דילוג לתוכן העיקרי

כתובות | דף קג | יומא דאשכבתיה דרבי

בסוגייתנו מסופר שביום פטירתו של רבי יצאה בת קול ואמרה שכל מי שהיה בפטירתו של רבי מזומן לחיי העולם הבא, והמהרש"א מסביר שהכוונה לכל מי שהיה עסוק בהספדו או בקבורתו. בעלי התוספות (ד"ה מזומן) שאלו מה מיוחד בכך, שהרי "כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא", והסבירו שהכוונה שכל מי שעסק בפטירתו של רבי יהיה מזומן לחיי העולם הבא ללא דין וללא ייסורים.

אולם עדיין יש להבין מדוע דווקא מי שהיה בשעת פטירתו של רבי זכה לכך, ולא מי שהיה בשעת פטירתם של תנאים אחרים. הרב יצחק אלחנן ספקטור הסביר את הדברים באופן הבא: כידוע, מיתתם של צדיקים מכפרת, בדומה ליום הכיפורים, אך כיוון שיום הכיפורים אינו מכפר אלא אם האדם עשה תשובה, אף מיתתם של צדיקים מכפרת רק עם התשובה. אולם לשיטת רבי יום הכיפורים מכפר אף בלא תשובה (ראו יומא פה ע"ב, עם סייגים שונים לקביעה זו), ולכן גם מיתתו מכפרת בלא תשובה.

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)