דילוג לתוכן העיקרי

קידושין | דף עא | היתר ממזר שנטמע

הגמרא בסוגייתנו מביאה מספר מימרות הנראות במבט ראשון כמימרות של אגדה, אך למעשה יש להן משמעות הלכתית רבה ביותר, הנוגעת בנושאים קשים ורגישים. אנו נעסוק במימרה האחרונה ברצף זה, המביאה את חידושו של רבי יצחק: "צדקה עשה הקדוש ברוך הוא עם ישראל, שמשפחה שנטמעה נטמעה" – משפחה שיש בה ספק פסול יוחסין, כגון שנטמע בה ממזר, מותר לינשא לה. מדוע שונים דינים אלו מן הדינים הרגילים של ספק איסור?

לשאלה זו ניתנו מספר תשובות בראשונים. כיוון אחד מתבסס על דברי רבי יוסי (להלן עב ע"ב) שעתידים ממזרים ליטהר לעתיד לבוא, שנאמר "וזרקתי עליכם מים טהורים וטהרתם, מכל טֻמאותיכם ומכל גִלוליכם אטהר אתכם" (יחזקאל לו, כה). רבי מאיר חולק עליו, והגמרא מציינת מספר אמוראים שפסקו כרבי יוסי. הרא"ש (בתוספותיו שם ד"ה דאמר) הקשה: מדוע אנו נדרשים לפסק שמשמעותו היא רק לימות המשיח? והלוא כלל ידוע הוא שאין אנו עוסקים ב'הלכתא למשיחא'! הר"ן (ל ע"א בדפי הרי"ף ד"ה גרסינן) ביאר שפסקו של רבי יוסי הוא שעומד ביסוד דינו של רבי יצחק: מאחר שממילא עתידים הממזרים להיטהר, אין לחשוש מנישואין עם ספק ממזר גם כעת, שהרי אפילו אם יתברר לעתיד לבוא, כשיבוא אליהו, שאכן יש כאן ממזרות – הלוא באותה שעה גם תטוהר ממזרות זו, וממילא אין כאן חשש.

אומנם על דברי הר"ן יש לשאול: אף אם לעתיד לבוא תטוהר הממזרות, ובניו של אותו אדם לא יהיו ממזרים, כיצד אפשר להתיר את ספק האיסור שעליו הוא עובר כעת?

תשובה לשאלה זו, אף שאינה תשובה הנותנת מענה לדברי הר"ן, אפשר למצוא במהרי"ט (יורה דעה סימן א'), שהסביר שחידושו של רבי יצחק אינו מבוסס על דברי רבי יוסי אלא על ההיתר המופיע בדף עג ע"א – ממזר ודאי אסרה תורה, ולא ספק ממזר. המהרי"ט הבין שמשמעותו של היתר זה היא שהאיסור בנישואין עם ממזר קיים רק אם העובר עליו יודע בוודאות שהוא ממזר, ולכן גם אם אדם יודע בבירור שחברו עומד לשאת ודאי ממזרת אין הוא צריך להתרות בו, שכן חברו, שאינו יודע זאת, אינו עומד לעבור על איסור כלל. דברים אלו של המהרי"ט אמורים כמובן ברובד הדאורייתא, ואינם הלכה למעשה, אך יש בהם כדי להסביר מדוע אנו מקלים בספק של משפחה שנטמעה.

דומה שלמעשה זקוקים אנו הן לדברי הר"ן הן לדברי המהרי"ט: לדברי המהרי"ט – כדי להתיר את הנישואין כעת, ואילו לדברי הר"ן, התולה את דינו של רבי יצחק בדעת רבי יוסי – כדי למנוע תקלה בעתיד, כאשר יתברר שאכן היו כאן נישואין עם ממזר.

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)