דילוג לתוכן העיקרי

קידושין | דף ג | קניין חליפין

במשנה הפותחת את המסכת נאמר כי האישה נקנית בשלוש דרכים. הגמרא מבינה שהמשנה ציינה את מספר הדרכים שהאישה נקנית בהן, ולא הסתפקה בפירוט הדרכים הללו, כיוון שיש דרך נוספת שניתן היה לחשוב שתועיל כמעשה קידושין, אך היא אינה מועילה. מהי אותה הדרך?

בתחילה קובעת הגמרא שהדרך המדוברת היא הכנסה לחופה, אך בהמשך מתברר כי לדעת רב הונא חופה אכן קונה. על כן מעלה הגמרא מעשה קניין אחר שהמשנה מבקשת לדחות – קניין חליפין. מדוע היה מקום לחשוב שאפשר לקדש אישה בקניין חליפין, ומדוע להלכה הוא איננו מועיל?

כדי לענות על שאלה זו עלינו לעמוד על יסודו של קניין החליפין. התוספות (ד"ה ואשה) מביאים בשם רבנו תם שבתחילה הבינה הגמרא שקניין חליפין דומה בעיקרו לקניין כסף: אדם נותן חמור, ובתמורה נקנית לו הפרה. כלומר, החמור הוא תשלום בשווה כסף עבור הפרה. ממילא חשבה הגמרא שאם אפשר לקדש אישה בקניין כסף, גם קניין חליפין יועיל, שהלוא סוף סוף הוא מבוסס על קניין כסף.

קביעת הגמרא כי להלכה אי אפשר לקדש אישה בקניין חליפין מבוססת, לשיטת רבנו תם, על העובדה שקניין חליפין יכול להיעשות גם בחפץ השווה פחות מפרוטה. ראובן יכול לתת לשמעון סודר השווה פחות מפרוטה, וכשיקנה שמעון את הסודר – יקנה ראובן שדה השווה הון רב. לוּ היה קניין החליפין מבוסס באמת על קניין כסף, לא היה אפשר להשתמש בו בחפץ השווה פחות מפרוטה, שהיא היחידה הכספית הקטנה ביותר. ממילא, מבאר רבנו תם, מוכח שקניין חליפין "קניין אחר הוא", ומאחר שהוא אינו מבוסס על קניין כסף, אי אפשר ללמוד מקידושי אישה בכסף שניתן לקדש אישה גם בחליפין.

אומנם, רבנו תם אינו מבאר מהו אותו "קניין אחר" ומדוע קניין חליפין מועיל בדיני ממונות אם הוא אינו מבוסס על קניין כסף. ביאור לשאלות אלו הועבר בשם הגר"ח מפי השמועה. הגר"ח הסביר כי בניגוד לשאר הקניינים, שבהם המעשה הוא עיקר הקניין והוא המחיל אותו, בקניין חליפין נגמר הקניין באמצעות דעת בלבד, והמעשה נועד רק לבטא את גמירות הדעת וההחלטה. זאת הסיבה, מסביר ה'ברכת שמואל' (קידושין כו), לכך שהרמב"ם חידש שאף שחכמים תיקנו קניינים לקטן, הם לא תיקנו לו קניין חליפין. תקנת חכמים אפשרה לקטן לקנות, על אף חסרון הדעת שלו, רק בקניינים שבהם המעשה הוא העיקר. אי אפשר לתקן לקטן, הסובל מחוסר דעת, קניין חליפין, שבו הדעת היא עיקר הקניין.

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)