קש"ת - שיחות מיוחדות (ומועדים)
מרצה כותרת תקציר
שיעורי אודיו הרב עזרא ביק פסח (הלל בליל פסח) השיעור עוסק בשונותו של ההלל בליל פסח משאר קריאות ההלל [קטוע, ללא ברכה, בלילה]– קריאה מול שירה. המשמעות של אמירת שירה, בשונה מלימוד תורה [חזקיהו המלך], והקשרה של השירה בתוך ליל הסדר, כחוויה אישית ועכשווית של יציאת מצרים, והשיר החדש של הגאולה העתידית.
שיעורי אודיו הרב ברוך גיגי יום השנה להסתלקות מו"ר הרב עמיטל השיעור עוסק בדין `דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום`. הקדמה קצרה על הרב עמיטל, שכל הנפגש אתו חש בדרכי הנועם שלו. הדין של דרכי התורה כדרכי נועם, במקומות שונים בש`ס ובפירושים על התורה, כטעם ערכי ומרכזי למצוות שונות. העלאת הדילמות: האם נשתמש בדין זה כעומד בפני עצמו, או ככלל פסיקה בדין [כבדין של בר מצרא], ועד כמה נותן דין זה סמכות יתרה לחכמים.
שיעורי אודיו הרב שלמה לוי שיעורים בימי העיון על דרכו ולזכרו של הרב עובדיה יוסף זצ"ל - כוח דהיתרא, עקרונות יסוד בשיטתו ההלכתית של הרב עובדיה השיעור עוסק בהצגת ארבע עקרונות עליהם מושתת פסיקתו של הרב עובדיה מפרספקטיבה רחבה יותר: הפסיקה כר' יוסף קארו (דיון על הסתמכותו על המושג 'מרא דאתרא'), ספק ספיקא (הליכתו בתר פסק הרמב`ם, בשונה מהש`ף ומכף החיים), הסתמכות על המנהג (ביטול היחס החיובי למנהגים), והליכה אחר עקרון הפסיקה של ר' יוסף קארו (פסיקה מכללים על בסיס סמכות הפוסקים ולא בתר סברא), והגדרתו את כוח דהיתרא עדיף. .
שיעורי אודיו הרב אהרן ליכטנשטיין חינוך ומשפחה בעולם המודרני חלק 3 הרב בני לאו הציב בפני הרב והרבנית שלוש שאלות מרכזיות: היחס בין המשפחה לבין עבודת ה' (האם המשפחה מהווה ערך עליון או שעבודת ה' גוברת עליה) היחס לשאלת תכנון המשפחה והיחס לתרומת זרע כפיתרון אפשרי לרווקה מבוגרת המעוניינת בילדים. המשפחה, על פי הרא`ל וד`ר טובה, אינה עומדת במרכז. עבודת ה' של היחיד היא שעומדת במרכז. נושא תכנון משפחה תורגם ע`י הרב בני לשאלה כיצד יש להורות לכתחילה לזוג לנהוג. הרא`ל חילק בין 'בעיות ומצוקות' הכוללת הרבה מאוד מערכות (כולל לימודי האיש או האישה) לבין מצב לכתחילאי בו בני הזוג רואים בילד הפרעה לחייהם המשותפים. ד`ר טובה הדגישה את היותה נצר לדור שבו אנשים לו היו שקועים בעצמם, והתייחסה לשאלה מציר זה. הרב בני העמיד אופוזיציה תוך השענות על דעת הטור אודות 'לא טוב היות האדם לבדו' ונענה בביקורת מפי הרא`ל וד`ר טובה. בשאלה השלישית ד`ר טובה התייחסה לשאלת האחריות, מהזווית הסוציאלית, לגידול הילד, ואילו הרא`ל התייחס לשאלת היחס בין פיתרון אישי לבעיה ציבורית, והבהירה שיש להתלבט האם אין בפיתרון אישי לעתים חוסר רגישות למה שנוצר במישור הציבורי. מאידך, ברור שאין פסול מהותי בפיתרון זה, אין 'לזרוק אותו מכל המדרגות'.
