דילוג לתוכן העיקרי

ימי המילואים - הציווי וקיומו

קובץ טקסט

 

מתוך מגדים - ביטאון לענייני מקרא - גיליון לח (סיוון תשס"ג)  - הוצאת תבונות

ברוך קהת (מחזור י"ב) משווה את פרשת ציווי ימי המילואים בשמות כ"ט לפרשת קיומם של ימים אלה בוויקרא ח'. הכותב ממיין את ההבדלים העולים מן ההשוואה, ומבאר אותם. עוד מסביר הכותב מה ראתה התורה להאריך ולפרט הן את הציווי הן את העשייה, ומדוע נכתבה כל אחת מן הפרשות במקום שנכתבה. 

*****

בפרק ח' בספר ויקרא מתארת התורה את קידוש הכוהנים בשבעת ימי המילואים. בפרקים הבאים (ט'-י') מתוארות תחילת עבודתם במשכן והתגלות כבוד ה' לעיני כל ישראל ביום השמיני. מעשי שבעת ימי המילואים הם קיום מדוקדק של צו ה', המפורש לפרטיו בפרק כ"ט בספר שמות. בהשוואת שני פרקים אלה, של הציווי ושל קיומו, נגלה התאמה כמעט מילולית של המתואר בשני הפרקים (תוך הפיכת לשון ציווי ללשון עשייה, כמובן), אך השוואה מדוקדקת תעמיד אותנו על הבדלים לא מעטים בין שני הפרקים.[1]

ההבדלים העיקריים מוצגים לפנינו בהדגשה:

שמות כ"ט

ויקרא ח'

וְזֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה לָהֶם לְקַדֵּשׁ אֹתָם לְכַהֵן לִי לְקַח פַּר אֶחָד בֶּן בָּקָר וְאֵילִם שְׁנַיִם תְּמִימִם. וְלֶחֶם מַצּוֹת וְחַלֹּת מַצֹּת בְּלוּלֹת בַּשֶּׁמֶן וּרְקִיקֵי מַצּוֹת מְשֻׁחִים בַּשָּׁמֶן סֹלֶת חִטִּים תַּעֲשֶׂה אֹתָם. וְנָתַתָּ אוֹתָם עַל סַל אֶחָד וְהִקְרַבְתָּ אֹתָם בַּסָּל וְאֶת הַפָּר וְאֵת שְׁנֵי הָאֵילִם                              (א-ג).

וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר. קַח אֶת אַהֲרֹן וְאֶת בָּנָיו אִתּוֹ וְאֵת הַבְּגָדִים וְאֵת שֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה וְאֵת פַּר הַחַטָּאת וְאֵת שְׁנֵי הָאֵילִים וְאֵת סַל הַמַּצּוֹת. וְאֵת כָּל הָעֵדָה הַקְהֵל אֶל פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד. וַיַּעַשׂ מֹשֶׁה כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה' אֹתוֹ וַתִּקָּהֵל הָעֵדָה אֶל פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד. וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל הָעֵדָה זֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר צִוָּה ה' לַעֲשׂוֹת                (א-ה).

וְאֶת אַהֲרֹן וְאֶת בָּנָיו תַּקְרִיב אֶל פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד וְרָחַצְתָּ אֹתָם בַּמָּיִם. וְלָקַחְתָּ אֶת הַבְּגָדִים וְהִלְבַּשְׁתָּ אֶת אַהֲרֹן אֶת הַכֻּתֹּנֶת וְאֵת מְעִיל הָאֵפֹד וְאֶת הָאֵפֹד וְאֶת הַחֹשֶׁן וְאָפַדְתָּ לוֹ בְּחֵשֶׁב הָאֵפֹד. וְשַׂמְתָּ הַמִּצְנֶפֶת עַל רֹאשׁוֹ וְנָתַתָּ אֶת נֵזֶר הַקֹּדֶשׁ עַל הַמִּצְנָפֶת                                               (ד-ו).

