הושע פרק יג | חורבן ממלכת שומרון
הפרק שלנו כולל גם את תיאור החורבן עצמו, וגם את הסיבות שהובילו לחורבן.
החורבן עצמו נחתם (בפסוק הראשון בפרק י"ד ששייך לנבואה שלנו) בתיאורי פורענות מזעזעת שבני ישראל כבר הוכו בה בעבר (עמוס א, יג; מל"ב ח, יג; מל"ב טו, טז), אך הפעם באופן מוחלט וסופי: "תֶּאְשַׁם שֹׁמְרוֹן כִּי מָרְתָה בֵּאלֹהֶיהָ בַּחֶרֶב יִפֹּלוּ עֹלְלֵיהֶם יְרֻטָּשׁוּ וְהָרִיּוֹתָיו יְבֻקָּעוּ" (הושע פרק יד, א).
מי שיכה בעם ישראל באופן ריאלי זה האויב האשורי, אך הנבואה מדגישה שמי שבאמת מכה הוא ה' בעצמו: "אֶפְגְּשֵׁם כְּדֹב שַׁכּוּל וְאֶקְרַע סְגוֹר לִבָּם וְאֹכְלֵם שָׁם כְּלָבִיא חַיַּת הַשָּׂדֶה תְּבַקְּעֵם". אנחנו מכירים את התיאורים האלו גם מקינת איכה על חורבן יהודה: "דֹּב אֹרֵב הוּא לִי אֲרִי בְּמִסְתָּרִים" (איכה פרק ג, י). כאשר הקב"ה הוא האויב בכבודו ובעצמו זה לא רק אומר שאי אפשר להתגבר על הצרה בגלל כוחו הגדול של ה', אלא גם מייאש ומתסכל. כאשר יש לנו צרה התגובה המתבקשת והרצויה גם נפשית וגם דתית היא להתפלל לה' לעזרה, אבל כאשר ה' הוא האויב, לכאורה אין מה להתפלל אליו, והתחושה היא תחושה של בגידה. זהו הכאב שמובע במגילת איכה: "גַּם כִּי אֶזְעַק וַאֲשַׁוֵּעַ שָׂתַם תְּפִלָּתִי" (איכה פרק ג, ח). כמובן שגם בחורבן יהודה במגילת איכה, וגם בחורבן שומרון אצלנו, העונש מה' הוא מוצדק ומגיע לאחר ההתראות, והמשימה היא להצליח לנווט חזרה לנתיב התיקון.
בסיבות שהביאו לחורבן הנביא מדגיש סיבה שכבר נזכרה בלימוד הושע: "כְּמַרְעִיתָם וַיִּשְׂבָּעוּ שָׂבְעוּ וַיָּרָם לִבָּם עַל כֵּן שְׁכֵחוּנִי". העושר והכוח סינוורו את ממלכת ישראל, והם שכחו מי מקור הטובה. כמו במשל מפרק ב' – האישה שוכחת מי העניק לה את הטובה ומשתמשת בכל השפע בשביל לבגוד.
הפרק חותם את המלוכה בממלכת ישראל. המלוכה הזו, בשונה מממלכת יהודה נכשלה כשלון חרוץ לאורך כל ימיה, ובחתימת התקופה הנביא סוגר מעגל עם פרשיית בקשת המלוכה מספר שמואל: "אֱהִי מַלְכְּךָ אֵפוֹא וְיוֹשִׁיעֲךָ בְּכָל עָרֶיךָ וְשֹׁפְטֶיךָ אֲשֶׁר אָמַרְתָּ תְּנָה לִּי מֶלֶךְ וְשָׂרִים: אֶתֶּן לְךָ מֶלֶךְ בְּאַפִּי וְאֶקַּח בְּעֶבְרָתִי". כמו שהזכרנו בספר שמואל, התוכנית המקורית הייתה שה' יהיה המלך שלנו: יעמיד שופטים כשצריך, אבל שהוא יהיה זה שאליו פונים בשביל שיפתור את הבעיות. בכל זאת עם ישראל התעקש שהוא מעוניין במלך בשר ודם . ה' הסכים להיענות לבקשה, אבל לשינוי המודל היו מחירים, זה אפשרי לחיות עם מלך בשר ודם, אבל זה דורש לעבוד קשה מאוד כדי לא להידרדר: שהגאווה לא תעלה למלך לראש, שהוא לא יהפך למושחת, ושבני ישראל לא ישכחו שהמלך האמיתי הוא הקב"ה. ממלכת ישראל נכשלה סופית במבחן – המלך נלקח והממלכה נחרבת.
תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)