שיעורי אודיו הרב אהרן ליכטנשטיין במקום שאין? הרהורים על עשיית משפט בימינו, חזון ומציאות השיעור עוסק בזקנה בימינו. השינויים שעברו במעמד הזקנים בימינו, ותהליכים המתרחשים בעת מעבר לגור בבית הילדים. ההבדלים בין אדם צעיר למבוגר ביחס לעבודת ה'. בנוסף השיעור דן גישות שונות לדרך החיים והיחס לעולם הזה. אקטיביות ופסיביות בעבודת ה'.
שיעורי אודיו הרב אהרן ליכטנשטיין חינוך ומשפחה בעולם המודרני חלק 1 הרב בני לאו הציב בפני הרב והרבנית שלוש שאלות מרכזיות: היחס בין המשפחה לבין עבודת ה' (האם המשפחה מהווה ערך עליון או שעבודת ה' גוברת עליה) היחס לשאלת תכנון המשפחה והיחס לתרומת זרע כפיתרון אפשרי לרווקה מבוגרת המעוניינת בילדים. המשפחה, על פי הרא`ל וד`ר טובה, אינה עומדת במרכז. עבודת ה' של היחיד היא שעומדת במרכז. נושא תכנון משפחה תורגם ע`י הרב בני לשאלה כיצד יש להורות לכתחילה לזוג לנהוג. הרא`ל חילק בין 'בעיות ומצוקות' הכוללת הרבה מאוד מערכות (כולל לימודי האיש או האישה) לבין מצב לכתחילאי בו בני הזוג רואים בילד הפרעה לחייהם המשותפים. ד`ר טובה הדגישה את היותה נצר לדור שבו אנשים לו היו שקועים בעצמם, והתייחסה לשאלה מציר זה. הרב בני העמיד אופוזיציה תוך השענות על דעת הטור אודות 'לא טוב היות האדם לבדו' ונענה בביקורת מפי הרא`ל וד`ר טובה. בשאלה השלישית ד`ר טובה התייחסה לשאלת האחריות, מהזווית הסוציאלית, לגידול הילד, ואילו הרא`ל התייחס לשאלת היחס בין פיתרון אישי לבעיה ציבורית, והבהירה שיש להתלבט האם אין בפיתרון אישי לעתים חוסר רגישות למה שנוצר במישור הציבורי. מאידך, ברור שאין פסול מהותי בפיתרון זה, אין 'לזרוק אותו מכל המדרגות'.
שיעורי אודיו הרב אהרן ליכטנשטיין חינוך ומשפחה בעולם המודרני חלק 2 הרב בני לאו הציב בפני הרב והרבנית שלוש שאלות מרכזיות: היחס בין המשפחה לבין עבודת ה' (האם המשפחה מהווה ערך עליון או שעבודת ה' גוברת עליה) היחס לשאלת תכנון המשפחה והיחס לתרומת זרע כפיתרון אפשרי לרווקה מבוגרת המעוניינת בילדים. המשפחה, על פי הרא`ל וד`ר טובה, אינה עומדת במרכז. עבודת ה' של היחיד היא שעומדת במרכז. נושא תכנון משפחה תורגם ע`י הרב בני לשאלה כיצד יש להורות לכתחילה לזוג לנהוג. הרא`ל חילק בין 'בעיות ומצוקות' הכוללת הרבה מאוד מערכות (כולל לימודי האיש או האישה) לבין מצב לכתחילאי בו בני הזוג רואים בילד הפרעה לחייהם המשותפים. ד`ר טובה הדגישה את היותה נצר לדור שבו אנשים לו היו שקועים בעצמם, והתייחסה לשאלה מציר זה. הרב בני העמיד אופוזיציה תוך השענות על דעת הטור אודות 'לא טוב היות האדם לבדו' ונענה בביקורת מפי הרא`ל וד`ר טובה. בשאלה השלישית ד`ר טובה התייחסה לשאלת האחריות, מהזווית הסוציאלית, לגידול הילד, ואילו הרא`ל התייחס לשאלת היחס בין פיתרון אישי לבעיה ציבורית, והבהירה שיש להתלבט האם אין בפיתרון אישי לעתים חוסר רגישות למה שנוצר במישור הציבורי. מאידך, ברור שאין פסול מהותי בפיתרון זה, אין 'לזרוק אותו מכל המדרגות'.
