פילגש בגבעה

  • הרב עמיחי שהם

פילגש בגבעה

שרשרת מחרידה של התרחשויות - כך ניתן לתאר את חתימת ספר שופטים. איש לוי מהר אפרים מחזיר את פילגשו שזנתה תחתיו מבית לחם יהודה, ובדרך הם מתעכבים בגבעה אשר בבנימין. תושבי המקום מתעלמים מהם, ורק איש זקן מהר אפרים המתגורר במקום מציע לארחם. בדומה לסיפור סדום, אנשי העיר מגיעים בלילה, ותובעים מהמארח להוציא אליהם את האורח ולדעת אותו. לאחר מו"מ מוציא הלוי את פילגשו, אנשי הגבעה מתעללים בה כל הלילה והיא נופחת את נשמתה.

האיש הלוי שב לעירו עם הגווייה, מבתר אותה ל-12 נתחים, ושולח אותם לכל שבטי ישראל. בתגובה, מתכנסים כל השבטים במצפה ודורשים מאנשי בנימין להסגיר את בני הבליעל. לאחר ששבט בנימין מסרב, פותחים שבטי ישראל במלחמת חורמה נגד בנימין. ביומיים הראשונים של המלחמה צבא ישראל ניגף, ורק ביום השלישי מצליחים השבטים להחרים את שבט בנימין. לאחר המלחמה פונים ישראל להחרים את אנשי יבש גלעד, שלא שיתפו פעולה במלחמה נגד בנימין.

בסיום הסיפור, ישראל מצטערים על התוצאות הקשות של מלחמות האחים. הם מנסים לשדך את בתולות יבש גלעד לשרידי שבט בנימין, ואף מציעים לרווקי בנימין לחטוף מהמחוללות בכרמים, כדי שיזכו לשקם את השבט שעמד בסכנת הכחדה.

* * *

בתחילתו ובסופו, סיפור פילגש בגבעה תחום ע"י הביטוי "בימים ההם אין מלך בישראל" (בשינוי-מה). וקשה, שמסיפור העלילה עולה דווקא שיש הנהגה והעם מאוחד - כולם מתגייסים למלחמה נגד בנימין, כולם מתפללים לה' לניצחון וכולם פועלת ע"פ הנחיות האורים והתומים. בכל הסיפור משובצים ביטויים לפעילות תקינה ומאוחדת: "ויצאו כל בני ישראל, ותיקהל העדה כאיש אחד", "ויאסף כל איש ישראל אל העיר כאיש אחד חברים", ועוד. מדוע דווקא סיפור זה מבטא העובדה ש"אין מלך בישראל"?

נראה כי מטרתו של סיפור מזעזע זה היא להראות ששלטון העם - הזקנים והשופטים - אינו מצליח לפתור בעיות מוסריות קשות. ייתכן כי אילו היה מלך בישראל, אנשי בנימין לא היו מתנהגים כאנשי סדום וכל העם לא היה מידרדר למלחמת אחים כפולה. הרב מדן הסביר (ע"פ המהר"ל) שייחודה של המערכת המלוכנית נעוץ ביכולת לראות את כל השיקולים העומדים על הפרק, בניגוד למציאות שבטית, בה כל פלג רואה רק את הצד שלו. גם אם אנשי בנימין עשו מעשה מחפיר ואנשי יבש גלעד לא הצטרפו למלחמה, מלך לא היה נותן להגיע למצב של מחיקת שבט שלם והריגת כל אנשי יבש גלעד.

ראוי לציין שכמו בסיפור פסל מיכה, גם בסיפורנו הגיבור הוא בן שבט לוי. נראה, כי לאחר שתחילת הספר הראתה את כשלון השופטים, בא סוף הספר להראות גם את כשלון הלויים, שאמורים לחנך את העם, להדריכו ולהובילו בדרך הישר. על כרחנו אנו מבינים כי רק שלטון מלוכני ריכוזי יפתור את הבעיות המוסריות של העם, ורק מנהיג כללי ושקול יצליח להביא את ישראל למציאות מתוקנת - בספר שמואל.