דילוג לתוכן העיקרי

תהילים קמו | ימלוך ה' לעולם

 

מזמור קמ"ה הציג את החזון של דוד – לשתף איתו אנשים נוספים שיהללו את ה', עד ש"ִיבָרֵךְ כָּל בָּשָׂר שֵׁם קָדְשׁוֹ לְעוֹלָם וָעֶד" (קמה, כא). מזמורים קמ"ו עד ק"נ מגשימים את החזון במעגלים הולכים וגדלים של שבח ותהילה: מזמור קמ"ו פותח ב"הַלְלוּ יָהּ הַלְלִי נַפְשִׁי אֶת ה'" (א) וההתקדמות תמשיך עד למזמור ק"נ שיחתום ב"כֹּל הַנְּשָׁמָה תְּהַלֵּל יָהּ הַלְלוּ יָהּ (קנ, ו). כל החטיבה נבחרה לשמש אותנו בשבח היומיומי לקב"ה בפסוקי דזמרא. 

המזמור מנגיד בין בני האדם, שאי אפשר לסמוך עליהם מעצם היותם זמניים, לקב"ה הנצחי. אפילו אם אדם חזק וטוב לב מבטיח לך דברים אי אפשר לבנות על זה כי "תֵּצֵא רוּחוֹ יָשֻׁב לְאַדְמָתוֹ" (ד). לעומת זאת הקב"ה "שֹּׁמֵר אֱמֶת לְעוֹלָם", עושה משפט, מפרנס את הרעבים ושומר על החלשים. 

הפסוק שחותם את המזמור הוא מהפסוקים המפורסמים בספר תהילים ונאמר כל יום ב"קדושה": "יִמְלֹךְ ה' לְעוֹלָם אֱ–לֹהַיִךְ צִיּוֹן לְדֹר וָדֹר הַלְלוּ יָהּ" (י). בהקשרו המקורי הוא מהווה עוד דוגמא לנצחיות חסדו של הקב"ה – ה' ימלוך בציון לעולמי עד. גם במסגרת אמירת הקדושה הרעיון הוא רעיון דומה על נצחיות מלכותו של הקב"ה, אבל הרעיון מקבל משמעות עמוקה יותר כשנזכרים מהי משמעות שני הפסוקים האחרים בקדושה, במקורם בספרי הנביא. שני הפסוקים: "קָדוֹשׁ קָדוֹשׁ קָדוֹשׁ ה' צְבָ–אוֹת מְלֹא כָל הָאָרֶץ כְּבוֹדוֹ" (ישעיהו ו, ג) ו"בָּרוּךְ כְּבוֹד ה' מִמְּקוֹמוֹ" (יחזקאל ג, יב) נאמרו במקור בסילוק השכינה. בנבואה מישעיהו הקב"ה עוזב את המקדש: כשכיסא ה' מתרומם מעל המקדש, יוצא ממנו ועובר לשכון על "כל הארץ" במקום במקדש. וגם בנבואת יחזקאל שמגיעה לפני החורבן: ה' עולה על המרכבה, ויוצא מהמקדש. אם זוהי המשמעות, אז למה אנחנו אומרים את הפסוקים האלו בקדושה? 

כי אנחנו מבקשים להפוך חזרה את התמונה. הנבואה מספרת לנו שה' עזב את המקדש ועבר "למקומו" שבשמיים, אבל בתפילות שלנו, החל ממזמורי תהילים ועד התפילות שבכל דור ודור, אנחנו מבקשים שיחזור, והפעם לעולמי עד. וכמו שהקדושה בשחרית של שבת בנוסח האשכנזי מבארת: "ממקומך מלכנו תופיע ותמלוך עלינו כי מחכים אנחנו לך. מתי תמלוך בציון בקרוב בימינו לעולם ועד תשכן, תתגדל ותתקדש בתוך ירושלם עירך לדור ודור ולנצח נצחים. ועינינו תראנה במלכותך כדבר האמור בשירי עזך על ידי דוד משיח צדקך: ימלוך ה' לעולם אלהיך ציון לדור ודור הללויה".

ישנם לחנים שונים לפיוט ממקומך אשר מדגישים את התפילה אותה תיארנו. אני מצרף חידוש ללחן של מודזיץ שישיבת אורות שאול ביצעה לזכרו של אמיתי צבי גרנות הי"ד. 
 

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)