שיעורי אודיו הרב אהרן ליכטנשטיין יום השנה להסתלקות מו"ר הרב עמיטל הספד לרב עמיטל. תיאור של אווירת יום הכיפורים שיצר הרב עמיטל באדר, אחרי מלחמת יום הכיפורים. הרב עמיטל כאדם המחבר בין ארץ לשמיים, ובין מים ואש. שילוב של עזות ועדינות. מחפש אלוקים, תפילותיו מעומק לבו. אדם שהאמין בכך שהארץ נתנה לבני אדם, כל עוד הם מברכים, מחפשים את אלוקים בעולם.
שיעורי אודיו הרב אהרן ליכטנשטיין מבקשי פניך הרב פתח בהוקרת תודה ובתיאור השותפות המיוחדת שלו ושל הרב חיים סבתו בכתיבת הספר, ולאחר מכן נגע בשני נושאים הקשורים לספר, הראשון - היחס אל האמונה במציאות המודרנית שלנו, בה ההוכחות שהיו בעבר כבר אינן מספקות, והשני - היחס לתרבות הכללית, אשר כל מי שמכיר אותה מבפנים אינו יכול לומר עליה שמדובר בשטויות (הרב דרש את הפסוק טוב טעם ודעת למדני, כי במצוותיך האמנתי - איננו מבססים את האמונה על השכל, אך אנו מתפללים לטעום ולהרגיש אותה בשכלנו ובחיינו). בסיום, הרב העיד על עצמו שיש בחייו גרעין ראשוני ביותר של רצון לקרבת ה' ולבקשת פני ה'.
שיעורי אודיו הרב אהרן ליכטנשטיין מה בין בל יראה לבל ימצא רבבה - ערב לימוד פסח תשע"א #1
שיעורי אודיו הרב אהרן ליכטנשטיין שלושים שנה להעלמותו של זכריה באומל הרב אהרן ליכטנשטיין תיאר את הדיכוטומיה בין העם אשר עמד למרגלות הר סיני, לבין משה אשר נכנס לתוך הערפל. גברת באומל סיפרה את סיפורה, סיפור המאבק על חיפוש המידע בשגרירות ארה`ב, מול ממשלת ישראל, מול העיתונות וממשלות אחרות ברחבי העולם (תוך אזכור של הרב סולובייצ'יק משיקגו). בציר הסיפור היא הזכירה את האבחנה בין אמירת תהילים על ידי דוד הנלחם, לבין בין ספר קהלת - שמחפש את המשמעות במאורעות האבסורדיים למרות תקופת השלום שהייתה בזמנו ומגיב נכון לנתבע ממנו בכל עת (זמן ועת לכל חפץ).
שיעורי אודיו הרב אהרן ליכטנשטיין תענית אסתר - תפקיד הנקמה השיעור פותח באפשרויות שונות להבנת דברי מגילת אסתר 'נזכרים ונעשים' (האם יש כאן תיאור של שני שלבים שאינם קשורים ביניהם, או שיש ביניהם סדר כרונולוגי), ומפתח את הכיוון שישנה חשיבות לזכירה לפני העשייה בשני מישורים: 1. ניצחון היהודים במגילת אסתר מעורר את התחושה שישנו ערך בנקמה, כפי שאכן מופיע בגמרא בברכות 'גדולה נקמה שניתנה בין שתי אותיות'. אלא שכפי שהגמרא שם מבהירה הנקמה גדולה רק כאשר היא בין שמות ה' - רק כאשר היא 'לשם שמיים'. על מנת שלא יווצר מצב שבו הנקמה תיעשה באופן טבעי, יש צורך בזכירה הקודמת לה, זכירה המהווה תשתית לעשייה. 2. פורים כולו, כחג של שכרות ושמחה, מחייב זכירה והתבוננות לפניו - לשם מה אנו שמחים? כיצד אנו חוגגים 'לשם שמיים'?
שיעורי אודיו הרב משה ליכטנשטיין אתגרי מנהיגות כאשר עוסקים בנושאי מנהיגות יש לשים לב לא רק להשפעת המנהיג על מונהגיו (לטוב או לרע) אלא גם לעצם האישיות של המנהיג כ'איש אשר רוח בו', כמיצוי גבוה יותר של הפוטנציאל האנושי. זווית מבט נוספת היא לשים לב ליחס בין המימוש העצמי באישיותו של המנהיג לבין העובדה ש'ליבו הוא לב כל ישראל'.
