המשכו של ספר יהושע בספר שופטים

  • הרב נריה קליין
בית המדרש הוירטואלי

 

עיונים בספר שופטים

המשכו של ספר יהושע בספר שופטים

עד עכשיו עסקנו בפרק א', שתיאר בין השאר את חטאם של ישראל באי-הורשת הכנעני, וכן בפרק ב', פסוקים א-ה, שעיקרם תוכחת מלאך ה' בבוכים על החטא הנזכר. ספר שופטים נפתח, כזכור, בתיאור זמן: "ויהי אחרי מות יהושע"; והנה, בפרק ב' פסוק ו יהושע 'קם לתחיה': "וישלח יהושע את העם...". פסוק זה והבאים אחריו הם למעשה ציטוט או 'עיבוד' של פסוקים המופיעים בחתימת ספר יהושע. לצורך המחשה, נציג בטבלה את הפסוקים המקבילים מיהושע ומשופטים:

יהושע כ"ד, כח-לג

שופטים ב', ו-י

וַיְשַׁלַּח יְהוֹשֻׁעַ אֶת-הָעָם

אִישׁ לְנַחֲלָתוֹ׃

וַיְשַׁלַּח יְהוֹשֻׁעַ אֶת-הָעָם וַיֵּלְכוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל

אִישׁ לְנַחֲלָתוֹ לָרֶשֶׁת אֶת-הָאָרֶץ׃

וַיְהִי אַחֲרֵי הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וַיָּמָת יְהוֹשֻׁעַ בִּן-נוּן עֶבֶד ה' בֶּן-מֵאָה וָעֶשֶׂר שָׁנִים: וַיִּקְבְּרוּ אֹתוֹ בִּגְבוּל נַחֲלָתוֹ בְּתִמְנַת-סֶרַח אֲשֶׁר בְּהַר-אֶפְרָיִם מִצְּפוֹן לְהַר-גָּעַשׁ׃

 

וַיַּעֲבֹד יִשְׂרָאֵל אֶת-ה' כֹּל יְמֵי יְהוֹשֻׁעַ וְכֹל יְמֵי הַזְּקֵנִים אֲשֶׁר הֶאֱרִיכוּ יָמִים אַחֲרֵי יְהוֹשֻׁעַ וַאֲשֶׁר יָדְעוּ אֵת כָּל-מַעֲשֵׂה ה' אֲשֶׁר עָשָׂה לְיִשְׂרָאֵל ׃

וַיַּעַבְדוּ הָעָם אֶת-ה' כֹּל יְמֵי יְהוֹשֻׁעַ וְכֹל יְמֵי הַזְּקֵנִים אֲשֶׁר הֶאֱרִיכוּ יָמִים אַחֲרֵי יְהוֹשׁעַ אֲשֶׁר רָאוּ אֵת כָּל-מַעֲשֵׂה ה' הַגָּדוֹל אֲשֶׁר עָשָׂה לְיִשְׂרָאֵל:׃

 

וַיָּמָת יְהוֹשֻׁעַ בִּן-נוּן עֶבֶד ה' בֶּן-מֵאָה וָעֶשֶׂר שָׁנִים: וַיִּקְבְּרוּ אתוֹ בִּגְבוּל נַחֲלָתוֹ בְּתִמְנַת-חֶרֶס בְּהַר אֶפְרָיִם מִצְּפוֹן לְהַר-גָּעַשׁ׃

וְאֶת-עַצְמוֹת יוֹסֵף אֲשֶׁר-הֶעֱלוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל  מִמִּצְרַיִם קָבְרוּ בִשְׁכֶם בְּחֶלְקַת הַשָּדֶה אֲשֶׁר קָנָה יַעֲקֹב מֵאֵת בְּנֵי-חֲמוֹר אֲבִי-שְׁכֶם בְּמֵאָה קְשִׂיטָה וַיִּהְיוּ לִבְנֵי-יוֹסֵף לְנַחֲלָה: וְאֶלְעָזָר בֶּן-אַהֲרֹן מֵת וַיִּקְבְּרוּ אֹתוֹ בְּגִבְעַת פִּינְחָס בְּנוֹ אֲשֶׁר נִתַּן-לוֹ בְּהַר אֶפְרָיִם׃

 

 

וְגַם כָּל-הַדּוֹר הַהוּא נֶאֶסְפוּ אֶל-אֲבוֹתָיו וַיָּקָם דּוֹר אַחֵר אַחֲרֵיהֶם אֲשֶׁר לֹא-יָדְעוּ אֶת-ה' וְגַם אֶת-הַמַּעֲשֶׂה אֲשֶׁר עָשָׂה לְיִשְׂרָאֵל׃

ההבדלים המעטים מעידים על כך שספר שופטים, למעשה, חוזר על פסוקי הסיום של ספר יהושע, כנקודת פתיחה למאורעות הבאים. בכך נוצר רצף בין ספר יהושע לבין ספר שופטים (תופעה ספרותית דומה מתרחשת בין ספרי בראשית ושמות וכן בין ספרי דברי הימים ועזרא; ראה רמב"ן שמות א, א).

עם זאת, אי אפשר להתעלם ממספר שינויים משמעותיים. ספר יהושע מסתיים בנימה חיובית, ולפיכך אחרי איזכור מות יהושע מצוין שישראל עבד את ה' כל ימי יהושע והזקנים; ספר שופטים, לעומת זאת, משתמש בפסוקים אלו כהקדמה לתקופת השופטים – שבה עבד ישראל עבודה זרה – ולכן תחילה מציין שהעם עבד את ה', ואח"כ מזכיר את מות יהושע בסמוך למות 'כל הדור ההוא', כדי להמשיך משם אל הדור האחר שקם אחריהם ולא ידעו את ה'. מסיבה דומה, נוספו בחתימת ספר יהושע פסוקים שמהותם הוא 'סגירת מעגל': קבורת עצמות יוסף בשכם ואלעזר בגבעת פינחס.

שינוי אחר, מעניין בפני עצמו, קשור בפסוק הראשון בטבלה. בספר יהושע פסוק זה בכלל לא קשור לפסוקי החתימה של הספר; הוא מהווה סיכום למעמד הברית בשכם, שלאחריו יהושע משלח "את העם איש לנחלתו". הוכחה לניתוקו מהפסוקים הבאים היא העובדה שהפסוק הבא נפתח בכותרת "ויהי אחרי הדברים האלה". בספר שופטים, לעומת זאת, פסוק זה הוא הפסוק הראשון של היחידה. בעזרת מספר מילים נוספות, הפך הפסוק בספר שופטים לסיפור בפני עצמו: יהושע שלח את העם, והם הלכו לרשת את הארץ איש בנחלתו.

לסיכום, יחידה זו חוזרת (בשינויים) על סיומו של ספר יהושע, כדי להבהיר לקורא שמכאן ואילך מדובר בהמשך של ספר יהושע. המסקנה המתבקשת היא שהיחידה שלמדנו עד עכשיו (א', א-ב', ה) היא מעין הקדמה, ואילו ההמשך האמיתי לספר יהושע מתחיל כאן. לפיכך אין קושי בכך שיהושע כבר מת בפרק א', ואילו כאן הוא מופיע בעודו חי, שכן מדובר בשתי יחידות שונות שלא מהוות המשך זו לזו, אלא עוסקות בנושאים שונים. ההקדמה לספר עסקה בחטא אי הורשת הכנעני; היחידה הבאה תעסוק בחטא העבודה הזרה, שיהיה החטא המרכזי לאורך כל סיפורי השופטים.

נריה קליין