דילוג לתוכן העיקרי

וירא | תשנ"ט

לזכרה של אורה מושקוביץ ע"ה
11.08.2014
קובץ טקסט

עיין רלב"ג י"ט, יח.

 

שאלות:

 

1.   פרשננו - בדרכו המיוחדת בפירושו - מחפש את התועלת המוסרית ומוסר ההשכל שעלינו ללמוד מן הכתובים.   מנ בעצם הרעיון המדריך אותו בכך?

2.   מהי התועלת הראשונה לדעתו ולמה כל-כך חשובה מידה זו - לדעתו?

3.   התוכל להסביר למה הוא מתחיל במידה זו כראשונה דווקא?

4.   מהי חשיבות "הנדיבות" לדעתו?

5.   התוכל להסביר את התועלת השלישית ומהי השפעתה באופן פסיכולוגי?

6.   האם התועלת הרביעית היא רק לנוחיות ומניעת הכבדה או אף מעבר לזה?

 

 

עיין אבני שוהם י"ט, כט.

 

שאלות:

 

1.   מהו הקושי האפשרי בפסוק עליו בונה פרשננו את פירושו?

2.   מה מכריחו לבאר: "ונברכו בך" שלא לפי פשוטו?

3.   מהו הרעיון של "הברכת" גויים לתוך עם ישראל ומי הם נכרים אלה שזוכים בכך?

4.   איך פרשננו קושר את כל זאת עם אברהם והנאמר עליו כאן?

 

 

עיין המלבי"ם - התורה והמצוות כ"ב, ב.

 

שאלות:

 

1.   מה היה עיקר הניסיון?

2.   פרשננו מוכיח מן הפסוקים את גודל העניין והצורך באהבה ומסירות אין קץ.   התוכל להוכיח זאת?

3.   מהו משל המלך והנמשל אצלנו?

4.   מה לדעתו הבעיה עם הר המוריה?

5.   איך פרשננו מנסה להסביר כי בעצם לא ציווה הקב"ה לאברהם?   ומה מסקנתו מכך?

6.   מה פירוש: "ובא הכינוי עם הפעול"?

7.   מה לומד פרשננו מן השימוש בלשון "העלה" כאן?

8.   מה לומד פרשננו מן השימוש ב"לי" ב"לעולה"?

9.   למה אברהם: "לא חקר כלל ולא העמיק בדברים"?

10.   מה התוצאה של כל זה?

11.   לבסוף, מה רוצה פרשננו בפירושו?

 

 

עיין מדרש רבה כ"ב, ג.

 

שאלות:

 

1.   על מה בפסוק בונה המדרש את פירושו כאן?

2.   מה פירוש: "מקלקלת את השורה"?

3.   איך ייתכן שאהבה ושנאה המנוגדות כל כך פועלות את אותה הפעולה?

4.   היש לך תשובה פשטנית לנאמר בפסוקים על עשיית העניין ע"י האיש עצמו ולא ע"י משרתיו?

5.   בהמשך המדרש מביא רעיון נוסף של כעין מידה כנגד מידה.   מה בעצם רוצה המדרש לומר בכך?

6.   בקטע האחרון מרחיב ר' ישמעאל את העניין עוד יותר.   מה בעצם הרעיון בכל זה?

 

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)