דילוג לתוכן העיקרי

בבא מציעא | דף כז | שעת אבדה ושעת מציאה

"תנו רבנן: 'אשר תֹאבַד' – פרט לאבידה שאין בה שוה פרוטה. רבי יהודה אומר: 'ומצאתה' – פרט לאבידה שאין בה שוה פרוטה".

בביאור מחלוקת התנאים הזאת נחלקו האמוראים בסוגייתנו. לדעת אביי, "משמעות דורשין איכא בינייהו", כלומר המחלוקת היא רק ביחס למקור הדין, ואין לה שום נפקא מינה. אבל רבא טען (למסקנת הגמרא) שיש נפקא מינה בין הדעות ביחס לאבדה שהיה בה שווה פרוטה בשעת האבדה, והוזלה וחזרה והוקרה קודם שנמצאה: תנא קמא, הדורש מ"אשר תאבד", מתמקד באיבוד, ועל כן יחייב בהשבה במקרה כזה, ואילו לדעת רבי יהודה צריכה האבדה לשמור על ערכה משעת האבדה ועד שעת המציאה.

ייתכן שמחלוקת התנאים משקפת מחלוקת יסודית בהבנת מהותו של חיוב השבת אבדה. במסכת בבא קמא (קיג ע"ב) למדנו שאין להשיב אבדתו של גוי, והמאירי שם ביאר כי אף למאן דאמר גזל הגוי אסור, מכל מקום אין חיוב להשיב אבדתו, "שמציאה מקצת קניין הוא, וחזרתו דרך חסידות, ואין אנו כפופים לחסידות למי שאין לו דת". לדבריו, ביסודו של דבר צריכה הייתה אבֵדה להיקנות למוצאהּ, וחיוב ההשבה אינו אלא דרך חסידות שחייבה תורה כלפי יהודים, ולא כלפי גויים (על שיטת המאירי ראה בעיונו של הרב שמואל שמעוני לדף כ"ד ולדף כ"ה). ברם חידושו של המאירי אינו מוכרח כלל ועיקר, ויש מקום לומר שהמוצא אינו יכול לקנות את האבדה בלי ייאוש הבעלים גם ברובד היסודי של דיני ממונות (וכן משמע ברמב"ן כו ע"ב ד"ה עובר בכולן).

ואפשר שבזה נחלקו התנאים. לדעת רבי יהודה, המתבסס על "ומצאתה", מדובר בחיוב ממוני, ומציאת ממון הזולת כשלעצמה מחילה על המוצא את חיובי השמירה וההשבה. תנא קמא, לעומתו, מבין שהמציאה עצמה אינה מחייבת את המוצא להשיב, אלא "אשר תֹאבַד", דהיינו החיוב שחייבה התורה את המוצא לעשות חסד עם אחיו ולהשיב לו את אשר איבד.

לפי זה נוכל להסביר גם את הנפקא מינה שהעלה רבא – אבדה שהוזלה וחזרה והוקרה קודם שנמצאה. לפי תנא קמא, אף אם נאמר שאין ציווי לגמול חסד בפחות משווה פרוטה, מכל מקום, מאחר שהמאבד איבד דבר שיש בו שווה פרוטה והמוצא מצא דבר שיש בו שווה פרוטה, חייב המוצא להחזירו. לפי רבי יהודה, לעומת זאת, דרוש קשר ממוני רצוף בין המאבד ובין החפץ: אם החפץ איבד את ערכו כיחידה ממונית, פקעה בעלותו של המאבד, ועימהּ חדלה גם מצוות ההשבה, ואפילו חזר ערכו של החפץ ועלה לאחר מכן.

[על דרך אחרת ליישום ההבחנה בין היסוד הממוני והיסוד האיסורי במצוות השבת אבדה עמדנו אתמול.]

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)