וַיַּקְרֵב מֹשֶׁה אֶת אַהֲרֹן וְאֶת בָּנָיו וַיִּרְחַץ אֹתָם בַּמָּיִם. וַיִּתֵּן עָלָיו אֶת הַכֻּתֹּנֶת וַיַּחְגֹּר אֹתוֹ בָּאַבְנֵט וַיַּלְבֵּשׁ אֹתוֹ אֶת הַמְּעִיל וַיִּתֵּן עָלָיו אֶת הָאֵפֹד וַיַּחְגֹּר אֹתוֹ בְּחֵשֶׁב הָאֵפֹד וַיֶּאְפֹּד לוֹ בּוֹ. וַיָּשֶׂם עָלָיו אֶת הַחֹשֶׁן וַיִּתֵּן אֶל הַחֹשֶׁן אֶת הָאוּרִים וְאֶת הַתֻּמִּים. וַיָּשֶׂם אֶת הַמִּצְנֶפֶת עַל רֹאשׁוֹ וַיָּשֶׂם עַל הַמִּצְנֶפֶת אֶל מוּל פָּנָיו אֵת צִיץ הַזָּהָב נֵזֶר הַקֹּדֶשׁ כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת מֹשֶׁה                                                       (ו-ט).

וְלָקַחְתָּ אֶת שֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה וְיָצַקְתָּ עַל רֹאשׁוֹ וּמָשַׁחְתָּ אֹתוֹ                                (ז).

וַיִּקַּח מֹשֶׁה אֶת שֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה וַיִּמְשַׁח אֶת הַמִּשְׁכָּן וְאֶת כָּל אֲשֶׁר בּוֹ וַיְקַדֵּשׁ אֹתָם. וַיַּז מִמֶּנּוּ עַל הַמִּזְבֵּחַ שֶׁבַע פְּעָמִים וַיִּמְשַׁח אֶת הַמִּזְבֵּחַ וְאֶת כָּל כֵּלָיו וְאֶת הַכִּיֹּר וְאֶת כַּנּוֹ לְקַדְּשָׁם. וַיִּצֹק מִשֶּׁמֶן הַמִּשְׁחָה עַל רֹאשׁ אהֲרֹן וַיִּמְשַׁח אֹתוֹ לְקַדְּשׁוֹ                                        (י-יב).

וְאֶת בָּנָיו תַּקְרִיב וְהִלְבַּשְׁתָּם כֻּתֳּנֹת. וְחָגַרְתָּ אֹתָם אַבְנֵט אַהֲרֹן וּבָנָיו וְחָבַשְׁתָּ לָהֶם מִגְבָּעֹת וְהָיְתָה לָהֶם כְּהֻנָּה לְחֻקַּת עוֹלָם וּמִלֵּאתָ יַד אַהֲרֹן וְיַד בָּנָיו              (ח-ט).

וַיַּקְרֵב מֹשֶׁה אֶת בְּנֵי אַהֲרֹן וַיַּלְבִּשֵׁם כֻּתֳּנֹת וַיַּחְגֹּר אֹתָם אַבְנֵט וַיַּחֲבֹשׁ לָהֶם מִגְבָּעוֹת כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת מֹשֶׁה                                    (יג).

וְהִקְרַבְתָּ אֶת הַפָּר לִפְנֵי אֹהֶל מוֹעֵד וְסָמַךְ אַהֲרֹן וּבָנָיו אֶת יְדֵיהֶם עַל רֹאשׁ הַפָּר. וְשָׁחַטְתָּ אֶת הַפָּר לִפְנֵי ה' פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד. וְלָקַחְתָּ מִדַּם הַפָּר וְנָתַתָּה עַל קַרְנֹת הַמִּזְבֵּחַ בְּאֶצְבָּעֶךָ וְאֶת כָּל הַדָּם תִּשְׁפֹּךְ אֶל יְסוֹד הַמִּזְבֵּח. וְלָקַחְתָּ אֶת כָּל הַחֵלֶב הַמְכַסֶּה אֶת הַקֶּרֶב וְאֵת הַיֹּתֶרֶת עַל הַכָּבֵד וְאֵת שְׁתֵּי הַכְּלָיֹת וְאֶת הַחֵלֶב אֲשֶׁר עֲלֵיהֶן וְהִקְטַרְתָּ הַמִּזְבֵּחָה. וְאֶת בְּשַׂר הַפָּר וְאֶת עֹרוֹ וְאֶת פִּרְשׁוֹ תִּשְׂרֹף בָּאֵשׁ מִחוּץ לַמַּחֲנֶה חַטָּאת הוּא                                       (י-יד).

