נידה | דף כה | מה קרוי 'רחם'?
<p> </p>
<title></title>
<p>בשפתנו, על פי רוב, ההתייחסות למונח 'רחם' היא לאיבר שהוא חלק ממערכת הרביה שנמצא בגוף הנקבה ותפקידו העיקרי הוא נשיאת העובר במשך תקופת ההריון.</p>
<p>בסוגייתנו, הגמרא עוסקת באופן הבדיקה של נפל על מנת לדעת אם הוא זכר או נקבה:</p>
<p>"במה בודקין אותו לידע אם זכר הוא אם נקבה היא? אבא שאול בר נש, ואמרי לה אבא שאול בר רמש אומר: מביא קיסם שראשו חלק ומנענע באותו מקום. אם מסכסך - בידוע שזכר הוא, ואם לאו - בידוע שנקבה היא".</p>
<p><br />
מטרת הבדיקה היא בכדי שתדע האם כמה זמן טומאת היולדת שלה – לזכר או לנקבה; לא ברור מדוע נצרכים לבדיקה זו שכן בברייתא לעיל (דף כה עמוד א) כבר נאמר לנו כיצד לזהות את מין העובר:</p>
<p>"תני רבי חייא: ומקורבין זה לזה. ופיו מתוח כחוט השערה, וגויתו כעדשה, ואם היתה נקבה - נדונה כשעורה לארכה".</p>
<p><br />
דהיינו, בתחילת ריקומו של השפיר – ביום הארבעים ואחד לעיבורו עדיין אין היכר האם הוא זכר או נקבה; על פי בעלי התוספות (להלן עמוד ב ד"ה לידע) מבואר שאין האיבר בולט אלא כעדשה ואם הוא נקבה אז אין היכר כלל אלא סדק כשל שעורה.</p>
<p>יתכן לומר שיש כמה שלבים בהתרקמות העובר: בתחילה אין היכר בין זכר לנקבה כלל, לאחר מכן מתפתחים אברי המין. בתחילה הבדיקה היא כפי שבסוגייתנו ולאחר מכן הבדיקה היא כפי שנאמר בברייתא המוזכרת כאן. בעלי התוספות (להלן דף ב ד"ה לידע) מביאים אפשרות נוספת להסבר הצורך בשתי בדיקות. לדבריהם, קשה להבחין באיבר ומטרת הבדיקה היא על מנת לוודא שאכן מדובר במה שנראה בעין.</p>
<p>מהבדיקה הנ"ל אנו למדים דבר נוסף בנוגע למונח 'רחם':</p>
<p>"א"ר נחמן אמר רבה בר אבוה: ל"ש אלא מלמטה למעלה, אבל מן הצדדין - אימא כותלי בית הרחם נינהו".</p>
<p><br />
ברור שמדובר בכך שהכנסת הקיסם נעשית לדפנות הלדן או הפרוזדור ולא למקום בו גדל העובר; נמצא אם כן שמשמעות המונח 'רחם' בלשון חז"ל משמש לדפנות הנ"ל והן למקום המקור או הקבר.</p>
<p>זאת ניתן להבין מפשט דברי המשנה (נדה ב, ה):</p>
<p>"משל משלו חכמים באשה החדר והפרוזדור והעלייה דם החדר טמא נמצא בפרוזדור ספקו טמא לפי שחזקתו מן המקור".</p>
<p><br />
החדר הינו מה שאנו קוראים לו בשפתנו 'רחם' והעליה היא מה שאנו מכנים בשם לדן.</p>
<p>זאת ניתן לראות במספר מקומות נוספים (בבא בתרא דף טז עמוד ב):</p>
<p>"חולל אילות תשמור - אילה זו רחמה צר, בשעה שכורעת ללדת, אני מזמין לה דרקון שמכישה בבית הרחם ומתרפה ממולדה, ואלמלי מקדים רגע אחד או מאחר רגע אחד מיד מתה".</p>
<p><br />
מובן שאין הכוונה לומר שהרחם עצמו צר אלא לכך שהפתח עצמו צר. מקור נוסף שראוי להזכיר הוא הירשולמי במסכת כלה (דף נח טור א):</p>
<p>"המסתכל בעקיבה של אשה כמסתכל בבית הרחם והמסתכל בבית הרחם כילו בא עליה".</p>
<p><br />
גם כאן פשוט שהכוונה היא לאברים החיצוניים, כך גם במקומות נוספים רבים.</p>
תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)