שופטים | פרק ב' | פסקת המבוא לספר
ספר שופטים מיוחד בכך שהוא כולל בתוכו פסקת מבוא שמקדימה עבורנו את מה שעתיד להתרחש במהלך הספר:
"וַיַּעֲשׂוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הָרַע בְּעֵינֵי ה' וַיַּעַבְדוּ אֶת הַבְּעָלִים... וַיִּחַר אַף ה' בְּיִשְׂרָאֵל וַיִּתְּנֵם בְּיַד שֹׁסִים וַיָּשֹׁסּוּ אוֹתָם... וַיָּקֶם ה' שֹׁפְטִים וַיּוֹשִׁיעוּם מִיַּד שֹׁסֵיהֶם: וְגַם אֶל שֹׁפְטֵיהֶם לֹא שָׁמֵעוּ כִּי זָנוּ אַחֲרֵי אֱ–לֹהִים אֲחֵרִים... וְכִי הֵקִים ה' לָהֶם שֹׁפְטִים וְהָיָה ה' עִם הַשֹּׁפֵט וְהוֹשִׁיעָם מִיַּד אֹיְבֵיהֶם כֹּל יְמֵי הַשּׁוֹפֵט כִּי יִנָּחֵם ה' מִנַּאֲקָתָם מִפְּנֵי לֹחֲצֵיהֶם וְדֹחֲקֵיהֶם: וְהָיָה בְּמוֹת הַשּׁוֹפֵט יָשֻׁבוּ וְהִשְׁחִיתוּ מֵאֲבוֹתָם"
נזכיר שתי נקודות לגביהן:
מהו שופט? – תפקיד השופטים בספר שופטים שונה מהביטוי 'שופט' שאנחנו מכירים בימנו, וגם מהמונח 'משפט' שמופיע פעמים רבות בתנ"ך. הרמז למשמעות הבסיסית של השופט היא בפסוק "וַיָּקֶם ה' שֹׁפְטִים וַיּוֹשִׁיעוּם מִיַּד שֹׁסֵיהֶם" - שופט הוא מושיע. בשונה מה'זקנים' אותם אנחנו מכירים ממקומות אחרים בתנ"ך וגם מסוף ספר יהושע, אנשים חכמים שמנהיגים את העם תוך שהעם מקבל את הנהגתם מרצון, השופטים קמים מכוח הנסיבות והשגחת ה' שהובילו אותם להיות במקום הנכון כדי להושיע את ישראל. ניתן לזהות שישנן ציפיות לכך שמעבר להיותו מושיע בקרב הראשוני השופט ימשיך להנהיג את העם כל ימיו: "והָיָה ה' עִם הַשֹּׁפֵט וְהוֹשִׁיעָם מִיַּד אֹיְבֵיהֶם כֹּל יְמֵי הַשּׁוֹפֵט", וכן שישנה ציפיה שהשופט יוביל תיקון מוסרי ודתי: "וְגַם אֶל שֹׁפְטֵיהֶם לֹא שָׁמֵעוּ". לאורך הספר ננסה לבחון את היחס בין השופטים השונים ואת מידת ההתאמה שלהם למודל הזה.
היסטוריוסופיה - התנ"ך איננו ספר היסטוריה יבש. הוא לא מתיימר להציג את המאורעות כפי שהתרחשו ותו לא, אלא מעניק שיפוט ערכי, בוחר מה להציג, מסביר את המגמות ואת התהליכים במשקפיים נבואיות. הפסקה שלנו מסבירה את הרקע הא–להי למה שאפשר היה להסביר באופן טבעי: עם ישראל לא סבל מאויביו מסיבות מדיניות, צבאיות וגאו פוליטיות, אלא מסיבות דתיות. לאורך התנ"ך כולו נחווה את השניות הזו בהסבר האירועים כשהתנ"ך מתעקש פעם אחר פעם: "לב מלך ביד ה'" ו"אין לה' מעצור להושיע ברב או במעט". את כל סיפורי התנ"ך נוכל לקרוא במשקפיים של סיבתיות כפולה: להבין מה התרחש במישור הריאלי, ויחד עם זאת שיש גם סיבה נסתרת שמקורה בהשגחה העליונה. חלק מהאתגר שעמד בפני הדורות עליהן אנחנו קוראים בתנ"ך היה להפנים את זה: להבין שהדרך לנצח את האויבים היא להישמע לקב"ה, לחזור בתשובה ולתקן, וזהו גם האתגר שעומד בפנינו, לקחת את התובנה הזו מהתנ"ך לחיים שלנו: להבין שלא הכל בידיים שלנו ולחיות את החיים מתוך אמונה שלימה שה' משגיח על עולמו.
ממליץ לקרוא את דבריו של פרופ' יהודה אליצור בנושא מתוך המבוא לספר שופטים בדעת מקרא "השגחה והיסטוריה".
בנוסף מצרף גם את הפרק במבוא שמדבר על הרקע ההיסטורי של התקופה וממליץ מאוד גם עליו.
תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)