שיעורי אודיו הרב משה ליכטנשטיין השיבה שופטינו, חידוש הסמיכה השיעור עוסק בחידוש הסמיכה. שיטת הרמב`ם לגבי חידוש הסמיכה, והמחלוקות בראשונים ובאחרונים בהבנת שיטה זו. ניסיון חידוש הסמיכה על ידי חכמי צפת, והסיבות על פי שיטת הרמב`ם למחלוקת ביניהם לבין חכמי ירושלים.
שיעורי אודיו הרב משה ליכטנשטיין חושן משפט" למערכת המשפט שיעור משמעות הלימוד על שילוב מערכות משפט שונות. דברים לזכרה של ריבה קושיצקי
שיעורי אודיו הרב משה ליכטנשטיין יום השנה להסתלקות מו"ר הרב עמיטל השיעור עוסק בתנורו של עכנאי. האמירה `לא בשמיים היא`, נמצאת במדרשים המראים איך משה רבנו כביכול לימד את ה' וגרם לו לשנות חלק מהמצוות. המקום שלנו, כמבינים את האמת הארצית, שהיא הנכונה בעולמנו, ולכן רבה בר נחמני הוא המכריע בספק בין ה' למלאכים לגבי צרעת. מקומו של ר' אליעזר, כשואף לאמת האלוקית, ומחלוקתם המתבטאת דרך התנור דווקא – תנור לא אידיאלי, ולא שלם. מהותו של הלא שלם.
שיעורי אודיו הרב יעקב מדן יום השנה להסתלקות מו"ר הרב עמיטל השיעור עוסק במצוות שיש עליהם דיון אם הם אחת או שתיים. הקדמה קצרה על הרב עמיטל, שראה את משמעות המצווה. הדיון לגבי כמות המצוות בציצית – תכלת ולבן, כנגד לוחות הברית. תפילין – האם תפילין של יד וראש הם קבלות שונות של מלכות שמיים או שהן דבר אחד. קריאת שמע – קבלת עול מלכות שמיים תמיד, או חלוקה בין קבלה כללית, למצוות ספציפיות.
שיעורי אודיו הרב יעקב מדן שיעורים בימי העיון על דרכו ולזכרו של הרב עובדיה יוסף זצ"ל - תרומתו של הרב עובדיה לציבוריות הישראלית בשיחת הפתיחה לימי עיון, הרב מדן תאר כיצד הרב עובדיה עמד אל מול ההגמוניה האשכנזית בעולם התורה על נטייתה להחמיר ולשמר קהילה סגורה של שומרי הלכה, וידע להכריע הכרעות ולהתמודד כאחד הגאונים בסוגיות המחברות בין התורה לבין המציאות המודרנית.
שיעורי אודיו הרב הלל רחמני אזכרה לרב עמיטל - מחויבות או התחברות הרב עמיטל הרבה לעסוק בשאלת היחס בין מחויבות להתחברות. בתחילה שלל את התופעה של ההתחברות משום שראה בי בעיה דתית עמוקה, ולבסוף קיבל אותה בהבנה יחסית משום שראה את המציאות באופן אחר (ההתחברות מבוססת על המחויבות) . יחס כפול זה הוגדר כפער בין 'אין עוד מלבדו' ל'לית מחשבא תפיסא ביה כלל' , וכן בנימוקי המצדדים במתן טעמים למצוות לאלו השוללים זאת. עוצמתו החינוכית של הרב עמיטל הייתה בחיפוש האיזון.
שיעורי אודיו הרב מאיר ליכטנשטיין גבורות לרב אהרון ליכטנשטיין - מקורות הביטוי ארץ חמדה טובה ורחבה השיעור עסק במקורותיו של הביטוי המופיע בברכת המזון 'ארץ חמדה טובה ורחבה'. בשיעור הודגם כיצד השימוש בלשון המקרא במטבע הברכות אינו עניין אסתטי בלבד אלא טעון משמעות רעיונית. שורשיו של ביטוי זה מצויים בהקבלה בין התאוות חווה לעץ הדעת להתאוות משה לארץ ישראל והמשמעות של חיים של הנאה לפני ה'. בסיום השיעור הודגשה ייחודה של עליית ארצות הברית לישראל.
