דילוג לתוכן העיקרי

היחס בין מזרח למערב בתנ"ך ובדברי חז"ל

קובץ טקסט
בשיעור הקודם עמדנו על ייחודם של סדרי הכניסה של הנשיא בשבתות ובראשי חדשים, דרך שער המזרח, לעומת כניסתם של העם (והנשיא) במועדים – בציר צפון-דרום. כמו כן, בחנו את היחס בין שערי המזרח השונים, את משמעות סגירתם וכן את היחס בין חזרת כבוד ה' דרך "השער הפונה קדים" ובין הזיקה המיוחדת של הנשיא לשער המזרח.
 
בשיעור זה נבחן את המשמעות הרוחנית של הכניסה מצד מזרח. לצורך כך נעסוק בהופעותיו של הנושא בתנ"ך ובדברי חז"ל, ובביטויו במבנה המקדש ובכיווני העבודה בו. בעקבות עיון זה נוכל לחזור ולהתבונן במשמעות תיאורו של יחזקאל את סילוק השכינה מן המקדש וחזרתה, וכן במשמעות הזיקה בין הנשיא לשערי המזרח.
 
לצורך הדיון אנו מניחים כי ישנה משמעות רוחנית לכיוונים המצויינים בתורה. אין התורה כותבת את דבריה ללא צורך, ואם היא מדגישה הליכה ממקום למקום או פנייה לכיוון כלשהו – עלינו לשים לב למשמעותו של כיוון זה.
 
ההנחה הרוחנית העומדת מאחורי מתן משמעות למקום או לכיוון היא שהעולם הגשמי אינו מהווה מציאות העומדת לעצמה, והוא מגלה ומבטא מציאות רוחנית. עולם הרוח קשור ואחוז בעולם החומר, ומתגלה דרכו.

הליכה מזרחה – התרחקות מה'

לאורך התנ"ך כולו מבטאת ההליכה ממערב למזרח התרחקות מהקב"ה. כפי שנראה, ישנן מספר סיבות שעשויות להביא להתרחקות זו: פעמים שהקב"ה מסלק את האדם מזרחה, פעמים שהאדם עצמו בוחר ללכת ופעמים שאדם נדחה ע"י אדם אחר למזרח.

רוח מזרחית קולטת

אומר המדרש:
"רב אמר: בכל מקום רוח מזרחית קולטת. אדם הראשון – 'ויגרש את האדם וישכן מקדם לגן עדן'. קין – 'ויצא קין מלפני ה' וישב בארץ נוד קדמת עדן'. הרוצח – 'אז יבדיל משה שלוש ערים בעבר הירדן מזרחה שמש'". (בראשית רבה כא, ט)
 
המדרש אינו מסתפק בהצגת הדמיון בין אדם הראשון לקין לעניין סילוקם לכיוון מזרח, ומוסיף כי "בכל מקום רוח מזרחית קולטת". להלן נסקור את המקומות השונים.

סילוק אדם הראשון מגן העדן

נדמה כי הפעם הראשונה שבה התורה מתייחסת לכיוונים השונים מופיעה לאחר חטא אדם הראשון (בראשית ג, כג-כד):
 
"וַיְשַׁלְּחֵהוּ ה' אֱלֹהִים מִגַּן עֵדֶן לַעֲבֹד אֶת הָאֲדָמָה אֲשֶׁר לֻקַּח מִשָּׁם. וַיְגָרֶשׁ אֶת הָאָדָם וַיַּשְׁכֵּן מִקֶּדֶם לְגַן עֵדֶן אֶת הַכְּרֻבִים וְאֵת לַהַט הַחֶרֶב הַמִּתְהַפֶּכֶת לִשְׁמֹר אֶת דֶּרֶךְ עֵץ הַחַיִּים".
רש"י מבאר שהכרובים הושמו "במזרחו של עדן, מחוץ לגן".
רד"ק מוסיף:
"מקדם – פירוש ממזרח, אפשר כי מבוא הגן היה למזרח, לפיכך השכין באותה פיאה הכרובים...".
ראב"ע מבאר באופן אחר:
"ממזרח – כי שם פתח הגן באמת ובסוד".

