דילוג לתוכן העיקרי

קידושין | דף ט | שטר קידושין לשמה

הגמרא בסוגייתנו מביאה את ספקו של ריש לקיש אם שטר קידושין צריך להיכתב לשם האישה, בדומה לגט, או שמא יש להשוותו לכסף קידושין: כשם שכסף קונה בקידושין אף שלא נטבע לשם האישה המתקדשת, כך אין שטר קידושין חייב להיכתב לשמה.

ברם, כיצד באמת מניחה הגמרא בפשטות שהכסף אינו צריך להיטבע לשם האישה? הר"ן בתחילת הפרק מבאר כי מאחר שהקידושין הם בשוויו של הכסף, ולא במטבע עצמו, אין אנו מתעניינים בחפצא של המטבע ובאופן יצירתו. לאור הסבר זה דומה ששאלתו של ריש לקיש אם שטר קידושין צריך להיכתב לשם האישה היא שאלה יסודית בהבנת מעמדו של שטר קידושין. הר"ן מסב את תשומת לבנו לשאלת יחסו של השטר אל מעשה הקידושין, ולכאורה דבריו נכונים גם ביחס לשטר לקניין שדה: הרי גם שם ענייננו בשטר, ולא בשוויו. ואולם לא מצינו ששטרי קניין צריכים להיכתב לשם השדה המסוים שנמכר. מהו אפוא ההבדל בין שטר קניין שדה לשטר קידושין?

דומה שהתשובה פשוטה. בקנייני ממונות, לא תוכנו של השטר הוא שיוצר את הקניין – התורה קבעה כי העברת שטר שכתובים בו דברים מסוימים מיד המקנה ליד הקונה מעבירה את הבעלות, כלומר מוקד הקניין אינו בתוכן כי אם במעבר מיד המקנה ליד הקונה. ביחס לשטר קידושין, לעומת זאת, מעלה ריש לקיש את האפשרות שמוקד המעשה אינו בהעברה מיד ליד כי אם בתוכן האמור בשטר, ומעשה ההעברה נועד רק לאשר את הסכמת הצדדים לתוכן. ומאחר שהמוקד הוא בתוכן, יש לכותבו לשם האישה.

בשאלתו אם השטר צריך להיכתב לשם האישה מתלבט ריש לקיש כיצד יש לראות את הקידושין. בעיוננו אתמול הצענו שאופי מעשה הקניין נקבע על פי אופי החלות שהוא נועד להחיל. אם החלות שמחיל שטר הקידושין היא מעין בעלות ממונית, זהו שטר קניין רגיל, ואין צורך לכותבו לשם האישה דווקא, כשם שאין צורך לכתוב שטר קניין על שדה לשם אותה שדה. אומנם, אפשר גם שקידושין אינם חלות ממונית כי אם חלות של יצירת קשר אישי ואיסור על שאר העולם, ולפי זה נמצא ששטר זה שונה לגמרי מן השטרות המוכרים לנו בדיני ממונות ויש להשוותו לשטר אחר המופיע בדיני אישות, הלוא הוא הגט, שיש לכותבו לשם האישה.

מסקנתו של ריש לקיש, שיש להקיש הוויה ליציאה ולכן צריך שטר קידושין, בדומה לגט, להיכתב לשם האישה, תואמת את עמדתו של הרב גוסטמן שהבאנו בעיוננו לדף ב ולפיה קידושי שטר מדגישים את המרכיב האיסורי שבקידושין, ושאר הגורמים נגררים בעקבותיו. הלכה נוספת התואמת מסקנה זו היא שבניגוד לשטר מכר, העובר מיד המקנה ליד הקונה, עובר שטר קידושין מיד הבעל (הקונה) ליד האישה (המקנה), לאמור: השטר נועד להחיל חלויות מסוימות על האישה, ולא לסמל את 'קניינה'.

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)