דילוג לתוכן העיקרי

תולדות עבודת ה' במזבחות | 104 | איסור הבמות| 80

בשיעור זה נדון במלכות יהואש.

בשיעור הקודם הסברנו את הרקע למלכות יהואש. חידוש עבודת המקדש וכל פועלו – בדק הבית ואיסוף השקלים – הם תוצאה ישירה של המציאות העגומה ששררה בירושלים ובמקדש בימי יהורם ואחזיהו, בכל ימי השפעתה של עתליהו.

הכתוב לכאורה עושה חלוקה ברורה בתוך ימי יהואש. הימים בהם היה יהוידע הכהן לצדו והימים אחרי מותו:

"וַיַּעַשׂ יְהוֹאָשׁ הַיָּשָׁר בְּעֵינֵי ה' כָּל יָמָיו אֲשֶׁר הוֹרָהוּ יְהוֹיָדָע הַכֹּהֵן"   (מלכים ב י"ב, ג').

"וַיַּעַשׂ יוֹאָשׁ הַיָּשָׁר בְּעֵינֵי ה' כָּל יְמֵי יְהוֹיָדָע הַכֹּהֵן"   (דברי הימים ב כ"ד, ב').

התקופה הראשונה מאופיינת בעיקר בהחזרת בית ה' לתפקודו השלם. זאת בנוסף לעובדה שהבית עמד על תלו מאה וחמישים שנה ומן הסתם פגעו בו פגעי הזמן. התקופה השנייה (שפרטיה מתוארים בדברי הימים ולא במלכים) מתאפיינת על ידי חזרת עבודה זרה ליהודה וכן על ידי פולחן המלך, פולחן יהואש בעצמו. בפרק זמן זה יהואש הורג את זכריה בן יהוידע בחצר בית ה' תוך כפיות טובה נוראה כלפי יהוידע אביו.

 

התקופה הראשונה – חידוש בית ה'

כשהכתוב מציין כי יהואש בן שבע במלכו, ברור לגמרי כי הדמות המשמעותית בשלטון לצדו של המלך היא יהוידע הכהן.

ראינו בשיעור הקודם את תרומתו המכרעת של יהוידע להצלת יהואש. לאחר שיהושבע[1] בת המלך יורם אחות אחזיהו גנבה את יואש בן אחזיהו מתוך בני המלך המומתים, היא הסתירה אותו מפני עתליהו במשך שש שנים.

ברור כי יהוידע כהן הראש היה ממונה על כל סדרי העבודה והניהול בבית ה' ועל כן התאפשר בעזרתו ובעצתו להסתיר את יהואש במשך ששת השנים הללו בתוך בית ה'. כמו כן, בשנה השביעית יהוידע התחזק והוא זה שעמד בראש הקשר נגד עתליהו (תוך כדי קיבוץ הלווים וראשי האבות לישראל וכריתת ברית עם המלך). לאחר כל התכנון הוא זה מוליך את יהואש ומושח אותו למלך.

יהוידע הוא זה שמצווה להוציא את עתליהו אל בית המלך ולהמית אותה שם. יהוידע כורת את הברית בין המלך יהואש ובין כל העם. לאחר ניתוץ בית הבעל מזבחותם ושבירת צלמיו, יהוידע הוא המכוון את כל הפעילות וחידוש העבודה בבית ה', חידוש עבודת הקרבנות – העולות, העמדת השוערים על שערי בית ה' למנוע בואם של טמאים, והוא זה שמושיב את המלך בפועל על כסא הממלכה.

כך, במעשיו אלו, יהוידע משיב את מלכות בית דוד להנהגה ולשלטון. הוא מחזיר את בית ה' לתפקודו המלא והשלם. על רקע זה מאוד מובן חלקו המכריע בשלטון לאחר המלכת יהואש. בנוסף, מעורבות יהוידע מסבירה במידה רבה את העובדה כי יהואש בתקופה הראשונה עשה את הישר בעיני ה'. סביר להניח כי כל פעולתו של יהואש בראשית מלכותו כוּוְנה ונעשתה בהשראתו של יהוידע הכהן.