גירוש קין

כך מתארת התורה (בראשית ד, טז) את גלותו של קין:
"וַיֵּצֵא קַיִן מִלִּפְנֵי ה' וַיֵּשֶׁב בְּאֶרֶץ נוֹד קִדְמַת עֵדֶן".
רש"י מבאר:
"בארץ נוד – בארץ שכל הגולים נדים שם (וי"ג דרים שם).        
קדמת עדן – שם גלה אביו כשגורש מגן עדן, שנאמר 'וישכן מקדם לגן עדן...' לשמור את שמירת דרך מבוא הגן, שיש ללמוד שהיה אדם שם".
לעומת זאת, ראב"ע מסביר כי ארץ נוד נמצאת במזרח עדן, אך מכיון שה"גן" שכן בחלק המזרחי של עדן, הרי שארץ נוד נמצאת מצפון לגן עדן.
רד"ק מסביר את כיוון גירושו של קין:
"ויצא קין מלפני ה' – מהמקום שהיה לפני ה', והוא הגן והאדמה הקרובה לו, שהיתה מקום קיבול השכינה ומקום הנבואה, כי באותו המקום היה מדבר רוח הקודש עם אדם ואשתו ועם בניהם.
וישב בארץ נוד – נד ממקום למקום עד שישב לו במזרח עדן, רחוק מהמקום שהיה בו אביו ואמו...".

קבורת משה וייחודו של עבר הירדן המזרחי

התורה (דברים לד, ו) מספרת על קבורתו של משה, שלא זכה להיכנס לארץ:
"וַיִּקְבֹּר אֹתוֹ בַגַּי בְּאֶרֶץ מוֹאָב מוּל בֵּית פְּעוֹר וְלֹא יָדַע אִישׁ אֶת קְבֻרָתוֹ עַד הַיּוֹם הַזֶּה".
בניגוד לבני ישראל, הנכנסים לארץ ממזרח למערב, משה אינו רשאי להיכנס, ועל כן הוא נפטר ונקבר בארץ מואב, ממזרח לירדן. קבורתו של משה ממזרח לירדן ולא ממערב לו רומזת על ההבדל בין ארץ ישראל שממערב לירדן לחלק הנמצא ממזרח לירדן.[1]
ייחודו של עבר הירדן המזרחי בא לידי ביטוי בהקשרים שונים:
א. המדרש (במדבר רבה ז, ח) קובע:
"ארץ כנען מקודשת מעבר הירדן – ארץ כנען כשר לבית שכינה, ואין עבר הירדן כשר לבית שכינה".
ב. בחירתם של בני גד, ראובן וחצי שבט המנשה להתיישב בעברו המזרחי של הירדן.
ג. כאשר שנים וחצי השבטים בונים מזבח בנחלתם (יהושע כב, י-יא), אומרים להם בני ישראל (שם, יט):
"וְאַךְ אִם טְמֵאָה אֶרֶץ אֲחֻזַּתְכֶם עִבְרוּ לָכֶם אֶל אֶרֶץ אֲחֻזַּת ה' אֲשֶׁר שָׁכַן שָׁם מִשְׁכַּן ה' וְהֵאָחֲזוּ בְּתוֹכֵנוּ וּבַה' אַל תִּמְרֹדוּ וְאֹתָנוּ אַל תִּמְרֹדוּ בִּבְנֹתְכֶם לָכֶם מִזְבֵּחַ מִבַּלְעֲדֵי מִזְבַּח ה' אֱלֹהֵינוּ".
הכתוב מציג הבחנה ברורה בין "ארץ אחוזת ה' אשר שכן שם משכן ה'", הנמצאת ממערב לירדן, ובין "ארץ אחוזתכם" שממזרח לירדן.
אם כן, קבורת משה מתרחשת ממזרח לירדן, באזור המוגדר בספר יהושע כ"ארץ אחוזתכם", בניגוד לארץ ישראל שממערב לירדן, המוגדרת כ"ארץ אחוזת ה'". המדרש מוסיף כי ארץ כנען מקודשת מעבר הירדן.

