פתיחה

  • הרב אלעד גוטמן
בית המדרש הוירטואלי

 

עבודת ה'

שיעור ראשון - מהי עבודת ד'

את סדרת ה'שעור היומי' הזו נייחד בעזרת ה' לנושא 'עבודת ד'. הדגש בשיעור זה אינו על הצד האינטלקטואלי, למרות שכמובן גם הוא יבוא לידי ביטוי, אלא על הצד המעשי. בהתאם לכך, בשיעור זה לא נדון בשאלות תיאורטיות או השקפתיות במובן הרחב, למרות ששאלות אלו עומדות, כמובן, ביסוד הדברים. במקום זאת, ננסה להצטמצם לשורה התחתונה: "מה זה אומר בפועל?". במילים אחרות: "כיצד אפשר לחיות כך?".

לעיתים קרובות מידי קיים פער גדול ומשמעותי בין מה שאנו מאמינים בו ובין הדרך בה אנו נוקטים באופן ממשי ביום יום. ככל הנראה, התאמה מלאה בין עולם האידיאות לבין העולם הממשי לא תתקיים, לפחות בטווח הנראה לעין. אבל, אנו לא עוסקים בכך אלא במציאות הבלתי נסבלת של פער בין הרצונות והמחשבות שלנו ובין המעשים שלנו. לעיתים, גם הפער בין מה שהיינו רוצים לרצות ובין מה שאנו רוצים בפועל.

שוחחתי פעם עם חבר על הנושא בו אנו עוסקים, עבודת ד'. במהלך השיחה אמר לי החבר כך: "תכל'ס, אני לא מבין למה אתה מתכוון! אתה מתכוון להקפדה בקיום מצוות? לתפילה בכוונה? לקביעות בלמוד תורה?". ובאמת, יש משהו מאוד אוורירי בנושא הזה, משום שלא ברור בדיוק מה נכלל תחת הכותרת שלו. בעיה נוספת שבוודאי מטרידה, ומבחינתנו היא תהיה העיקר במשך השנה, היא כיצד אפשר להתקדם בתחום של עבודת ד'.

בשיעור זה נצעד, לרוב, בעקבות הרמח"ל בספרו מסילת ישרים. מסופר שר' חיים מוולאז'ין אמר פעם לר' זונדל מסלנט ש'מסילת ישרים יהיה מנהלך'. אינני יודע למה בדיוק התכוון ר' חיים מוולאז'ין, אך אנו, בכל אופן, נשתדל שהרמח"ל יהיה המנהל שלנו. מצד אחד, נשתמש במסילה ובתבנית שהוא יצר, אך יחד עם זאת נקפיד על תפקידו של רמח"ל כמנהל ולא כמורה יחיד ונשתדל להעשיר את המסילה הסלולה שלו בנתיבים נוספים דרכם ניתן ללכת.

על השאלה 'מהי עבודת ד' ' המופיעה בלשון התורה כ'מָה ה' אֱ-לֹהֶיךָ שֹׁאֵל מֵעִמָּךְ' (דברים י', ב') עונה רמח"ל בחמש נקודות:

יראת ד'

ההליכה בדרכיו

אהבה ד'

שלמות הלב

שמירת כל המצוות

רמח"ל ממקד לנו את המבט, זהו העיקר וזו היא מטרה. בעזרת ה' ובסיעתא דשמיא גדולה, נשים לנו כמטרה להתקדם ,להשתפר ,להשתכלל, לצמוח ולזכות לכל פועל חיובי נוסף שנבחר - באהבת ד' ויראתו, בהליכה בדרכיו, בשלמות הלב ובשמירת המצוות – ו-ד' הטוב יהיה בעזרינו.

ר' אלעד גוטמן