דילוג לתוכן העיקרי

קידושין | דף סה | עדות קידושין: עדות קיום או עדות בירור?

הגמרא בסוגייתנו מביאה את דעתו של רב יהודה ש"המקדש בעד אחד – אין חוששין לקידושיו". תלמידיו של רב יהודה שאלוהו על מה מבוססת פסיקתו – על כך שאין להאמין לעד אחד או על הבנה שלמעשה הקידושין דרושים שני עדים, ואין משמעות לקידושין שנעשו בפני עד אחד. לשאלה זו נפקא מינה פשוטה – כאשר האיש, האישה והעד מודים שמעשה הקידושין אכן התרחש. במצב כזה אין כל בעיה של נאמנות, שהרי עד אחד ללא הכחשה נאמן, אך אם רב יהודה אכן מצריך שני עדים מצד מעשה הקידושין גופו – הקידושין אינם חלים כלל.

הגמרא מביאה ראיות לכאן ולכאן, אך רק בעמוד ב' אנו יורדים לשורש המחלוקת. רב אשי שואל את רב כהנא, הסובר אף הוא שאין חוששין לקידושין בעד אחד, מדוע הוא חושב כך – הרי הצורך בעדי קידושין נלמד מן הצורך בעדות בממונות (בגזרה שווה 'דבר דבר'), ובדיני ממונות נקטינן ש"הודאת בעל דין כמאה עדים דמי", ומדוע לא יחולו הקידושין כאשר כל הצדדים מודים בהם?

רב כהנא משיב שאף בדיני ממונות נאמן בעל דין בהודאתו רק כאשר אינה בגדר "חב לאחריני", כלומר כאשר אין ההודאה מסבה נזק לאחרים, ובקידושין יש "חב לאחריני", שהרי קרובי הבעל נאסרים על האישה וקרובותיה נאסרות עליו (כך מפרש רש"י).

לכאורה תשובתו של רב כהנא מלמדת שהוא נסוג מן העמדה העקרונית שקידושין אינם חלים אלא בנוכחות שני עדים. נראה שהוא מודה כי קידושין אכן יכולים לחול גם שלא בנוכחות עדים, אלא שלמעשה אי אפשר להוכיח את דבר קיומם אלא באמצעות עדים אובייקטיביים, שכן הודאת האיש והאישה נפסלת משום 'חב לאחריני'. דא עקא שהבנה זו סותרת את כל הידוע לנו לגבי עדי הקידושין: האם אכן אין הם נצרכים לעצם חלותם של הקידושין?

בעל קצות החושן (רמא, א) מבאר כי ההפך הוא הנכון: דווקא תשובתו של רב כהנא מלמדת שהעדים הם אכן מרכיב חיוני בתהליך הקידושין. הקצות מבין שהגזרה השווה 'דבר דבר', המשווה בין קידושין לממונות, באה ללמדנו שמעשה הקידושין חייב להיעשות באופן שאפשר יהיה להוכיחו מאוחר יותר. לדבריו, משמעות תשובתו של רב כהנא היא שלעולם לא יהיה אפשר להביא להוכיח את קיומו של מעשה הקידושין באמצעות הודאת הזוג, שהרי זה 'חב לאחריני', ונמצא שכל מעשה קידושין שאין בו שני עדים אינו ניתן להוכחה, כלומר אינו עומד בדרישה הנלמדת מן הגזרה השווה 'דבר דבר', וממילא אינו חל כלל.

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)