בחירת לוט בכיכר הירדן

לאחר שאינם יכולים עוד לדור יחדיו, נאלצים אברהם ולוט להיפרד זה מזה (בראשית יג, ו-ז):
"וְלֹא נָשָׂא אֹתָם הָאָרֶץ לָשֶׁבֶת יַחְדָּו כִּי הָיָה רְכוּשָׁם רָב וְלֹא יָכְלוּ לָשֶׁבֶת יַחְדָּו: וַיְהִי רִיב בֵּין רֹעֵי מִקְנֵה אַבְרָם וּבֵין רֹעֵי מִקְנֵה לוֹט".
הפרידה נערכת באזור הר בית אל. אברהם מציע ללוט "הֲלֹא כָל הָאָרֶץ לְפָנֶיךָ הִפָּרֶד נָא מֵעָלָי אִם הַשְּׂמֹאל וְאֵימִנָה וְאִם הַיָּמִין וְאַשְׂמְאִילָה", כלומר: אם ברצונך לגור באזור השומרון – אלך ליהודה, ואם תבחר באזור יהודה – אלך אני לשומרון. לוט בוחר ללכת מזרחה, מפני שכיכר הירדן "כולה משקה".
חשוב להדגיש כי בניגוד לאדם הראשון ולקין, שאותם מסלק הקב"ה בעקבות חטאיהם, לוט בוחר בעצמו בצד המזרחי, כשהתורה מנמקת בחירה זו בשפע החומרי המצוי שם.

הליכת עשיו לארץ אדום

התורה מתארת את הליכתו של עשיו לארץ אדום (בראשית לו, ו-ז) באופן דומה לזה שבו היא מתארת את הליכתו של לוט לכיכר הירדן:
"וַיִּקַּח עֵשָׂו אֶת נָשָׁיו וְאֶת בָּנָיו וְאֶת בְּנֹתָיו וְאֶת כָּל נַפְשׁוֹת בֵּיתוֹ וְאֶת מִקְנֵהוּ וְאֶת כָּל בְּהֶמְתּוֹ וְאֵת כָּל קִנְיָנוֹ אֲשֶׁר רָכַשׁ בְּאֶרֶץ כְּנָעַן וַיֵּלֶךְ אֶל אֶרֶץ מִפְּנֵי יַעֲקֹב אָחִיו: כִּי הָיָה רְכוּשָׁם רָב מִשֶּׁבֶת יַחְדָּו וְלֹא יָכְלָה אֶרֶץ מְגוּרֵיהֶם לָשֵׂאת אֹתָם מִפְּנֵי מִקְנֵיהֶם".
הדמיון בין שתי הפרשות בולט: סיבת העזיבה דומה – הרכוש הרב, והעובדה שהארץ אינה יכולה לשאת אותם מפני מקניהם; שניהם פונים לאותו כיוון – לוט לכיכר הירדן ואח"כ לאזור מואב, ועשיו לארץ אדום, שתיהן ממזרח לירדן.

