דילוג לתוכן העיקרי

שיחה ליום השואה תשפ"ד | על ביטחון מוסרי מול אמונה באדם

איך אפשר להבין "והֶאֱמִן בה'" על אברהם בהבטחת הזרע, ועל ירושת הארץ שאל "במה אדע כי אירשנה"? ואיך אפשר להבין "יען לא האמנתם בי להקדישני לעיני בני ישראל" על משה ואהרן??

'אמונה' במקרא איננה ההפך מכפירה, כי אין בתנ"ך כפירה בכלל!  
'אמונה' היא ביטחון פיזי וביטחון מוסרי - על מי אפשר לסמוך?! 
אל מול השואה חזרה האמונה למשמעות הראשונה, הקיומית. 
הרב עמיטל ואבא קובנר: מהי 'אמונה באדם'? 
תשובת אבא קובנר שמצאתי בכתביו דומה מאד למחשבתו של הרב קוק:  
הכלל היהודי בגולה התפורר לפני שהושמד - בארץ התגבש כלל יהודי לוחם. 
'אמונה באדם' איננה אמונה בפרט, אלא בכלל המתגבש בארץ ישראל.  
עד כאן אבא קובנר ומה שעבר עליו במחתרת בגטו וילנא - נוער יהודי ציוני לוחם וחולם על ארץ ישראל - ואחר כך בארץ, במלחמת העצמאות. 
חובתנו לזכור גם את האמונה בשירת 'האזינו': "א-ל אמונה ואין עול, צדיק וישר הוא" - אמונה שהיפוכה חוסר ביטחון מוסרי! 
עלינו לשאוף לעלות מהאמונה בכלל ישראל המתלכד ולוחם בארץ, גם אל הביטחון המוסרי - "דרך ה' לעשות צדקה ומשפט".

בתפילה לישועת ה' 

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)