכסיו במחשבה לעלות לארץ ישראל, אך לבסוף נאנס ולא עלה, וכעת הוא רוצה לבטל את מכירת הנכסים בטענה שבשעת המכר היה בלבו תנאי – שאם בסופו של דבר לא יוכל לעלות, המכר יתבטל. על טענתו זו אמר רבא: "דברים שבלב אינם דברים". על פי הבנה זו, רבא אומר שאין כל סיבה להאמין לטענת המוכר: וכי מניין לנו שמכר רק על מנת לעלות לארץ ישראל? גם אם יוכיח שערך הכנות מעשיות לעלייה, אפשר שכוונתו הייתה לעבור דירה בכל מקרה, ועל כן מכר את נכסיו, ואף שאכן העדיף לעלות לארץ ישראל, מכל מקום ידע שאם לא תכניתו זו לא תצלח, יעבור דירה בתוך בבל ויקנה לו נכסים חדשים. מעולם לא התכוונת, כך נטען כנגדו, לבטל את המכירה אם לא תצליח לעלות. רק כעת, לאחר זמן, חזרת בך מהחלטתך לעבור דירה, ועל כן אתה מנסה לבטל את המכר בתואנות שווא.

אומנם, אפשר שהנימוק לקביעתו של רבא שונה: המוכר אכן נאמן בטענתו שכוונתו הייתה שהמכר יתבטל אם לא יוכל לעלות לארץ, אלא שכוונתו זו אינה מעלה ואינה מורידה – מכיוון שהמכר הוא עסקה בין שני אנשים, נקבעים תנאיו על פי ההסכמה המפורשת בין שניהם, והתנאים השונים והמשונים שהיו בלב כל אחד מהם אינם משפיעים עליה כלל. וגדולה מזו – אפילו יכול הקונה לשער שזוהי כוונת המוכר, אין זה משנה: מאחר שהמכר מתבצע, כאמור, בין שניהם, אין הוא מושפע אלא ממה שנאמר ביניהם ולא ממה שנאמר בליבו של כל אחד מהם לעצמו. כדי שיהיה חלק מן העסקה, חייב התנאי להיאמר באופן מפורש.

בעלי התוספות (מט ע"ב ד"ה דברים) מסייגים את קביעתו של רבא ופוסקים שיש מקרים שבהם אפשר להסתמך על אומדן דעתו של אדם כדי לקבוע את תנאי העסקה. על פי הביאור הראשון נאמר כי אלו מקרים שבהם האומדנא מובהקת דייה כדי להאמין לטענתו. על פי הביאור השני, יש לדייק בדוגמות המובאות בתוספות, שכולן לקוחות ממקרים של מתנה: מתנה אכן אינה עסקה הנעשית בין שני צדדים אלא נובעת מרצונו של המוכר בלבד (המקבל אינו צריך אלא לרצות לזכות בה), וממילא היא מושפעת מתנאים שהיו בדעת המוכר (ביטוי מפורש יותר לעמדה כזו יש בתוספות בכתובות מז ע"ב ד"ה שלו).

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)