דילוג לתוכן העיקרי

משה (מושקו) מושקוביץ | להאמין, לחלום ולהגשים

ביום שישי כ"ז בטבת תש"ף ציין מר משה "מושקו" מושקוביץ, איש החזון והמעשה, ממייסדי גוש עציון והישיבה וממוביליה במשך עשרות שנים יום הולדת 95. "בעברית אנו אומרים ההבדל בין הוזה לחוזה הוא קו קטן - אני רוצה להשלים את הקו הקטן כאן... גולת הכותרת בעשייתי הציבורית היא הקמת ישיבת הר עציון, הישיבה היא לא סתם ישיבה בלבד, הישיבה מקימה יישוב גדול ועל ידה למעשה איזור שלם שכל כולו צומח וגדל מהתפתחותה של הישיבה" יום הולדת שמח מושקו! עוד שנים רבות של עשיה פוריה בבריאות טובה, שתמשיך, כפי שלימדת אותנו, "להאמין, לחלום ולהגשים"
 

סיפר הרב יואל בן נון על שנות הקמתה של הישיבה:

"הוסכם מראש שהישיבה תעבור למקום הקבע שלה אחרי 3 חודשים, ואז תיכנס לאותם מבנים האכסניה של בית־ספר שדה כפר־עציון אבל שלושת החודשים התארכו והלכו עד שנה וחצי. שוב ושוב דובר על בניית משכן קבע לישיבה ליד ’העץ’ אבל הממשלה התקשתה לקבל החלטה.
איש החזון והמעש מושקו עמל בלא לאות וסבב במסדרונות הממשלה בכל כוח השכנוע שבפיו, עד לרגע המיוחל: סגן ראש הממשלה יגאל אלון, קרא למושקו ולרב עמיטל זצ"ל והקריא להם את נוסח הצעת ’מחליטים’ לפיה ממשלת ישראל מחליטה להקים במרכז הגוש מבני קבע לישיבת הר־עציון. כך נפתחה הדרך להקמת ’אלון־שבות’: הישיבה והישוב.
מושקו חזר ואמר שחייבים להקים גוש יישובים גדול וגם ביחס לישיבה פעל באותו הכיוון. אנחנו חשבנו על 120 בחורים כיעד מקסימלי, כדי שכולם יכירו את כולם ונוכל לשמור על אווירה חינוכית ראויה. מושקו חלם ופעל להגדלת הישיבה למאות רבות של בחורים, לעשרות משפחות של אברכים בשכונת הישיבה, לספרייה גדולה, למכללה אקדמית ולמבנים מפוארים – הרבה מעבר לקצה דמיוננו.
ברור לחלוטין שמושקו צדק. בתוך 500 בחורי ישיבה יש יותר מ־120 מצוינים, ועוד רבים וטובים שמשתלבים בכל תחומי החיים בחברה הישראלית ובתוכם רב המקום ל’בני עלייה’, שבאים מן התפוצות ללמוד בגוש, וחלק גדול מהם גם עלו ועולים לארץ."

בתמונה: מושקו עם הרב יהודה עמיטל והשר חיים משה שפירא, 1968.

 
 
(סרטון לכבוד יום הולדתו ה90 שהוקרן לראשונה ב'דינר' שנערך לכבודו בישיבה. נוצר ונערך על ידי גלעד אלפסי)

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)