דילוג לתוכן העיקרי

גיטין | דף נד | ביטול ברוב

במסגרת הדיון בדיני ביטול איסורים נאמר בסוגייתנו ש"מדאורייתא חד בתרי בטל, ורבנן הוא דגזור", כלומר מהתורה די ברוב היתר כדי לבטל איסור עורלה. הגמרא במסכת חולין (יא ע"א) קובעת שיסודו של דין זה בפסוק – "אחרי רבים להטות" (שמות כג, ב).

אומנם, אף שמהתורה אין חילוק בין איסורים שונים לעניין זה, חכמים קבעו שיעורים שונים לביטול איסורים, והוסיפו שדברים מסוימים, כגון אגוזי הפרך הנזכרים בסוגייתנו, אינם בטלים מחמת חשיבותם.

הגמרא במסכת חולין (פז ע"ב) קובעת שלדעת רבי יהודה מין במינו אינו בטל מהתורה, אך בסוגייתנו, שאף היא לשיטת רבי יהודה, נאמר באופן פשוט ש"חד בתרי בטל", ומדובר בתערובת של מין במינו, שאם לא כן – ניתן בקלות להפריד בין האסור והמותר ואין מקום להתיר את התערובות קודם הוצאת האיסור מתוכה.

נראה שהסוגיה במסכת חולין מתייחסת לתערובת דבר 'לח', שאי אפשר להפרידה, ואילו סוגייתנו מתייחסת לתערובת דבר 'יבש', שבה כל חתיכה עומדת בפני עצמה ואפשר לומר שהיא מן הרוב.

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)