דילוג לתוכן העיקרי

משפטים | תשס''ד

לזכרה של אורה מושקוביץ ע"ה
11.08.2014
קובץ טקסט

א. תוספת ברכה.

פרק כא' פסוק יא':

 

שאלות

 

1.   קרא את הפסוק שנית ומצא מה הקושי האפשרי?

2.   איזה סוג קושי זה ומה הסכנה הטמונה באי הבנה נכונה של הדברים?

3.   במה פירושו של פרשננו מסביר את הענין ועל כן מה בדיוק הבנת הפסוק?

 

ב.   שד"ל

פרק כא' פסוק יב':

 

שאלות

 

1.   מה הקושי האפשרי בקטע הראשון ומהי תשובתו?

2.   למה חשוב לו להדגיש כי "אח"כ הושאל על הריגה", מאיזו טעות אפשרית הוא רצה להצילנו?

3.   בקטע השני:   "ומת" מדגיש פרשננו כי הדבר לא חייב להיות מיד, למה זה חשוב?

4.   במה דומה ובמה שונה הדין כאן מן הדין בעבד?

5.   פרשננו קובע כי הענין ניתן ביד בית הדין "והם נטו להקל", למה ואיך?

6.   בקטע השני: "מות יומת" מתפלמס פרשננו בענין גאולת הדם, מה לדעתו הדין ומנין לו זאת?

7.   למה לא אסרה התורה כליל את ענין גאולת הדם?

8.   במה הפרוצדורה המשפטית מקילה על הענין?

9.   בקטע האחרון: "מות יומת" עומד פרשננו על ההשוואה בין דין עגלה ערופה לדין אצלנו, מה מביאו לכך ומה הוא רוצה ללמדנו?

10. מה הרעיון בדין זה?

 

ג. ספורנו עם פירוש הרב י.קופרמן.

פרק כא' פסוק כד':

 

שאלות

 

1.   פרשננו מרחיב את דבריו כאן – באמצעות פרשן פרשננו – ומכניס את השקפתו העקרונית בדבר פשט והלכה, מה מביאו לכך?

2.   מהו "הדין הגמור" ומה היה ראוי ולמה אין עושים כן?

3.   מה פירוש: "פן נסכל ונוסיף על המידה"

4.   פרשננו מביא בהרחבת את דברי הרמב"ם כאן, מהי דעתו?

5.   איך יתכן שהפשט וההלכה לא יהיו זהים?

6.   במה הגמרא המצוטטת (בבא קמה פד') מרחיבה את הקושי ואיך ניתן להסבירה?

7.   כופר לרוצח אסור לקחת, אך מה כן?

8.   מהו פירושו של הרמב"ן ומהי טענתו העיקרית להוכחת עמדתו?

9.   במה מסכימים חז"ל ופרשננו?

10. מה מוסיף ומרחיב פרשננו?

 

ד.  כלי יקר.

פרק כא' פסוק כה':

 

שאלות

 

1.   מה הקושי ואיזה סוג קושי זה?

2.   מהי תשובת פרשננו בקטע הראשון?

3.   "עבודה" משותפת את צריכה פרטים, מה הרעיון בכך?

4.   בקטע השני:   יש ואמרים, יש דעה שונה, מהי?

5.   מה מביאו לפרש פירוש זה?

 

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)