וַיַּגֵּשׁ אֵת פַּר הַחַטָּאת וַיִּסְמֹךְ אַהֲרֹן וּבָנָיו אֶת יְדֵיהֶם עַל רֹאשׁ פַּר הַחַטָּאת. וַיִּשְׁחָט וַיִּקַּח מֹשֶׁה אֶת הַדָּם וַיִּתֵּן עַל קַרְנוֹת הַמִּזְבֵּחַ סָבִיב בְּאֶצְבָּעוֹ וַיְחַטֵּא אֶת הַמִּזְבֵּחַ וְאֶת הַדָּם יָצַק אֶל יְסוֹד הַמִּזְבֵּחַ וַיְקַדְּשֵׁהוּ לְכַפֵּר עָלָיו. וַיִּקַּח אֶת כָּל הַחֵלֶב אֲשֶׁר עַל הַקֶּרֶב וְאֵת יֹתֶרֶת הַכָּבֵד וְאֶת שְׁתֵּי הַכְּלָיֹת וְאֶת חֶלְבְּהֶן וַיַּקְטֵר מֹשֶׁה הַמִּזְבֵּחָה. וְאֶת הַפָּר וְאֶת עֹרוֹ וְאֶת בְּשָׂרוֹ וְאֶת פִּרְשׁוֹ שָׂרַף בָּאֵשׁ מִחוּץ לַמַּחֲנֶה כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת מֹשֶׁה                                                (יד-יז).

וְאֶת הָאַיִל הָאֶחָד תִּקָּח וְסָמְכוּ אַהֲרֹן וּבָנָיו אֶת יְדֵיהֶם עַל רֹאשׁ הָאָיִל. וְשָׁחַטְתָּ אֶת הָאָיִל וְלָקַחְתָּ אֶת דָּמוֹ וְזָרַקְתָּ עַל הַמִּזְבֵּחַ סָבִיב. וְאֶת הָאַיִל תְּנַתֵּחַ לִנְתָחָיו וְרָחַצְתָּ קִרְבּוֹ וּכְרָעָיו וְנָתַתָּ עַל נְתָחָיו וְעַל רֹאשׁוֹ. וְהִקְטַרְתָּ אֶת כָּל הָאַיִל הַמִּזְבֵּחָה עֹלָה הוּא לַה' רֵיחַ נִיחוֹחַ אִשֶּׁה לַה' הוּא      (טו-יח).

וַיַּקְרֵב אֵת אֵיל הָעֹלָה וַיִּסְמְכוּ אַהֲרֹן וּבָנָיו אֶת יְדֵיהֶם עַל רֹאשׁ הָאָיִל. וַיִּשְׁחָט וַיִּזְרֹק מֹשֶׁה אֶת הַדָּם עַל הַמִּזְבֵּחַ סָבִיב. וְאֶת הָאַיִל נִתַּח לִנְתָחָיו וַיַּקְטֵר מֹשֶׁה אֶת הָרֹאשׁ וְאֶת הַנְּתָחִים וְאֶת הַפָּדֶר. וְאֶת הַקֶּרֶב וְאֶת הַכְּרָעַיִם רָחַץ בַּמָּיִם וַיַּקְטֵר מֹשֶׁה אֶת כָּל הָאַיִל הַמִּזְבֵּחָה עֹלָה הוּא לְרֵיחַ נִיחֹחַ אִשֶּׁה הוּא לַה' כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת מֹשֶׁה                                       (יח-כא).