שיעורי אודיו הרב בנימין לאו שיעורים בימי העיון על דרכו ולזכרו של הרב עובדיה יוסף זצ"ל - להחזיר עטרה ליושנה בשיעור מתוארת התפתחותו של הרב עובדיה בשני צירים מקבילים: עמידתו, מילדות, כנגד מנהגי עדות המזרח במטרה לאחדם תחת מרן הבית יוסף, ועמידתו כדיין וכרב במדינת ישראל כנגד ההגמוניה ההלכתית האשכנזית מתוך תפיסה של 'איש על מחנהו ואיש על דגלו'.
שיעורי אודיו פרופ' יונתן גרוסמן מגילת אסתר פרק י השיעור נערך לכבוד הוצאת הספר אסתר מגילת סתרים, עסק בפרק האחרון של המגילה. בשיעור הובלטה הקריאה האירונית של המגילה שנוסחה בפי חז`ל אכתי עבדי אחשווראש אנן. סיום המגילה בסיפורו המס יכול להראות על ההקשר הפרסי של המגילה מבחינה היסטורית, אך סביר שמראה על זילות סיפור היהודית בהקשר הרחב. ההקבלה בין גידול המלך את המן לגדולת מרדכי, על רקע פרשית יוסף ופרעה ועל רקע תהילים פרק קכב העוסק בשלטון בית דוד בירושלים מעצימים את האירוניה - המגילה נסתיימה, אך הסיפור אינו פתור. איש אינו יודע מה יהיה בפרק הבא.
שיעורי אודיו הרב יעקב מדן, הרב אמנון בזק, והרב ישראל רוזן רבבה - כיצד שאול פגש את דוד - גישות שונות ללימוד סתירות בנביא הדיון עסק בשתי שאלות במקביל: הסברים שונים לסתירה הקיימת בין תיאור המפגש בין שאול לדוד לאחר הריגת גוליית (בן מי הנער?) לבין תיאור פגישתם פרק קודם לכן (רָאִיתִי בֵּן לְיִשַׁי בֵּית הַלַּחְמִי יֹדֵעַ נַגֵּן וְגִבּוֹר חַיִל וְאִישׁ מִלְחָמָה וּנְבוֹן דָּבָר וְאִישׁ תֹּאַר וַה' עמו). הרב מדן תירץ סתירה זו על ידי סקירת הנביאים השונים שכתבו את ספר שמואל, הרב בזק התייחס לסתירה זו כחלק מסתירות נוספות העוסקות בנושא המלוכה ויישבם על ידי שיטת הבחינות והרב רוזן תירץ את הסתירה על ידי אפיון מדרשי נרחב של המאבק בין דוד לגוליית. במישור אחר, הדיון בשיעור עוסק בשאלת היחס בין הפשט לדרש (האם מטרת המדרש היא לפרש או להעניק משמעות רעיונית, האם יש משמעות לפשט כשלעצמו), ובין פרשנות לריאליה (האם חשוב לדעת מה קרה באמת בסיפור ההיסטורי? האם הדבר אפשרי בכלל?).
שיעורי אודיו רב שיח בין הרב דוד בלוך הרב יצחק לוי ופרופ' יהודה בן מאיר הנהגה תורנית ציבורית הדיון עוסק בהצגת שתי עמדות יסוד בנוגע לתפקיד הרבנים ולסמכותם - הרב בלוך תיאר את העמדה החרדית המתונה הגורסת שראוי להתייעץ עם גדולי תורה בגלל שהם נקיים מנגיעות אישיות, שיש חשיבות להנהגה ועל כן חשוב שגדולי התורה יהיו מעורבים בבחירת ההנהגה הפוליטית ושבאופן עקרוני על גדולי התורה להכריע בכל שאלה ערכית גם אם אינה הלכתית. יהודה בן מאיר תיאר את העמדה הליברלית יחסית הטוענת שישנם תחומים בהם איש הציבור בקי בהבנת המציאות ועל כן יכולת ההכרעה היא דווקא בידיו, ושלעתים עולם התורה מביע עמדות בנושאים שאינם הלכתיים שלא בצדק. הרב יצחק לוי התייחס לשאלה מנקודת מבט רחבה - הדיון הזה עצמו נוצר בגלל הגלות הארוכה. הפיתרון הכללי מצוי בשאלה המערכתית - כיצד המדינה מתייעצת עם התורה (למשל - דרך הרבנות הראשית). למעשה, צריכה להיות חוכמה לרב מה לענות ולאיש הציבור מה לא לשאול.
