Shiur #17: Sources for “Reading Midrash Aggada,” Lecture 17

  • Dr. Moshe Simon-Shoshan

ויקרא רבה ג:ה

 

ושסע אותו בכנפיו לא יבדיל (ויקרא א:יז)

אמר רבי יוחנן:

ההדיוט הזה אם מריח הוא ריח כנפים נפשו קצה עליו, ואת אמרת והקטיר הכהן את הכל המזבחה?!
וכל כך למה?
אלא כדי שיהא המזבח מהודר בקרבנו של עני.
 

אגריפס המלך ביקש להקריב ביום אחד אלף עולות.

שלח ואמר לכהן גדול: אל יקריב אדם היום חוץ ממני!
בא עני אחד ובידו שתי תורים.
אמר לכהן: הקרב את אלו.
אמר לו: המלך ציווני ואמר לי: אל יקריב אדם חוץ ממני היום!
א"ל: אדוני כהן גדול! ארבעה אני צד בכל יום ואני מקריב שנים ומתפרנס משנים, אם אי אתה מקריבן אתה חותך פרנסתי! נטלן והקריבן.
נראה לו לאגריפס בחלום: קרבן של עני קדמך!
שלח ואמר לכהן גדול: לא כך צויתיך: אל יקריב אדם חוץ ממני היום?!
א"ל אדוני המלך: בא עני אחד ובידו שתי תורים, אמר לי: הקרב אלי את אלו.
אמרתי לו: המלך צוני ואמר לי: אל יקריב אדם חוץ ממני היום!
אמר ארבעה אני צד בכל יום ואני מקריב שנים ומתפרנס משנים, אם אי אתה מקריב אתה חותך את פרנסתי, לא היה לי להקריבן?!
א"ל: יפה עשית כל מה שעשית!

מעשה בשור אחד שהיו מושכין לקרבן ולא נמשך.

בא עני ובידו אגודה אחת של טרוקסימא

והושיט לו ואכלה וגעש השור והוציא מחט ונמשך לקרבן.
נראה לבעל השור בחלומו קרבנו של עני קדמך.

מעשה באשה אחת שהביאה קומץ של סולת והיה כהן מבזה עליה.

ואמר: ראו מה הן מקריבות?
מה בזה לאכול?
מה בזה להקריב?
נראה לכהן בחלום אל תבזה עליה כאלו נפשה הקריבה.
והרי דברים ק"ו, ומה אם מי שאינו מקריב נפש כתיב בו: נפש, מי שהוא מקריב נפש על אחת כמה וכמה כאלו נפשו הקריב:

 

 

 

 

 

 

 

Vayikra Rabba 3:5

 

AND HE SHALL REND IT BY THE WINGS THEREOF,

BUT SHALL NOT DIVIDE IT ASUNDER (1:17)

 

R. Yochanan said:

An ordinary being, should he smell the odor of [burning] wings, is nauseated thereby, and you say, “And the priest shall make it smoke upon the altar”(ib.)?!

Why then all this?

Just in order that the altar may be enhanced by the sacrifice of a poor person.

 

King Agrippas wished to offer up a thousand burnt offerings in one day.

He sent to tell the High Priest: ‘Let no man other than myself offer sacrifices today!’

There came a poor man with two turtle-doves in his hand, and he said to the High Priest: ‘Sacrifice these.’

Said he: ‘The king commanded me, saying, "Let no man other than myself offer sacrifices this day."’

Said he: ‘My lord the High Priest, I catch four [doves] every day; two I offer up, and with the other two I sustain myself. If you do not offer them up, you cut off my means of sustenance.’

The priest took them and offered them up.

In a dream it was revealed to Agrippas: ‘The sacrifice of a poor man preceded yours.’

So he sent to the High Priest, saying: ‘Did I not command you thus: "Let no one but me offer sacrifices this day"?

‘Said [the High Priest] to him: ‘Your Majesty, a poor man came with two turtle-doves in his hand,

and said to me: "I catch four birds every day; I sacrifice two, and from the other two I support myself. If you will not offer them up you will cut off my means of sustenance." Should I not have offered them up?’

Said [King Agrippas] to him: ‘You were right in doing as you did.’

 

An ox was once being led to sacrifice, but would not budge.

A poor man came along with a bundle of endive in his hand.

He held it out towards the ox, which ate it, sneezed, and expelled a needle,

and then allowed itself to be led to sacrifice.

In a dream [a message] was revealed to the owner of the ox:

‘The poor man's sacrifice preceded you.’

 

Once a woman brought a handful of fine flour,

and the priest despised her, saying: ‘See what she offers!

What is there in this to eat?

What is there in this to offer up?’

It was shown to him in a dream: ‘Do not despise her! It is regarded as if she had sacrificed her own life.’

And may we not draw [a deduction from] minor to major,

[viz.] since even with reference to one who does not offer up a life

the word nefesh is used by Scripture

[thus: And if a nefesh you bring as a sacrifice (Lev. 2:1)],

surely, then, when one offers a life (nefesh),

it is as if one is offering up one's own life.