בני גד, ראובן וחצי שבט המנשה

לאחר תיאור הקפת ארץ אדום וארץ מואב, מספרת התורה (במדבר לב, א-ה):
"וּמִקְנֶה רַב הָיָה לִבְנֵי רְאוּבֵן וְלִבְנֵי גָד עָצוּם מְאֹד וַיִּרְאוּ אֶת אֶרֶץ יַעְזֵר וְאֶת אֶרֶץ גִּלְעָד וְהִנֵּה הַמָּקוֹם מְקוֹם מִקְנֶה וַיָּבֹאוּ בְנֵי גָד וּבְנֵי רְאוּבֵן וַיֹּאמְרוּ... הָאָרֶץ אֲשֶׁר הִכָּה ה' לִפְנֵי עֲדַת יִשְׂרָאֵל אֶרֶץ מִקְנֶה הִוא וְלַעֲבָדֶיךָ מִקְנֶה: וַיֹּאמְרוּ אִם מָצָאנוּ חֵן בְּעֵינֶיךָ יֻתַּן אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת לַעֲבָדֶיךָ לַאֲחֻזָּה אַל תַּעֲבִרֵנוּ אֶת הַיַּרְדֵּן".
גם כאן הרקע לאירועים הוא ריבוי המקנה, והמקום הוא ארץ הגלעד, הנמצאת ממזרח לירדן. המכנה המשותף הוא השפע החומרי כסיבה לבחירת האזור שממזרח לירדן. האזור המזרחי מוצג כאן כאזור פורה ועשיר, והבחירה בו קשורה בעושרו ובאפשרות לגדל בו את המקנה.

שילוח בני הפילגשים

בספר בראשית (בראשית כה, ו) נאמר:
"וְלִבְנֵי הַפִּילַגְשִׁים אֲשֶׁר לְאַבְרָהָם נָתַן אַבְרָהָם מַתָּנֹת וַיְשַׁלְּחֵם מֵעַל יִצְחָק בְּנוֹ בְּעוֹדֶנּוּ חַי קֵדְמָה אֶל אֶרֶץ קֶדֶם".
ר' יוסף בכור שור מבאר:
"קדמה אל ארץ קדם – ארץ ארם, כדכתיב 'מן ארם ינחני בלק מלך מואב מהררי קדם', ושלחם לירש חלקו בבית אביו".
פעם אחר פעם, הצאצאים הנבחרים להמשיך את דרכו של אברהם נוחלים ממערב לירדן, ואילו הצאצאים הדחויים (בין שהם נדחים על ידי אחרים, כבני הפילגשים, ובין שהם עצמם בוחרים ללכת ולהיפרד, כלוט ועשיו) פונים מזרחה.
בהקשר זה מעניין גם לציין את דברי הגמרא (סנהדרין צא ע"א):
"'ולבני הפילגשים אשר לאברהם נתן אברהם מתנות'... מאי מתנות? אמר ר' ירמיה בר אבא: מלמד שמסר להם שם טומאה".
עם שילוחם, אברהם מוסר לבניו שם טומאה, ועניין זה מתקשר לשילוחם מזרחה.
אם כן, ראינו כי במקרים רבים לאורך התנ"ך ההליכה למזרח קשורה לריחוק מה'. כך אצל אדם הראשון, קין, לוט, שנים וחצי השבטים ובני הפילגשים.
בנוסף, עמדנו על כך שהארץ הנמצאת ממערב לירדן, המתוארת בפרשת מסעי, מקודשת ונבחרת יותר מחבלי הארץ שממזרח לירדן. עיקר משפחתו הנבחרת של אברהם אבינו נוחלת ממערב לירדן, ואילו החלק הדחוי יותר נוחל ממזרח לירדן.
על סמך מה שראינו עד עתה, נוכל לעיין שוב בתיאור סילוק כבוד ה' מן המקדש בספר יחזקאל:
י, יח-יט: "וַיֵּצֵא כְּבוֹד ה' מֵעַל מִפְתַּן הַבָּיִת וַיַּעֲמֹד עַל הַכְּרוּבִים: וַיִּשְׂאוּ הַכְּרוּבִים אֶת כַּנְפֵיהֶם וַיֵּרוֹמּוּ מִן הָאָרֶץ לְעֵינַי בְּצֵאתָם וְהָאוֹפַנִּים לְעֻמָּתָם וַיַּעֲמֹד פֶּתַח שַׁעַר בֵּית ה' הַקַּדְמוֹנִי וּכְבוֹד אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל עֲלֵיהֶם מִלְמָעְלָה".
יא, כב-כג: "וַיִּשְׂאוּ הַכְּרוּבִים אֶת כַּנְפֵיהֶם וְהָאוֹפַנִּים לְעֻמָּתָם וּכְבוֹד אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל עֲלֵיהֶם מִלְמָעְלָה: וַיַּעַל כְּבוֹד ה' מֵעַל תּוֹךְ הָעִיר וַיַּעֲמֹד עַל הָהָר אֲשֶׁר מִקֶּדֶם לָעִיר".
הנביא מתאר בפירוט את עזיבת כבוד ה' את הבית, כשהוא נע ממערב למזרח – גם בתוך המקדש, וגם ביציאתו מן המקדש להר הזיתים. תיאור זה צריך להיבחן גם על ידי בחינת משמעות הכיוונים מזרח ומערב במקדש עצמו, ובכך נעסוק בשיעור הבא, אך נדמה לנו שכבר בשלב זה ניתן להציע כי עזיבת כבוד ה' דווקא לכיוון מזרח תואמת את המגמה שראינו לאורך התנ"ך כולו: הליכה מזרחה מבטאת ריחוק מה', ובמקרה זה – את סילוק השכינה מן המקדש.

