איוב | מ | מענה ה' השני
בתחילת המענה השני מופיעים הפסוקים היחידים במענה ה' שעוסקים ישירות בעשיית צדק. לפני פסוקים אלה מופיעה פתיחה הדומה לפתיחת המענה הראשון: "אֱזָר נָא כְגֶבֶר חֲלָצֶיךָ אֶשְׁאָלְךָ וְהוֹדִיעֵנִי" (מ, ז) – ואם כן, ניתן לסכם ולומר שה' מחזיר את השאלה לאיוב עצמו, בשני התחומים: בתחום הבריאה והניהול של העולם, ובתחום עשיית הצדק. ה' מזמין את איוב, שהתלונן על חוסר הצדק שבעולם – לבוא ולעשות צדק בעצמו: "רְאֵה כָל גֵּאֶה הַכְנִיעֵהוּ וַהֲדֹךְ רְשָׁעִים תַּחְתָּם" (מ, יב) והוא אומר לאיוב שאף יודה לו על כך: "וְגַם אֲנִי אוֹדֶךָּ כִּי תוֹשִׁעַ לְךָ יְמִינֶךָ" (מ, יד). בהמשך פרק מ' מופיעים עוד שני עניינים: הראשון הוא תיאור עוצמתה וכוחה של בהמה מופלאה בשם "בהמות". ולאחר מכן תיאור הלוויתן והפניית שאלה לאיוב – האם ביכולתך להשתלט על הלוויתן?
השאלה מהי משמעותו של מענה ה' לאיוב ומה החידוש שיש בו ביחס לשאלות איוב ומענות הרעים, ממשיכה ללוות אותנו ונתייחס אליה גם מחר. בינתיים, דומה שהחידוש שבפרק מ' הוא הפניית השאלה לאיוב עצמו. כעת איוב ניצב מול השאלה כיצד לנהל את העולם, כיצד לעשות בו צדק וכיצד להשתלט על הבהמות והלוויתן – והוא חווה בעוצמה את המורכבות הגדולה שבניהול העולם. עד כה, איוב חווה על בשרו את הייסורים. אבל ניהול העולם היה בשבילו שאלה תיאורטית שפתרונה אמור להיות קליל. כעת, ה' מזמין אותו כביכול לראות את הדברים מנקודת המבט של הבורא – ולראות עד כמה אין זה פשוט לנהל את העולם. מוזמנים להרחיב עוד בשמיעת שיעורו של הרב יובל שרלו: https://youtu.be/MxL6Ynj631E.
תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)