בתום פעילות חיזוק בית ה', הכתוב בדברי הימים מסכם כך:

"וּכְכַלּוֹתָם הֵבִיאוּ לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ וִיהוֹיָדָע אֶת שְׁאָר הַכֶּסֶף וַיַּעֲשֵׂהוּ כֵלִים לְבֵית ה' כְּלֵי שָׁרֵת וְהַעֲלוֹת וְכַפּוֹת וּכְלֵי זָהָב וָכָסֶף וַיִּהְיוּ מַעֲלִים עֹלוֹת בְּבֵית ה' תָּמִיד כֹּל יְמֵי יְהוֹיָדָע"   (דברי הימים ב כ"ד, י"ד).

הפסוק אומר שהביאו את הכסף והזהב לפני המלך ויהוידע. ניתן להסביר כי מביאים עקרונית אל המלך ובפועל בבית ה' הכהן מי שמקבל את הכסף הוא יהוידע. אך ייתכן גם כי הכתוב רומז לכך שהם פועלים בשיתוף מלא ובהנהגה אחת בכל חידוש עבודת ה' המלאה בבית ה'.

 

קבורת יהוידע

הכתוב בדברי הימים מביא סיכום לימי יהוידע וכך דבריו:

"וַיִּזְקַן יְהוֹיָדָע וַיִּשְׂבַּע יָמִים וַיָּמֹת בֶּן מֵאָה וּשְׁלֹשִׁים שָׁנָה בְּמוֹתוֹ: וַיִּקְבְּרֻהוּ בְעִיר דָּוִיד עִם הַמְּלָכִים כִּי עָשָׂה טוֹבָה בְּיִשְׂרָאֵל וְעִם הָאֱ-לֹהִים וּבֵיתוֹ"   (דברי הימים ב כ"ד, ט"ו-ט"ז).

תחילה הכתוב מדגיש כי הוא האריך ימיו. חישוב הזמן מראה כי הוא נולד עוד בסוף ימי שלמה.

בעל סדר עולם רבה בסוף פרק יח אומר:

"משנולדה קלקלה בימי שלמה נולד יהוידע המתקן".

המהדיר לסדר עולם רבה רצ"ב ראטנר מעיר שם הכוונה לסוף ימי שלמה. ממות שלמה עד עשרים ושלוש שנה ליואש שהיה תיקון בבית המקדש עברו קכ"ה שנה. מעניין לראות את היחס בין יהוידע הכהן לבין תיקון הקלקלה של ימי שלמה. המלבי"ם מבאר פסוקים אלו בצורה מקיפה:

"כי עשה טובה בישראל שפדה אותם מיד עתליה המרשעת והקים מלכות בית דוד, ועם א-לוהים שהעמיד בית ה' על מכונו"   (דברי הימים ב כ"ד, ט"ז).

בשני המובנים היסודיים הללו – הקמה מחודשת של מלכות בית דוד והעמדת בית ה' על מכונו – אלו תיקונים גדולים למעשי שלמה. הכתוב פירט כי שלמה המלך נכשל בשלושה מרכיבים מהותיים ביותר המייחדים את דמותו של מלך ישראל: בריבוי נשים, בריבוי סוסים ובריבוי כסף וזהב. מאידך הוא בנה במות לעבודה זרה לנשותיו כמוש שיקוץ מואב ומולך שיקוץ בני עמון. בניית במות לעבודה זרה הינה מעין אלטרנטיבה לעבודת ה' במקביל לקיומו של בית ה'.

בנוסף, מדרשים רבים בעקבות מעשי שלמה מבשרים על חורבן הבית. כך למשל לשון המדרש בויקרא רבה:

"אמר רבי יודן, כל אותן שבע שנים שבנה שלמה בית המקדש, לא שתה בהן יין, כיון שבנאו ונשא בתיה בת פרעה, אותו הלילה שתה יין, והיו שם שני בלוזמאות (מחולות), אחת שמחה לבנין בית המקדש, ואחת שמחה לבת פרעה. אמר הקדוש ברוך הוא של מי אקבל של אלו או של אלו, באותה שעה עלה על דעתו להחריב את ירושלים, הדא הוא דכתיב (ירמיהו לב, לא) "כִּי עַל אַפִּי וְעַל חֲמָתִי הָיְתָה לִּי הָעִיר הַזֹּאת" (ירמיהו ל"ב, ל"א) וגו'"   (ויקרא רבה יב, ה').

