דילוג לתוכן העיקרי

סוטה | דף לה | כתיבת התורה על האבנים

הרב אביהוד שורץ
30.11.2015

סוגייתנו עוסקת באחת המצוות הפלאיות שנצטוו ישראל, שחז"ל דנים בה כאן בהרחבה אף שנהגה רק לשעתה ואינה נוהגת לדורות (הבה"ג מנאה במניין המצוות, והרמב"ם השיג עליו בכך – ראה בהקדמה לספר המצוות, שורש ג'). מקור הדברים בפרשת כי תבוא (דברים כז, ב-ח):

"וְהָיָה בַּיּוֹם אֲשֶׁר תַּעַבְרוּ אֶת הַיַּרְדֵּן אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ וַהֲקֵמֹתָ לְךָ אֲבָנִים גְּדֹלוֹת וְשַׂדְתָּ אֹתָם בַּשִּׂיד: וְכָתַבְתָּ עֲלֵיהֶן אֶת כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת בְּעָבְרֶךָ לְמַעַן אֲשֶׁר תָּבֹא אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר ה' אֱלֹהֵי אֲבֹתֶיךָ לָךְ: וְהָיָה בְּעָבְרְכֶם אֶת הַיַּרְדֵּן תָּקִימוּ אֶת הָאֲבָנִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם בְּהַר עֵיבָל וְשַׂדְתָּ אוֹתָם בַּשִּׂיד... וְכָתַבְתָּ עַל הָאֲבָנִים אֶת כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת בַּאֵר הֵיטֵב".

פסוקים אלה מעוררים תמיהה – מה בדיוק נכתב על האבנים, ומהי מטרת הכתיבה?

ביחס לתוכן הכתב נחלקו ראשונים, כפי שהביא הרמב"ן על התורה:

"אמר רבי אברהם (=אבן עזרא) בשם הגאון (=רב סעדיה גאון) שכתבו עליהם מנין המצות כמו הכתובות בהלכות גדולות, כעין אזהרות.     
ומצינו בספר תאגי
(=ספר דקדוק קדום מלפני תקופת הגאונים הסוקר את דקדוקי הכתיב והכתב בתורה) שהיתה כל התורה כתובה בהן, מ'בראשית' עד 'לעיני כל ישראל', בתאגיה וזיוניה, ומשם נעתקו התאגין בכל התורה. ויתכן שהיו האבנים גדולות מאד, או שהיה ממעשה הנסים".

רבי אברהם אבן עזרא ורס"ג סבורים שעל האבנים נכתב 'קיצור התורה' – עיקרי תרי"ג מצוות, ואחרים נקטו שהתורה כולה נכתבה על האבנים.

אך השאלה העיקרית היא מה מטרת הכתיבה. על פי פשוטו של מקרא הכתב אמור לשמש לוח זיכרון לבני ישראל, כדי שלא יסורו משמירת התורה. אולם במשנה שבתחילת פרקנו דרשו חז"ל:

"וכתבו עליו את כל דברי התורה בשבעים לשון, שנאמר 'באר היטב'".

כמו במקומות אחרים במדרשי חז"ל, גם כאן הכתיבה בשבעים לשון מבקשת להציע פנייה אל אומות העולם ולהזמין גם אותן ללמוד את דברי התורה.

לפי חלק מן הדעות שבסוגייתנו הנחלת התורה לאומות העולם היא עניין טכני, ואפילו 'בירוקרטי'. לעתיד לבוא תעמודנה האומות לדין על כך שלא קיימו את התורה, וכדי שלא יהיה להן פתחון פה ניתנה להן האפשרות ללמוד את התורה שעל גבי האבנים.

עם זאת, מסברה אפשר לייחס לכך פרשנות עקרונית הרבה יותר. בעיוננו אתמול עסקנו בחובתם של ישראל להוריש את יושבי הארץ כשייכנסו אליה. הכניסה לארץ ישראל דורשת לא רק מלחמה אלא גם כינון של חברה מתוקנת ומוסרית המשמשת אור לגויים. פנינו למלחמה באלה הרוצים לאבדנו, אך בד בבד, מייד עם הכניסה לארץ ובעיצומן של המלחמות הגדולות, פונה עם ישראל גם לייעודו הרוחני וכותב ומפרסם את התורה בפני כל אומות העולם.

והינה נחלקו תנאים בסוגייתנו לגבי אופן הכתיבה. רבי שמעון סבור שהתורה נכתבה על גבי הסיד, והמפרשים כאן ביארו שכתיבה בדיו שחור על גבי הסיד הלבן ניכרת ונראית למרחוק. אך רבי יהודה נוקט עמדה מתמיהה, ולשיטתו כתבו את התורה על האבנים ולאחר מכן כיסו את הכתב בסיד. כבר רבי שמעון השתומם ושאל: הכיצד יוכלו אומות העולם ללמוד את התורה בדרך זו? הרי היא נסתרת מעיניהם מאחורי הסיד! רבי יהודה משיב שבעזרת חכמה מיוחדת אפשר לחשוף את הכתב. וכאן הבן שואל: מה עניינו של 'כתב סתרים' זה, שיש צורך במאמץ כה משמעותי כדי לגלות אותו?

בעלי הסוד עסקו בעניין עמוק זה, ויעוין למשל בחידושי אגדות למהר"ל כאן, הכותב את דבריו בשפה הידועה ליודעי ח"ן. ביאור מעניין מציע רבי נחום מטשרנוביל, תלמידם של הבעל שם טוב והמגיד ממעזריטש, בספרו "מאור עיניים".

לדבריו, עצם לימוד התורה על ידי נוכרי הוא תופעה פלאית, המבטאת את העובדה שגם הנקודות המרוחקות ממקור הקדושה קשורות אליה בסופו של דבר וניזונות ממנה. בלא מקור של קדושה אין לעולם קיום! נוכרי הלומד תורה מתחבר לנקודה פנימית וטהורה המצויה בעומק נשמתו, ואשר באופן טבעי אינה גלויה וברורה לעין כול. התורה המכוסה בסיד מבטאת את אותו רובד עמוק של קדושה, המעניק כוח וחיות אף לאומות העולם.

ושמא נוסיף על דרך הדרש, בהתאם לאמור לעיל, שתכלית כל כתיבת התורה היא שבני ישראל, בשבתם בארצם, ישמשו אור לגויים. אילו נכתבה התורה באופן נגלה, היו הגויים יכולים ללמוד אותה בעצמם. אך זו אינה המטרה! המטרה היא שבני ישראל, המקיימים את התורה במעשיהם ובאורחותיהם, הם שישמשו אור לגויים. מכל קצווי תבל יבקשו לראות את ה'נוסחה' שעל פיה פועלת אומה מופלאה זו, אך תשובתם תהיה: הנוסחה קיימת, ואולם היא מוצנעת מתחת לסיד. אם רצונך לתהות על קנקנה – הבט בבני ישראל עצמם, בדרכיהם המתוקנות ובמנהגיהם הנאותים, וכך תזכה להתחבר לאותה קדושה שכל אחד ואחת מבאי עולם כה משתוקק אליה.

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)