מצור אשור על ירושלים

  • הרב עדיאל זימרן

מצור אשור על ירושלים

בפרק הפותח את ספר הושע מובאת נבואה על גלות ישראל לאשור, ואף מודגש כי גלות זו גמורה מעם ה':

"וַתַּהַר עוֹד וַתֵּלֶד בַּת, וַיֹּאמֶר לוֹ - קְרָא שְׁמָהּ 'לֹא רֻחָמָה', כִּי לֹא אוֹסִיף עוֹד אֲרַחֵם אֶת בֵּית יִשְׂרָאֵל כִּי נָשֹׂא אֶשָּׂא לָהֶם".

בסוף הפרק מובאת נבואה הפוכה על יהודה: "וְאֶת בֵּית יְהוּדָה אֲרַחֵם וְהוֹשַׁעְתִּים בַּה' אֱ-לוֹהֵיהֶם וְלֹא אוֹשִׁיעֵם בְּקֶשֶׁת וּבְחֶרֶב וּבְמִלְחָמָה בְּסוּסִים וּבְפָרָשִׁים". הקב"ה מנבא להושע שיהודה לא תִּגלה, והקב"ה ירחם עליה. אמנם, הנביא מדגיש כי ישועת יהודה לא תהיה "בקשת ובחרב ובמלחמה". כיצד, אפוא, עתידה יהודה להינצל?

תשובה לשאלה זו נמצא בספר מלכים ב'. בפרק י"ז מתוארת גלות ישראל לאשור, ולאחר כמה פרקים - העוסקים בתקופת חזקיהו - מתואר מצור אשור על ירושלים:

"וּבְאַרְבַּע עֶשְׂרֵה שָׁנָה לַמֶּלֶךְ חִזְקִיָּה עָלָה סַנְחֵרִיב מֶלֶךְ אַשּׁוּר עַל כָּל עָרֵי יְהוּדָה הַבְּצֻרוֹת וַיִּתְפְּשֵׂם. וַיִּשְׁלַח חִזְקִיָּה מֶלֶךְ יְהוּדָה אֶל מֶלֶךְ אַשּׁוּר לָכִישָׁה לֵאמֹר - חָטָאתִי, שׁוּב מֵעָלַי, אֵת אֲשֶׁר תִּתֵּן עָלַי אֶשָּׂא. וַיָּשֶׂם מֶלֶךְ אַשּׁוּר עַל חִזְקִיָּה מֶלֶךְ יְהוּדָה שְׁלֹשׁ מֵאוֹת כִּכַּר כֶּסֶף וּשְׁלֹשִׁים כִּכַּר זָהָב... וַיִּתֵּן חִזְקִיָּה אֶת כָּל הַכֶּסֶף הַנִּמְצָא בֵית ה' וּבְאֹצְרוֹת בֵּית הַמֶּלֶךְ. בָּעֵת הַהִיא קִצַּץ חִזְקִיָּה אֶת דַּלְתוֹת הֵיכַל ה' וְאֶת הָאֹמְנוֹת אֲשֶׁר צִפָּה חִזְקִיָּה מֶלֶךְ יְהוּדָה וַיִּתְּנֵם לְמֶלֶךְ אַשּׁוּר".

חזקיהו, אם כן, חושש ממצור סנחריב, ולכן מקצץ את דלתות בית המקדש ונותנם למלך אשור. באופן מפתיע, סנחריב שב ושולח את שר צבאו רבשקה לאיים על חזקיהו. רבשקה מגיע למסילת שדה כובש - השער בחומה שדרכו היו יוצאים מירושלים כדי לשאוב מים - ופורש בפני חזקיהו את רשימת המעצמות שסנחריב כבר ניצח. המסר העולה מדברי רבשקה הוא פשוט: אין טעם להתפלל, כי אשור ינצח ממילא:

"וְאַל תִּשְׁמְעוּ אֶל חִזְקִיָּהוּ כִּי יַסִּית אֶתְכֶם לֵאמֹר ה' יַצִּילֵנוּ - הַהַצֵּל הִצִּילוּ אֱלֹהֵי הַגּוֹיִם אִישׁ אֶת אַרְצוֹ מִיַּד מֶלֶךְ אַשּׁוּר? אַיֵּה אֱלֹהֵי חֲמָת וְאַרְפָּד, אַיֵּה אֱלֹהֵי סְפַרְוַיִם הֵנַע וְעִוָּה, כִּי הִצִּילוּ אֶת שֹׁמְרוֹן מִיָּדִי?".

בתגובה, חזקיהו פונה לקב"ה בתפילה ומתחנן שיוכיח לכל שאין הוא כשאר האלילים:

"הֶחֱרִיבוּ מַלְכֵי אַשּׁוּר אֶת הַגּוֹיִם וְאֶת אַרְצָם וְנָתְנוּ אֶת אֱלֹהֵיהֶם בָּאֵשׁ, כִּי לֹא אֱלֹהִים הֵמָּה כִּי אִם מַעֲשֵׂה יְדֵי אָדָם עֵץ וָאֶבֶן וַיְאַבְּדוּם. וְעַתָּה ה' אֱ-לוֹהֵינוּ - הוֹשִׁיעֵנוּ נָא מִיָּדוֹ, וְיֵדְעוּ כָּל מַמְלְכוֹת הָאָרֶץ כִּי אַתָּה ה' אֱ-לוֹהִים לְבַדֶּךָ".

ואמנם, ישעיהו הנביא נשלח לחזקיהו כדי לבשר לו שה' שמע את תפילתו, וכי מלך אשור לא יצליח לכבוש את ירושלים:

"וְגַנּוֹתִי אֶל הָעִיר הַזֹּאת לְהוֹשִׁיעָהּ לְמַעֲנִי וּלְמַעַן דָּוִד עַבְדִּי. וַיְהִי בַּלַּיְלָה הַהוּא וַיֵּצֵא מַלְאַךְ ה' וַיַּךְ בְּמַחֲנֵה אַשּׁוּר מֵאָה שְׁמוֹנִים וַחֲמִשָּׁה אָלֶף, וַיַּשְׁכִּימוּ בַבֹּקֶר וְהִנֵּה כֻלָּם פְּגָרִים מֵתִים".