דילוג לתוכן העיקרי

שיחה בעקבות 'תוכנית המאה'

30.01.2020
00:19:40
0:00 0:00
100
1.0x
  • 0.25x
  • 0.5x
  • 0.75x
  • 1.0x
  • 1.25x
  • 1.5x
  • 1.75x
  • 2.0x

 

שיחת ראש הישיבה הרב יעקב מדן בעקבות "תכנית המאה":

ביציאת מצרים קורה דבר מוזר, בני ישראל יכלו לקום ולצאת, לא ניתן היה למנוע מהם את היציאה תוך כדי המכות. אבל משה לא יוצא, הוא מחכה שפרעה יתן לו הסכמה מלאה ליציאה ממצרים, צאן, מתנות וכסף ורק אז יוצא.

הפרשה שלאחר יציאת מצרים מתחילה ב'בשלח פרעה את העם', ולא ב'בצאת ישראל ממצרים' – הדגש הוא על שילוח עם ישראל.

אני גדלתי על המשפט המפורסם של בן גוריון: "לא חשוב מה יאמרו הגויים, חשוב מה יעשו היהודים", יחד עם "או"ם שמום" ומשפטים נוספים. אבל לתורה חשובה הסכמה בינלאומית. אחרי ההכרה יש מלחמה, אבל קודם כל יש הכרה. גם בסיום המנדט הבריטי היתה קודם כל הכרה בינלאומית, אף אם לאחר מכן היתה מלחמה.

גם הבריטים לא הכירו בירושלים כבירת ישראל, והנה, קם לו נשיא ארצות הברית ומכיר במדינת ישראל שבירתה ירושלים. איני בקיא בכל פרטי ההסכם, אני רחוק מלהתלהב ממנו – יש ויתורים קשים וגדולים. דברים רבים בהסכם זה תלויים בסיעתא דשמיא גדולה ובהשתדלותנו דרך מערכת היחסים שלנו עם הקב"ה: תורה, תפילה ומעשים טובים.

אך לא ניתן להתעלם מכך שלמעלה מ50 שנה אנו נחשבים כגנבים וגזלנים בארץ אבותינו, והנה באה המעצמה הגדולה בעולם ומכירה בארץ כשלנו, ולאחר מכן גם נשיא רוסיה שאומר אמן על ההכרה במדינת ישראל כארץ אבותינו. ישנה חשיבות גדולה בהכרה הבינלאומית במדינת ישראל. החשיבות גדלה שבעתיים כשנשיא ארצות הברית אומר שתוקף זכותנו על ישובי יהודה ושומרון איננו בגלל צרכים ביטחוניים – אלא מתוקף ההבטחה הא-להית על ארץ ישראל לאברהם, יצחק ויעקב.

טראמפ אינו בלעם, אולם הוא בחינת בלעם שבא ופתח את עיני העולם וקרא על עם ישראל את 'דרך כוכב מיעקב'. הדברים תלויים בנו, האחריות מוטלת על כתפינו – הן במעשים שצריכים לעשות והן במערכת היחסים שלנו עם הקב"ה.

ההכרה שהעולם מתחיל לתת, שהארץ היא הארץ המובטחת לאבותינו על ידי הקב"ה, הכרה זו היא ישועה גדולה מאת ה'. איני מהמשווים את טראמפ לאחשוורוש. אולם, גם לשיטתם, בואו לא נזלזל באיגרות השניות ששלח מרדכי אל היהודים ככתבם וכלשונם – הכרתו של אחשוורוש בזכותם של היהודים להקים צבא ולהלחם על חייו, ההכרה בשפה העברית.

לא ניתן להתעלם מהכרה זו ואין לבוז ביום קטנות. אולם דברים אלו תלויים ביכולת שלנו כעם ישראל להיכנס תחת האלונקה. נוצר סדק בחומה העולמית שלא הכירה בשיבתנו לארץ במהלך מלחמת ששת הימים, ובאיחור של חמישים שנה הגיעה הכרה מיוחלת זו.

איני יודע מה צפוי בבחירות הקרובות, אולם ליבי אומר לי שלא יהיה מנוס מממשלת אחדות לאומית. עם ישראל צריך להפסיק עם המשחקים הקטנוניים, לשלב ידיים ורגליים ולהתחיל לעבוד. אנו רואים את הקב"ה רוצה להושיע אותנו הן על ידי הגשמים והמים הרבים והן בחזית האיראנית – אנו רואים שהקב"ה רוצה להושיע אותנו. עלינו רק להיות ראויים לישועה.

"יודו ל-ה' חסדו ונפלאותיו לבני אדם"

 

 

 

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)