שיעורי אודיו הרב דב אורון, הרב מאיר נהוראי, והרב אפרים זיק רב שיח: רבנות קהילה - תפקיד ומטרות רב השיח עסק במספר סוגיות יסוד בחייו של רב קהילה, בארץ ובחול - דרכי התנהלות אל מול הציבור (האם יש קשר חברי ואנושי, האם עדיף להיות זמין או דווקא מרוחק) בשאלת התרומה של הישיבה לחייהם 'המקצועיים' של הדוברים, לשאלת היחס בין הוראה הלכתית לבין הנהגה קהילתית (האם חייבים לומר שאסור להיות בברכה מעורבת, האם יש היגיון להציב טלוויזיה בבית הכנסת על מנת למשוך את האנשים), ושאלת היחס בין החיים המקצועיים לאישיים בתפקיד הרבני.
שיעורי אודיו הרב האדמור שרגא זלמנוב הנהגת הצדיק - בין שמיא לארעא תפקידו של הצדיק כפול - מחד הוא נברא כצינור לגילוי הקב`ה בתוך העולם, ומאידך הוא אחראי לקשר בין הרחוקים לבין אביהם שבשמיים (הקשר כולל משמעות גשמית ומשמעות רוחנית כאחת, בדומה ליוסף הצדיק אשר ברמה העמוקה הקשר שלו לאחים הוא כשמש וכוכבים, וברמה הפשוטה, הגשמית - כאלומות). החסיד, המכיר בעובדה זו, שואף להדבק בצדיק ככל יכולתו. אותם שאינם מודעים לקשר זה, מקבלים מן הצדיק חרף חוסר ידיעתם, אך אינם 'מסייעים' לו במובן הפשוט. צדיק יודע שהוא צדיק כאשר אנשים נדבקים בו, את כוחו הוא שואב גם מהציבור ולא רק מעצמו.
שיעורי אודיו מושקו והרב שלמה ברין יום השנה להסתלקות מו"ר הרב עמיטל מושקו – הספד לרב עמיטל. מידותיו הטובות – עין טובה, חבר טוב, שכן טוב, הרואה את הנולד, ובעל לב טוב. תיאור התבטאותה של כל מידה ברב עמיטל ובמעשיו.הרב שלמה ברין – דברי פתיחה – קיום הישיבה בזכותם של ראשיה. הזמנת הרב ליכטנשטיין לדבר.
שיעורי אודיו רדיו קול חי – ידידיה מאיר יום השנה להסתלקות מו"ר הרב עמיטל קטע מתוך הספר `והארץ נתן לבני אדם` – על מקומו של הריגוש ביחס ליראה בעבודת ה'. תיאור הספר `באמונתו`. תיאור הספר `לעבדך באמת`, וקטעים נבחרים מתוכו, המבטאים את דמותו של הרב עמיטל כאדם מתפלל, אכפתי, שנוגע בכל אחד. מקומו של האינטלקט והרצינות בעבודת ה'. השיר `לולי תורתך`.
שיעורי אודיו לימוד משניות לזכר הרב עמיטל יום השנה להסתלקות מו"ר הרב עמיטל הרב ירמי סטויצקי: תמורה - קרבנות היחיד וקרבנות הציבור, ההפרדה בין איש ציבור להיותו יחיד. `חביב אדם שנברא בצלם` –אהבת אדם.אורי עפרן: הדלקת המשואות להודאה על ראש חודש, וקבלת העדים – מנהיגות שמקבלת כל אחד מהעם, ומשתפת את כולם.יקותיאל פוגלמן: `המדיר את חברו שיאכל אצלו`, משמעותה של דרך ארץ, הרב עמיטל כאדם חם ואוהב אדם.
שיעורי אודיו פרופ' בנימין איש שלום יום השנה להסתלקות מו"ר הרב עמיטל השיעור עוסק במדינת ישראל והציונות כיום. הוא פורס את הבעייתיות בימינו: ביהדות התפוצות, יש תופעה של גלובליזציה, וערכיות אומות העולם מטשטשת את ייחודו של עם ישראל. בארץ, החברה הישראלית מפולגת לקבוצות שהחזון שלהם סותר אחת את השנייה. הדרך היחידה להגיע לתיקון היא מעבר משיח ותרני-הסתדרותי, לשיח מהותני, הכולל בתוכו תרגום של הערכים לשפה תרבותית, גם אם חילונית.

עמודים