דילוג לתוכן העיקרי

חיי שרה | קניין מערת המכפלה ומשמעותו הלאומית

הרב יעקב מדן
21.11.2019
קובץ טקסט

קניין מערת המכפלה ומשמעותו הלאומית*

בפרשתנו מופיעה קניית מערת המכפלה על ידי אברהם לצורך קבורת שרה אשתו. התורה יוצאת מגדרה ומתארת את הקניין, שלכאורה נראה פשוט, בצורה מפורטת ביותר:
"וַיָּקָם שְׂדֵה עֶפְרוֹן אֲשֶׁר בַּמַּכְפֵּלָה אֲשֶׁר לִפְנֵי מַמְרֵא הַשָּׂדֶה וְהַמְּעָרָה אֲשֶׁר בּוֹ וְכָל הָעֵץ אֲשֶׁר בַּשָּׂדֶה אֲשֶׁר בְּכָל גְּבֻלוֹ סָבִיב: לְאַבְרָהָם לְמִקְנָה לְעֵינֵי בְנֵי חֵת בְּכֹל בָּאֵי שַׁעַר עִירוֹ: ... וַיָּקָם הַשָּׂדֶה וְהַמְּעָרָה אֲשֶׁר בּוֹ לְאַבְרָהָם לַאֲחֻזַּת קָבֶר מֵאֵת בְּנֵי חֵת:"
(בראשית כ"ג, יז-כ)
לא רק שהתורה מתארת את כל המרחב שסביב השדה, אלא שהיא גם חוזרת וכופלת. אך לא כאן מסתיימים התיאורים; בסוף הפרשה, כאשר אברהם נפטר ושני בניו קוברים אותו, חוזרת התורה לתאר את קניינו של מקום הקבורה:
"וַיִּגְוַע וַיָּמָת אַבְרָהָם בְּשֵׂיבָה טוֹבָה זָקֵן וְשָׂבֵעַ וַיֵּאָסֶף אֶל עַמָּיו: וַיִּקְבְּרוּ אֹתוֹ יִצְחָק וְיִשְׁמָעֵאל בָּנָיו אֶל מְעָרַת הַמַּכְפֵּלָה אֶל שְׂדֵה עֶפְרֹן בֶּן צֹחַר הַחִתִּי אֲשֶׁר עַל פְּנֵי מַמְרֵא: הַשָּׂדֶה אֲשֶׁר קָנָה אַבְרָהָם מֵאֵת בְּנֵי חֵת שָׁמָּה קֻבַּר אַבְרָהָם וְשָׂרָה אִשְׁתּוֹ."
(בראשית כ"ה, ח-י)
ואם חשבנו שהתיאור הזה מסתיים כאן, אנחנו צפויים לאכזבה, משום שבצוואת יעקב לבניו, בה הוא מבקש מהם שיקברו אותו במקום קבורת אבותיו, מתוארת הקנייה לא פעם אחת אלא פעמיים:
"וַיְצַו אוֹתָם וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם אֲנִי נֶאֱסָף אֶל עַמִּי קִבְרוּ אֹתִי אֶל אֲבֹתָי אֶל הַמְּעָרָה אֲשֶׁר בִּשְׂדֵה עֶפְרוֹן הַחִתִּי: בַּמְּעָרָה אֲשֶׁר בִּשְׂדֵה הַמַּכְפֵּלָה אֲשֶׁר עַל פְּנֵי מַמְרֵא בְּאֶרֶץ כְּנָעַן אֲשֶׁר קָנָה אַבְרָהָם אֶת  הַשָּׂדֶה מֵאֵת עֶפְרֹן הַחִתִּי לַאֲחֻזַּת קָבֶר: שָׁמָּה קָבְרוּ אֶת אַבְרָהָם וְאֵת שָׂרָה אִשְׁתּוֹ שָׁמָּה קָבְרוּ אֶת יִצְחָק וְאֵת רִבְקָה אִשְׁתּוֹ וְשָׁמָּה קָבַרְתִּי אֶת לֵאָה: מִקְנֵה הַשָּׂדֶה וְהַמְּעָרָה אֲשֶׁר בּוֹ מֵאֵת בְּנֵי חֵת:"
(בראשית מ"ט, כט-לב)
"וַיִּשְׂאוּ אֹתוֹ בָנָיו אַרְצָה כְּנַעַן וַיִּקְבְּרוּ אֹתוֹ בִּמְעָרַת שְׂדֵה הַמַּכְפֵּלָה אֲשֶׁר קָנָה אַבְרָהָם אֶת הַשָּׂדֶה לַאֲחֻזַּת קֶבֶר מֵאֵת עֶפְרֹן הַחִתִּי עַל פְּנֵי מַמְרֵא:"
(בראשית נ', יג)
דומה אם כן, שהתורה מתעקשת להדגיש את חשיבותה של הקנייה. אל מול הפירוט המרשים הזה והחזרה עליו במקומות רבים, עומדת עקשנותם של בני חת. מהפס' עולה שבני חת אכן מכבדים את אברהם מאד ("נשיא א־להים אתה בתוכנו"), דבר שיכול להתקשר למדרש שאומר שאחרי כיבוש הארץ על ידי אברהם מידיו של כדרלעמר נמנו והמליכו את אברהם כל גויי הארץ. אך עם כל זאת, הם מתעקשים, בדו־שיח ארוך, שלא לתת לאברהם נחלה משלו לקבור את מתו.
מה החשש הגדול של בני חת מקניית נחלת קבורה על ידי אברהם? נראה שבני חת חזו בעיני רוחם את המשמעות של מקום ונחלה השייכים לאדם. אברהם עדיין נתפס, עם כל גדולתו ועושרו, כרועה צאן – הוא נע ונד בארץ, עובר ממקום אחד למקום אחר ולא משתקע. זאת בניגוד לבנו יצחק, שבוחר להתיישב במקום מסוים, לחדש את הבארות של אביו ולהתפתח ולהתעצם מאד. ההבדל הזה הוא שמביא את המתחים הגדולים בין יצחק לבין סביבתו, שמביא לשילוחו של יצחק ("ואתם שנאתם אותי ותשלחוני מאתכם", כ"ו כח), אל מול השיח הנוח שבין אברהם לבין שאר האנשים אתם הוא בא במגע.
זו הסיבה, שכאשר אברהם בוחר לעזוב את האסטרטגיה הנודדת ולנקוט בהתיישבות, בני חת נרתעים לאחור; הם חוזים את רש"י שיסביר ש"ויבוא עד חברון" הוא כלב שעלה לקברי אבות. בדיוק כפי שלעמ"י בגלות הייתה את ירושלים לכסוף אליה ולהחזיק מעמד בזכותה למרות כל הקשיים, כך גם לבני אברהם תהיה מערת המכפלה לאור באפילה. הם יתחילו בקניין זה וימשיכו לשאר כל הארץ.
 
 
 
 
***************************************************************
*
* * * * * * * * * *
כל הזכויות שמורות לישיבת הר עציון ולרב יעקב מדן
עורכת: הודיה אורון, תש"פ
*******************************************************
 
בית המדרש הוירטואלי שליד ישיבת הר עציון
                                                                
 
משרדי בית המדרש הוירטואלי: 02-9937300 שלוחה 5
* * * * * * * * * *
*
***************************************************************
*
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
* השיחה נאמרה בשבת פרשת חיי שרה תשע"ז וסוכמה ע"י דניאל הרמן. סיכום השיחה לא עבר את ביקורת הרב.

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)