ממזרח למערב

להשלמת דברינו עלינו לבחון את משמעותה של ההליכה בכיוון ההפוך – ממזרח למערב.
לאחר חטאו של אדם הראשון, מעמיד הקב"ה "את הכרובים ואת להט החרב המתהפכת" מקדם לגן, כדי לשמור את "דרך עץ החיים". מעתה, הכניסה לגן עדן היא ממזרח למערב, וכאמור – תפקיד הכרובים הוא למנוע כניסה כזו.
גם כאשר בני יעקב לוקחים את גופת אביהם לקבורה בארץ כנען, הם באים ממזרח למערב.
האם יש בדרך זו מעין "מעשה אבות סימן לבנים", וקבורת יעקב מקדימה את בואם של בני ישראל? ניתן היה לצפות כי בני ישראל, לאחר ששהו במדבר ארבעים שנה, ייכנסו מדרום, במקום להקיף את ארץ אדום ומואב ולהיכנס ממזרח. נראה כי הכניסה ממזרח היא בעלת חשיבות.
יש מקום לבחון את השאלה האם לעובדה שבני ישראל נכנסים לארץ ממזרח למערב יש משמעות בהקשר שלנו.[2]

העקדה

הרמב"ם (מורה נבוכים ג, מה) כותב:
"וידוע שעובדי ע"ז היו מכוונים לבנות היכליהן ולהעמיד צלמיהם במקום הגבוה שימצא שם על ההרים הרמים. ולזה בחר אברהם אבינו ע"ה הר המוריה בהיותו הגבוה שבהרים אשר שם ופירסם שם ביחוד ה', וייחד המערב, שקדש הקדשים במערב, והוא ענין אומרם 'שכינה במערב'. ובארו רבותינו ז"ל בגמרא יומא שאברהם אבינו ייחד המערב, ר"ל בית קדשי הקדשים, וסבת זה אצלי שמפני שהיה הדעת מפורסם אז בעולם עבודת השמש ושהוא האלוה, אין ספק שבני אדם כולם פונים למזרח, מפני זה פנה אברהם אבינו למערב בהר המוריה, ר"ל במקדש, עד שישים אחוריו לשמש. הלא תראה, ישראל בעת כפרם ושובם לדעות הקודמות הרעות ההם מה עשו? 'אחוריהם אל היכל ה' ופניהם קדמה והמה משתחוים קדמה לשמש' (יחזקאל ח, טז)".
הרמב"ם טוען כי אברהם אבינו היה הראשון שייחד את המערב, ומכאן נובעת קדושתו של קֹדש הקדשים, הנמצא במערב. הרמב"ם מסביר שכוונתו של אברהם במעשה זה היתה לבטא אמונה המנוגדת לאמונתם של עובדי האלילים, שהיו משתחוים לשמש, לכיוון מזרח.[3]
המשנה במסכת סוכה (ה, ד) מתארת את התיקון למציאות הבעייתית ששררה בסוף ימי בית ראשון, שבה היו ישראל משתחוים לשמש בבית ה', "אחוריהם אל היכל ה' ופניהם קדמה":
"...הגיעו לשער היוצא ממזרח, הפכו פניהן למערב ואמרו: אבותינו שהיו במקום הזה – 'אחוריהם אל היכל ה' ופניהם קדמה והמה משתחוים קדמה לשמש', ואנו ליה עינינו. ר' יהודה אומר: היו שונין ואומרין – אנו ליה וליה עינינו".

