הרב עודד מיטלמן
מרצה כותרת תקציר סידרה
הרב עודד מיטלמן פרשת נח - חטא הארץ במבול מדוע גם האדמה הושחתה במבול? מה חטאה הארץ? מדרש על פרשת השבוע
הרב עודד מיטלמן פרשת לך-לך - לך לך לאחר שאברהם נדרש לשכוח את ביתו, את מולדתו ואת בית אביו - מתגלה אליו לפתע ה'. בתוך הכאוס אין טבעי יותר מלהתייאש ולשקוע, אך לפתע - פורצת ההתגלות. מדרש על פרשת השבוע
הרב עודד מיטלמן פרשת וירא - תרבותה של סדום מה היה חטאה של סדום? האמנם כל חטאה היה אי-עשיית גמילת חסדים? מדרש על פרשת השבוע
הרב עודד מיטלמן פרשת חיי-שרה - בין אברהם לאליעזר אברהם ואליעזר מייצגים שניהם שתי דרכים שונות של עבודת ה'. אברהם צועד בדרך שהתווה לעצמו, מתוך אמונה שה' יצליח דרכו. אליעזר משמש כעבד בביתו של אברהם, והוא פונה בתפילה לה' מכוחו של אדונו. מדרש על פרשת השבוע
הרב עודד מיטלמן פרשת תולדות - עטרת זקנים בני בנים המדרש דורש על הפסוק `כה אמר ה' אל בית יעקב אשר פדה את אברהם` - `יעקב פדה את אברהם`. מהי משמעותו של מדרש זה? האין די בזכויותיו של אברהם, ראשון המאמינים, שהוא נדרש ליעקב לפדותו מכבשן האש? מדרש על פרשת השבוע
הרב עודד מיטלמן פרשת ויצא - הקב`ה, מקומו של עולם בדרך כלל, אנו מבינים שהקשר בין הקב`ה לעולם מתחיל בעולם: אין מלך בלא עם. המדרש מלמד אותנו שקשר זה, למעשה, מתחיל בקב`ה: הוא מקומו של עולם, ואין העולם מקומו. מה משמעות אמירה זו? מדרש על פרשת השבוע
הרב עודד מיטלמן פרשת וישלח - אין כא-ל (אלא) ישורון הצדיקים הם הפורצים דרך להתגלות ה' בעולם. ה' פועל על ידם, והם סוללים דרך ליום שיתקיים בו `ונשגב ה' לבדו ביום ההוא`. מדרש על פרשת השבוע
הרב עודד מיטלמן פרשת וישב - המלחמה ביצר בפרשת וישב, מספרת לנו התורה על מאבקו של יוסף נגד אשת פוטיפר. המדרש על פרשייה זו משרטט לנו את המלחמה שלחם יוסף ביצר הרע, עד שהביס אותו ומיאן לדרישתה של אשת פוטיפר. מדרש על פרשת השבוע
הרב עודד מיטלמן פרשת מקץ - קץ שם לחושך המדרש על הפרשה קובע שהקב`ה שם קץ לחושך - כלומר, ידע מראש מתי יוסף ישתחרר מבית האסורים, ויודע מראש עד מתי ישלוט הרע בעולם. מה משמעותו של המדרש? מדרש על פרשת השבוע
הרב עודד מיטלמן פרשת ויגש - אחת היא יונתי המדרש מקשר את פרשת ויגש לפסוק בשיר השירים: `אחת היא יונתי תמתי`. אמנם, בעוד הפסוק עוסק ברעיה יחידה, המדרש מייחס כל חלק של הפסוק לאחד מהאבות: לאברהם, ליצחק, ליעקב, לשבטים וליוסף. מה פשר המדרש? מדרש על פרשת השבוע
הרב עודד מיטלמן פרשת שמות - בחירתו של משה מדוע נבחר משה למושיען של ישראל? המדרש משיב על כך, שמשה ראה בצרת אחיו והכניס עצמו בצרתם. כשכר על כך, הקב`ה הראה לו את כבודו ונתן את התורה על ידו. מדרש על פרשת השבוע
הרב עודד מיטלמן פרשת וארא - קיומם של הרשעים לשם מה קיימים הרשעים בעולם? המדרש עונה על כך תשובה מעניינת: יש קידוש השם הנגרם מעשיית טוב, ויש קידוש השם הנגרם מהסרת הרוע. מדרש על פרשת השבוע
הרב עודד מיטלמן פרשת בא - הולך אני, ואל יתבייש שלוחי מה היה החידוש בירידת ה' למצרים? על פי המדרש, החידוש לא היה רק בירידתו של הקב`ה למקום הנמוך והטמא ביותר, אלא בעיקר במסירותו של ה' לשלוחיו. לאחר שפרעה זלזל במשה וסירב לשמוע לו - הקב`ה ירד בעצמו למצרים, וגאל משם את בני ישראל. מדרש על פרשת השבוע
הרב עודד מיטלמן פרשת בשלח - בין מלך לקיסר לפי המדרש, בשירת הים הפך הקב`ה ממלך לקיסר. אדון העולם מלך על עולמו עוד בטרם כל יציר נברא. אך רק כאשר המליכו אותו עליהם בני ישראל בשירת הים - הפך לקיסר, וכביכול 'התיישב' על כסא מלכותו. מדרש על פרשת השבוע
