דילוג לתוכן העיקרי

לך לך | תש''ס

לזכרה של אורה מושקוביץ ע"ה
11.08.2014
קובץ טקסט

א. רש"ר הירש.

פרק יב' פסוקים א',ב',ד':

 

שאלות.

 

1.   פרשננו מצא כאן בקעה להתגדר בה כדי לבטא רעיונותיו והשקפתו על עם ישראל.   מה מאפשר לו לעשות כן?

2.   פרשננו מבחין בשלושה שלבים המוזכרים כאן. התוכל למנותם ולבארם?

3.   מתי ולמה ניכרת "אצבע אלוקים" ובמה?

4.   איך פרשננו מסביר את השימוש בלשון: "והיה ברכה"?

5.   תפקידנו: "להיות ברכה" התוכל להסביר?

6.   פרשננו מבחין בניגוד הקיים בין התנהגות היחיד לבין התנהגות האומות, בעצם מה הוא רוצה ללמדנו בכך?

7.   מה צריכה להיות המדיניות הלאומית שלנו ואיך מגיעים לכך?

8.   "שלום אדם ועולם" איזו מטרה היא זו ואיך ניתן להשגיה?

9.   "בדד מן האומות" אך בכל זאת משפיע - איך?

10. מה המצב בתקופת הגלות ואל מה יש לשאוף אף בתקופה זו?

 

אור החיים.

פרק יב' פסוק ו':

 

שאלות.

 

1.   מהו הקושי בפסוק עליו עומד פרשננו בקטע הראשון?

2.   בקטע השני מסביר פרשננו את התנהגותו הצנועה של אברהם, למה זה חשות לו?

3.   בקטע השלישי נותן פרשננו דעתו על גימטריא של השם כנען, התוכל למצוא טעם לכך?

4.   בקטע הרביעי והחמישי מסביר פרשננו למה הוזכר ענין כנען ואיך ובמה זכה אברהם בארץ, התוכל להסביר מה הבעיה לכאורה ומה פתרונה עפ"י פרשננו?

 

כלי יקר.

פרק יב' פסוק ו':

 

שאלות.

 

1.   מהו הקושי האפשרי בפסוק המצריך ביאור?

2.   פרשננו מבחין ומחלק בין שכם לבין אלון מורה, למה?

3.   מה בדיוק קרה בשכם?

4.   מה רצה פרשננו למנוע בהדגישו כי זה היה רק עד אלון מורה ולא עד בכלל?

5.   מה פירוש: "כי קללתם הוא לשם התכלית וברכה תחשב" ואיך זה יתכן?

 

הכבת והקבלה.

פרק יב פסוק ו:

 

שאלות.

 

1.   מה קשה לו בפסוקנו?

2.   איך רש"י מפרש את פסוקנו ולמה?

3. היש לכך משמעות מעבר לתיאור המסע, ומהי.

 

משך חכמה עם פירוש הרב י.קופרמק.

פרק יד' פסוק כב':

 

שאלות.

 

1.   מהו הקושי האפשרי העולה בדעת פרשננו בבואו לבאר פסוק זה?

2.   האם הוא מסכים או חולק על רש"י ורמב"ן?

3.   מה מבטאת "הרמת היד" לדעתו?

4.   האם פירוש זה עונה על שאלה אפשרית נוספת העשויה לעלות בהסבר הענין ומהו?

 

ספר החינוך מצוות מילה:

פרק יז' פסוק כג':

 

שאלות.

 

1.   מה בכלל צורך יש להסביר מצוה זו ודוקא, כאן?

2.   למה צריך היה לקבוע בגופם אות קבוע?

3.   למה נקבע האות דוקא באיבר המין?

4.   הסבר: "שיש בו תשלום צורת הגוף", למה הכוונה?

5.   מהו הרעיון שרצה "שההשלמה תהא ע"י האדם" ומה מוסר ההשכל בכך? 

 

 

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)