Shiur #11: Sources for “Reading Midrash Aggada,” Lecture 11

  • Dr. Moshe Simon-Shoshan

ויקרא רבה א:יג

מה בין נביאי ישראל לנביאי אוה"ע?
ר' חמא בר חנינא ורבי יששכר דכפר מנדי,

רבי חמא בר חנינא אמר: אין הקדוש ברוך הוא נגלה על אוה"ע, אלא בחצי דיבור,

כמה דתימר (במדבר כג): ויקר אלהים אל בלעם,

אבל נביאי ישראל בדבור שלם,

שנאמר: ויקרא אל משה.

ור' יששכר דכפר מנדי אמר: כך יהא שכרן.
אין לשון ויקר אלא לשון טומאה,

כמה דתימר (דברים כג  (אשר לא יהיה טהור מקרה לילה,

אבל נביאי ישראל: בלשון קדושה, בלשון טהרה, בלשון ברור, בלשון שמלאכי השרת מקלסין בו להקב"ה.
כמה דתימר (ישעיה ו): וקרא זה אל זה ואמר.

אמר רבי אלעאי בר מנחם: כתיב (משלי טו): רחוק ה' מרשעים. וכתיב (שם): ותפלת צדיקים ישמע,

רחוק ה' מרשעים, אלו נביאי אומות העולם.
ותפלת צדיקים ישמע, אלו נביאי ישראל.
אתה מוצא שאין הקדוש ברוך הוא נגלה על האומות העולם, אלא כאדם שבא מארץ רחוקה.

כמה דתימר (ישעיה לט): מארץ רחוקה באו אלי,

אבל נביאי ישראל מיד, וירא, ויקרא.

אמר רבי יוסי: אין הקב"ה נגלה על אומות העולם אלא בלילה בשעה שדרך בני אדם פרושים זה מזה,

דכתיב (איוב ד): בשעיפים מחזיונות לילה בנפול וגו'.
)שם(: ואלי דבר יגונב וגו'.

ר' חנינא בר פפא ורבנן

ר"ח ב"פ אמר:

משל למלך, שהיה הוא ואוהבו בטרקלין וביניהם וילון,

כשהיה מדבר עם אוהבו מקפל את הוילון, עד שרואהו פנים אל פנים ומדבר עמו,

אבל לאחרים אינו עושה כן, אלא מדבר עמהם ומחיצת הוילון פרוסה ואינן רואין אותו.

ורבנן אמרי:
משל למלך, שהיה לו אשה ופלגש,

כשהוא הולך אצל אשתו הולך בפרהסיא,

וכשהוא הולך אצל פלגשו, הולך במטמונים.
כך אין הקדוש ברוך הוא נגלה על אומות העולם, אלא בלילה, שנאמר (בראשית כ): ויבא אלהים אל אבימלך בחלום הלילה.
(שם לא): ויבא אלהים אל לבן הארמי בחלום הלילה.
(במדבר כב): ויבא אלהים אל בלעם לילה.
אבל נביאי ישראל ביום, שנאמר (בראשית יח): והוא יושב פתח האהל כחום היום.
(שמות ו): ויהי ביום דבר ה' אל משה.
(במדבר ג): ואלה תולדות אהרן ומשה ביום דבר ה' את משה וגו':

 

 

Vayikra Rabba 1:13

What difference is there between the prophets of Israel and the prophets of the nations of the world?

R. Chama b. Chanina and R. Yissakhar of Kefar Mandi [both gave explanations].

R. Chama b. Chanina said: The Holy One, blessed be He, reveals Himself to the nations of the world by an incomplete form of address,

even as it is said, And the Lord called (va-yikar) to Bil’am (Num.23:16),

whereas to the prophets of Israel He reveals Himself in a complete form of address,

as it is said: AND THE LORD CALLED (va-yikra) TO MOSES.

 

R. Yissakhar of Kefar Mandi said: Shall such be their reward?

[No], 'va-yikar' is an expression denoting uncleanness,

as it is said, That is not clean, by that which chances (mikreh) by night (Deut. 23:11),

but [with regard to divine speech to] the prophets of Israel, the expression used is one of holiness, an expression of purity, a clear expression, an expression used by the ministering angels in praising the Holy One, blessed be He,

even as you say,

And one called (kara) to another and said: Holy, holy, holy is the Lord of hosts (Isa. 6:3).

 

Said R. Il'ai b. Menachem:

It is written, ‘The Lord is far from the wicked’ (Prov. 15:29), and it is [further] written, ‘But He hears the prayer of the righteous.‘

‘The Lord is far from the wicked’ alludes to the prophets of the nations of the world,

whereas the 'righteous' are the prophets of Israel.

You find that the Holy One, blessed be He, appears to the nations of the world only as one who comes from a distant land,

even as it is said, ‘They came from a far country’ (Isa. 39:3);

but to the prophets of Israel He either appeared or called directly.

 

R. Yose said: The Holy One, blessed be He, appears to the nations of the world only at night, at a time when men are separated one from another,

as it is written, ‘When men are alone, from the visions of the night, when deep sleep falls on men’ (Job 4:13),

‘And now a word was secretly brought to me, etc.’ (ib. 12).

 

R. Chanina b. Papa and the Rabbis [each gave a parable].

R. Chanina b. Papa said:  

This may be compared to a king who was together with his friend in a hall, with a curtain between them.

When he conversed with his friend, he folded the curtain so that he saw him face to face;

but with others he did not do so, but conversed with them while the separating curtain was drawn across, and they were unable to see him.

 

The Rabbis said:

This may be compared to a king who has a wife and a concubine;

when he goes to his wife he goes openly,

but when he goes to his concubine he goes secretly.

So, too, does the Holy One, blessed be He, appear to the nations of the world only at night,

as it is said, But God came to Avimelekh in a dream of the night (Gen. 20:3),

And God came to Lavan the Aramean in a dream of the night (ib. 22:24),

And God came to Bil’am at night (Num. 22:20).

To the prophets of Israel, however, [He appeared] by day,

as it is said, And the Lord appeared unto Avraham... as he sat in the tent door in the heat of the day (Gen. 18:1),

And it came to pass on the day when the Lord spoke to Moses (Ex. 6:28),

Now these are the generations of Aharon and Moses in the day that the Lord spoke with Moses in Mount Sinai (Num. 3:1).