הרב עודד מיטלמן פרשת יתרו - שמעו ותחי נפשכם המדרש בפרשתנו מדייק שיתרו בא למחנה ישראל דווקא בעקבות שמועה ששמע: `וישמע יתרו`. לעיתים, הפתרון לאדם הטובע בים של עבירות אינו לתקן כל אחת מהן בנפרד, אלא להתחיל להאזין לקולו של הקב`ה התובע ממנו להתנהג כראוי: `שמעו, ותחי נפשכם`. מדרש על פרשת השבוע
הרב עודד מיטלמן פרשת משפטים - המלווה בריבית מדוע התורה מתייחסת בחומרה כה רבה למלווה בריבית? המדרש מסביר שאדם המלווה בריבית אינו מבין שכל רכושו, למעשה, אינו שייך לו, אלא הוא מתנה שנתן לו הקב`ה מאוצרו. במקום להשתמש בו כראוי - הוא משתמש בו כדי לעשוק עניים ולאמלל אלמנות ויתומים. מדרש על פרשת השבוע
הרב עודד מיטלמן פרשת תרומה - ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם המדרש על הפסוק הראשון בפרשתנו מסביר שהקב`ה כביכול נתן את עצמו ביחד עם התורה לעם ישראל. יש במדרש זה כדי ללמדנו על היחס שבינינו לבין הקב`ה באמצעות התורה: התורה אינה רק מסר חד-פעמי שנתן לנו ה', אלא אמצעי לקשר מתמשך ויומיומי עם בורא העולם. מדרש על פרשת השבוע
הרב עודד מיטלמן פרשת תצוה - גדולתו של אהרן המדרש מספר שאהרן נבחר לכהן דווקא בעקבות חטא העגל. כוונתו מעולם לא הייתה לעזור לעם לבצע את זממם. הוא הציג עצמו כאילו הוא בעדם, ובעצם התכוון לבטל את עצתם. כך הוא הצליח לשמור על קשריו עם העם מחד, ולהישאר נאמן לקב`ה מאידך. מדרש על פרשת השבוע
הרב עודד מיטלמן פרשת כי-תשא - ככלותו לדבר איתו מדוע נאמר שהקב`ה דיבר עם משה, ולא אל משה? המדרש לומד מכך שמשה לא רק שמע את התורה, אלא היה שותף אקטיבי ביצירתה. כמשה בדורו, כך תלמידי החכמים שבכל דור ודור - הקב`ה מדבר `איתם`, ולא רק `אליהם`. מדרש על פרשת השבוע
הרב עודד מיטלמן פרשת ויקהל - וממכותייך ארפאך כשם שישראל חטאו בשיטים - כך ציווה הקב`ה לבנות את ארון העדות מעצי שיטים. מעובדה זו לומד המדרש שמידתו של ה' אינה כמידה בשר ודם: הקב`ה - במה שחטאו, בזה הוא מרפא. מדרש על פרשת השבוע
הרב עודד מיטלמן פרשת פקודי - משכן העדות המדרש רואה במשכן עדות לכך שהקב`ה סלח לישראל על חטא העגל. מדרש על פרשת השבוע
הרב עודד מיטלמן פרשת ויקרא - אי אתה מצווה אותי אלא על ישראל פרשת ויקרא פותחת בציווי למשה - `דבר אל בני ישראל`. חכמי המדרש נחלקו בשאלה, מדוע הקב`ה מצווה את משה דווקא על ישראל; מדוע כה חביבים ישראל בעיניו? יש שהסבירו שישראל מסמלים את מציאות ה' בעולם, אחרים הוסיפו שישראל קוראים בשם ה', ועוד אמרו שישראל גם מקיימים את המצוות. מדרש על פרשת השבוע
הרב עודד מיטלמן פרשת צו - האש המכלה את הרשעים המדרש על הפסוק הראשון בפרשה דורש שכל המתגאה - אינו נידון אלא באש. דווקא האש - העולה ושואפת תמיד למעשה - היא השורפת ומכלה את מי ששם עצמו למעלה. ודווקא היא זו שמנחמת לעתיד לבוא את ישראל, המשפילים עצמם בפני קונם ושואפים לעלות מעלה מעלה. מדרש על פרשת השבוע
הרב עודד מיטלמן פרשת שמיני - אל תרא יין כי יתאדם מדוע נאסר על חכמים להורות ועל כוהנים לעבוד במקדש אחרי שתיית יין? לכאורה, הסיבה היא החשש שמא החכם לא יורה היטב והכהן לא יעבוד במרץ אחרי שתייה. מהמדרש עולה שהבעייה בשתיית יין אינה טכנית אלא מהותית: הרודף אחרי היין רודף אחרי תענוגים, ואיש כזה אינו יכול, מעצם טבעו, לעבוד ולהורות כראוי. מדרש על פרשת השבוע
הרב עודד מיטלמן פרשיות תזריע-תצורע - הפרת איזונים מדוע נאסר על חכמים להורות ועל כוהנים לעבוד במקדש אחרי שתיית יין? לכאורה, הסיבה היא החשש שמא החכם לא יורה היטב והכהן לא יעבוד במרץ אחרי שתייה. מהמדרש עולה שהבעייה בשתיית יין אינה טכנית אלא מהותית: הרודף אחרי היין רודף אחרי תענוגים, ואיש כזה אינו יכול, מעצם טבעו, לעבוד ולהורות כראוי. מדרש על פרשת השבוע

עמודים