הר סיני

התורה מתארת את חניית עם ישראל למרגלות הר סיני בלשון "ויחן שם ישראל נגד ההר" (שמות יט, ב). על כך אומרת המכילתא:
"כל מקום שאתה מוצא [לשון] 'נגד' – פנים למזרח".
כלומר, פני ההר היו למזרח, ופניהם של ישראל היו למערב. אם כן, גם בהר סיני פנו ישראל לכיוון מערב, ואין ספק כי הר סיני מסמל במובנים רבים את המקדש.
מעיוננו עד כה עולה כי הפנייה מערבה בבית המקדש אינה המקרה הראשון שבו נמצאת השכינה במערב. קדמו לה גן העדן, העקדה בהר המוריה והר סיני, ששלושתם קשורים בהשראת השכינה (בנוסף לכך, גן העדן והעקדה קשורים באופן ישיר להר המוריה).
במקביל לתהליך הדחייה מזרחה וההתרחקות מהשכינה, ישנה הליכה ממזרח למערב, המבטאת התקרבות לשכינה.
לכאורה, המסקנה המתבקשת משני היבטים אלו היא שהליכה מערבה מבטאת קרבה לשכינה, ואילו פנייה או סילוק מזרחה משמעותם ריחוק מהשכינה. כך בארץ ישראל כולה, ביחס בין עבר הירדן המזרחי לעברו המערבי, וכך במשכן ובמקדש, כפי שנראה בעזרת ה' בשיעור הבא.
* * * * * * *
כל הזכויות שמורות לישיבת הר עציון ולרב יצחק לוי
עורך: יהודה רוזנברג, תש"ף
*******************************************************
בית המדרש הוירטואלי
מיסודו של
The Israel Koschitzky Virtual Beit Midrash
האתר בעברית:                               http://etzion.org.il
האתר באנגלית:                      http://www.vbm-torah.org
 
משרדי בית המדרש הוירטואלי: 02-9937300 שלוחה 5
 
* * * * * * *
[1]     ככל הנראה, מקום עלייתו של אליהו בסערה השמימה (מלכים ב ב, א-יד) סמוך מאוד למקום קבורת משה. דבר זה מצטרף להקבלות המפורסמות של חז"ל בין משה לאליהו, שאין כאן המקום לפרטן.
[2]     לא נעסוק במסגרת זו בסיבותיה של הכניסה בדרך זו ובמשמעותה של ההימנעות ממסע "דרך ארץ פלשתים" (שמות יג, ז), ואכמ"ל.
[3]     ההתנגדות לעבודה זרה מובאת אצל הרמב"ם במורה נבוכים כנימוק למצוות רבות, והיא מוטיב מרכזי בהשקפת עולמו, ואכמ"ל. הרמב"ם הוא הראשון שמעניק משמעות לעצם הפנייה מערבה, ולכך נתייחס בשיעורים הבאים.

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)