תהילים ל"ג | ממכון שבתו השגיח אל כל יושבי הארץ
המזמור מתחלק למספר חלקים. פתיחת המזמור קוראת לשבח את הקב"ה, שכל מעשיו בחסד ובנאמנות (כנראה לעמו): "שִׁירוּ לוֹ שִׁיר חָדָשׁ הֵיטִיבוּ נַגֵּן בִּתְרוּעָה: כִּי יָשָׁר דְּבַר ה' וְכָל מַעֲשֵׂהוּ בֶּאֱמוּנָה (=נאמנות): אֹהֵב צְדָקָה וּמִשְׁפָּט חֶסֶד ה' מָלְאָה הָאָרֶץ". החלק הבא במזמור (ז־ט) מציג את הקב"ה כבורא העולם: "כִּי הוּא אָמַר וַיֶּהִי הוּא צִוָּה וַיַּעֲמֹד" אך עיקר העיסוק במזמור (פסוקים י־י"ט) הוא דווקא בתיאור אחר של הקב"ה, לא בורא העולם, אלא מנהיג העולם: "מִמְּכוֹן שִׁבְתּוֹ הִשְׁגִּיחַ אֶל כָּל יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ".
במחשבת ישראל הרמב"ם שם את הדגש האמוני על הקשר עם הקב"ה שברא את העולם (למשל הלכות יסודי התורה א,א; וכן ב, ב). ריה"ל בספר הכוזרי נותן דגש אחר. בסיפור המובא בספר הכוזרי, המלך מבקש מהפילוסוף, הנוצרי והמוסלמי לתאר את הקב"ה, וכולם פותחים בתיאור הקב"ה כבורא העולם, ורק החכם היהודי מספר על יציאת מצרים. המלך כועס על סדר הדברים ומתפלא שהחבר לא פתח בתיאור דמותו של הקב"ה כבורא העולם כמו כולם, אך היהודי עונה לו שזוהי היהדות – אנחנו מאמינים בקב"ה שיש לנו איתו מערכת יחסים והיסטוריה. לא בגלל שהקב"ה ברא את העולם, אלא בגלל שהוא זה שהוציא אותנו ממצרים, והשגיח עלינו ומשגיח עלינו. אלו שתי זוויות משלימות לעבודת ה' ולתפילה לה' – בורא עולם, או אדון עולם. המזמור שלנו מדגיש את השגחתו של הקב"ה על העולם ואת השלטון שלו בעולם. המזמור פותח בתיאור הקב"ה כבורא העולם כדי להדגיש את כוחו, ומשם עובר לתאר את נוכחות ה' בניהול העולם. ה' מתגלה דרך ההיסטוריה כלפי עמים שלמים: "מִמְּכוֹן שִׁבְתּוֹ הִשְׁגִּיחַ אֶל כָּל יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ" וגם בהשגחה אישית על כל יחיד: "הִנֵּה עֵין ה' אֶל יְרֵאָיו לַמְיַחֲלִים לְחַסְדּוֹ".
אמנם המזמור תיאר את ה' שמשגיח ורואה ויכול לעשות הכל, ובפתיחת המזמור תיאר את ה' שכל מעשיו נאמנות וחסד, אבל בפסקת הסיום אנחנו מגלים שהמשורר עצמו נמצא במצב מאתגר. הוא לא מרגיש את החסד של הקב"ה, אלא רק משתוקק ומקווה, ולכן גם מסיים בתפילה: "נַפְשֵׁנוּ חִכְּתָה לַה' עֶזְרֵנוּ וּמָגִנֵּנוּ הוּא: כִּי בוֹ יִשְׂמַח לִבֵּנוּ כִּי בְשֵׁם קָדְשׁוֹ בָטָחְנוּ: יְהִי חַסְדְּךָ ה' עָלֵינוּ כַּאֲשֶׁר יִחַלְנוּ לָךְ". זו לא זעקה, ובשונה ממזמורים אחרים גם אין כעס או תחושות קשות כלפי הקב"ה אלא רק אמונה חזקה שה' אכן יבוא להושיע.
תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)