בנוסף, בעקבות חטאי שלמה נחלקה הממלכה לשתי ממלכות. יהוידע במעשיו מצליח להביא לשני תיקונים גדולים. הראשון הוא חידוש מלכות בית דוד והמשך שושלת המלכות דווקא מבית דוד. השני הוא העמדת בית ה' על מכונו – חידוש בית ה' החזרת העבודה המתוקנת בבית ה'. ובשני אלו יהוידע מתקן את מה שנתקלקל בימי שלמה. ולכן המדרש קושר בין שניהם.

 

הכתוב מציין את מקום קבורת יהוידע בעיר דוד עם המלכים: "וַיִּקְבְּרֻהוּ בְעִיר דָּוִיד עִם הַמְּלָכִים כִּי עָשָׂה טוֹבָה בְּיִשְׂרָאֵל וְעִם הָאֱ-לֹהִים וּבֵיתוֹ" (דברי הימים ב כ"ד, ט"ז). תחילה נדגיש כי בחלקת הקבורה המלכותית בעיר דוד נקברו רק מלכי בית דוד מימי דוד ועד חזקיהו. יהוידע הכהן הינו הנקבר היחיד, על פי דברי הימים, שנקבר בחלקה המלכותית אף על פי שאין הוא מלך.

על פי מה שבארנו, ההסבר לחריגה הזאת מאד מובן. יהוידע בהנהגתו את עם ישראל במשך שנים רבות ממלא בפועל תפקיד של מלך. על פי הבנה זו, הערכת חלקו בתפקיד זה בו הוא משקם הן את מלכות בית דוד והן את בית ה' זיכתה אותו להיקבר בחלקה המלכותית. עובדה זו בולטת כשלעצמה אך היא מקבלת את מלוא משמעותה ביחס למקום קבורת יהואש מלך יהודה. במלכים נאמר:

"וַיִּקְבְּרוּ אֹתוֹ עִם אֲבֹתָיו בְּעִיר דָּוִד"   (מלכים ב י"ב, כ"ב).

אבל בדברי הימים צוין אחרת:

"וַיִּקְבְּרֻהוּ בְּעִיר דָּוִיד וְלֹא קְבָרֻהוּ בְּקִבְרוֹת הַמְּלָכִים"   (דברי הימים ב כ"ד, כ"ה).

הוא אמנם נקבר בעיר דוד אך לא זכה להיקבר בקברות המלכים.

 

התקופה השנייה – פולחן יהואש

הכתוב מתאר את מעשיו של יואש לאחר מות יהוידע, כאשר מתחדשת העבודה הזרה בממלכת יהודה: "וַיַּעַזְבוּ אֶת בֵּית ה' אֱ-לֹהֵי אֲבוֹתֵיהֶם וַיַּעַבְדוּ אֶת הָאֲשֵׁרִים וְאֶת הָעֲצַבִּים" (דברי הימים ב כ"ד, י"ח) ומתפתח פולחן של המלך יהואש בעצמו. כל אלו שוללים את זכותו של יהואש להיקבר בקבורה של המלכים בעיר דוד. בנוסף, הריגתו של זכריה בן יהוידע משמעותה השתלטות מוחלטת של המלכות על הכהונה ועל הנבואה, וביטולם. באופן סמלי ניתן לומר כי מעשי יהואש לאחר מות יהוידע הכהן מהווים ניגוד מהותי ביותר למעשיו של יהוידע הכהן, הן במימד המלכותי והן ביחס לעבודת ה'.

כך, תיאור הקבורה מבטא באופן סמלי את יחסו של הכתוב אל המלך ואל הכהן, כל אחד בתפקידו ובמעמדו.

 

בשיעור הבא נתייחס באופן מפורט לשני פרקי הזמן של מלכות יהואש.

 

[1]   הכתוב בדברי הימים ב כ"ב, י"א מציין כי יהושבע בת המלך היא אשת יהוידע הכהן.

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)