מעמדם של מלחמות ישראל בימינו
השיעור התפרסם במסגרת פינה בעלון השבועי שבת מציון של תורה מציון.
שאלה:
דיברנו על הגדרות מלחמת מצווה ורשות כמו גם מי המוציא למלחמות אלו. אך לא ברור לי, מה מעמדם של מלחמות ישראל בימינו?
תשובה:
עקרונית מלחמות ישראל בימינו הינן מלחמות מצוה. ננסה לבחון מאלו היבטים יחשבו מלחמות אלו כמלחמת מצוה. כפי שכבר ראינו ישנם מספר מצבים של מלחמה הנחשבת מלחמת מצוה נבחן אלו מהם שייכים במלחמות צבא ישראל היום.
מלחמה נגד שבעת העמים – הרמב"ם מלמדנו: "וכבר אבד זכרם". כיוון שלא ידוע מי הוא משבעת העמים לא שייך כלל להילחם בהם.
מחיית עמלק – על פניו גם כאן לא ידוע לנו מי הם מעמלק ולכן לא שייך להילחם בו.
מעניין שהרמב"ם לא מתבטא בעמלק "שאבד זכרם". מסורת חכמי בריסק מפרשת שכל המבקש להשמיד את ישראל הינו בגדר עמלק וחל עליו דין מחיית עמלק. לפי זה אמנם מלחמות ישראל היום יחשבו בגדר מצוות מחיית עמלק.מלחמה מיד צר שבא עליהם – ודאי שמלחמות ישראל היום נועדו להילחם נגד אויבים הבאים לפגוע בנו ובכך הם מלחמת מצוה.
מלחמת מצוה בכיבוש ארץ ישראל בכל עת לדעת הרמב"ן – כיון שמלחמות ישראל מבססות את ישוב הארץ, מלחמות מדינת ישראל יהיו, לדעת הרמב"ן, מלחמת כיבוש הארץ.
לגבי מלחמות יזומות כגון מלחמת שלום הגליל, כבר פסקה הרבנות הראשית ופוסקים אחרים שהן מלחמות מצוה ולא מלחמות רשות. וזאת משום שההתקפה היזומה של ישראל באה בעקבות התקפות מתמשכות ומשום כך נחשבת מלחמה מיד צר הבא על ישראל.
מקורות:
רמב"ם הלכות מלכים ומלחמות פרק ה הלכות א, ד, ה.
רמב"ן השגות לספר המצוות לרמב"ם, מצוות עשה ששכח הרמב"ם, מצוה ד.
הרב סולוביציק, קול דודי דופק, הרהורי וידוי נוגים ובהערה 23 שם; עקבי הצאן (הרב צבי שכטר) עמ' ריג; הרב גרשוני; תושבע"פ יג' עמ' קנא.
הרב שלמה גורן, תורת המדינה, מלחמת שלום הגליל לאור ההלכה (עמ' 395 -401), ראה בייחוד עמודים 400 -401 מסקנת דבריו והחלטת הרבנות.
תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)