וְלָקַחְתָּ אֵת הָאַיִל הַשֵּׁנִי וְסָמַךְ אַהֲרֹן וּבָנָיו אֶת יְדֵיהֶם עַל רֹאשׁ הָאָיִל. וְשָׁחַטְתָּ אֶת הָאַיִל וְלָקַחְתָּ מִדָּמוֹ וְנָתַתָּה עַל תְּנוּךְ אֹזֶן אַהֲרֹן וְעַל תְּנוּךְ אֹזֶן בָּנָיו הַיְמָנִית וְעַל בֹּהֶן יָדָם הַיְמָנִית וְעַל בֹּהֶן רַגְלָם הַיְמָנִית וְזָרַקְתָּ אֶת הַדָּם עַל הַמִּזְבֵּחַ סָבִיב. וְלָקַחְתָּ מִן הַדָּם אֲשֶׁר עַל הַמִּזְבֵּחַ וּמִשֶּׁמֶן הַמִּשְׁחָה וְהִזֵּיתָ עַל אַהֲרֹן וְעַל בְּגָדָיו וְעַל בָּנָיו וְעַל בִּגְדֵי בָנָיו אִתּוֹ וְקָדַשׁ הוּא וּבְגָדָיו וּבָנָיו וּבִגְדֵי בָנָיו אִתּוֹ. וְלָקַחְתָּ מִן הָאַיִל הַחֵלֶב וְהָאַלְיָה וְאֶת הַחֵלֶב הַמְכַסֶּה אֶת הַקֶּרֶב וְאֵת יֹתֶרֶת הַכָּבֵד וְאֵת שְׁתֵּי הַכְּלָיֹת וְאֶת הַחֵלֶב אֲשֶׁר עֲלֵהֶן וְאֵת שׁוֹק הַיָּמִין כִּי אֵיל מִלֻּאִים הוּא. וְכִכַּר לֶחֶם אַחַת וְחַלַּת לֶחֶם שֶׁמֶן אַחַת וְרָקִיק אֶחָד מִסַּל הַמַּצּוֹת אֲשֶׁר לִפְנֵי ה'. וְשַׂמְתָּ הַכֹּל עַל כַּפֵּי אַהֲרֹן וְעַל כַּפֵּי בָנָיו וְהֵנַפְתָּ אֹתָם תְּנוּפָה לִפְנֵי ה'. וְלָקַחְתָּ אֹתָם מִיָּדָם וְהִקְטַרְתָּ הַמִּזְבֵּחָה עַל הָעֹלָה לְרֵיחַ נִיחוֹחַ לִפְנֵי ה' אִשֶּׁה הוּא לַה'. וְלָקַחְתָּ אֶת הֶחָזֶה מֵאֵיל הַמִּלֻּאִים אֲשֶׁר לְאַהֲרֹן וְהֵנַפְתָּ אֹתוֹ תְּנוּפָה לִפְנֵי ה' וְהָיָה לְךָ לְמָנָה  (יט-כו).

 

וַיַּקְרֵב אֶת הָאַיִל הַשֵּׁנִי אֵיל הַמִּלֻּאִים וַיִּסְמְכוּ אַהֲרֹן וּבָנָיו אֶת יְדֵיהֶם עַל רֹאשׁ הָאָיִל. וַיִּשְׁחָט וַיִּקַּח מֹשֶׁה מִדָּמוֹ וַיִּתֵּן עַל תְּנוּךְ אֹזֶן אַהֲרֹן הַיְמָנִית וְעַל בֹּהֶן יָדוֹ הַיְמָנִית וְעַל בֹּהֶן רַגְלוֹ הַיְמָנִית. וַיַּקְרֵב אֶת בְּנֵי אַהֲרֹן וַיִּתֵּן מֹשֶׁה מִן הַדָּם עַל תְּנוּךְ אָזְנָם הַיְמָנִית וְעַל בֹּהֶן יָדָם הַיְמָנִית וְעַל בֹּהֶן רַגְלָם הַיְמָנִית וַיִּזְרֹק מֹשֶׁה אֶת הַדָּם עַל הַמִּזְבֵּחַ סָבִיב. וַיִּקַּח אֶת הַחֵלֶב וְאֶת הָאַלְיָה וְאֶת כָּל הַחֵלֶב אֲשֶׁר עַל הַקֶּרֶב וְאֵת יֹתֶרֶת הַכָּבֵד וְאֶת שְׁתֵּי הַכְּלָיֹת וְאֶת חֶלְבְּהֶן וְאֵת שׁוֹק הַיָּמִין. וּמִסַּל הַמַּצּוֹת אֲשֶׁר לִפְנֵי ה' לָקַח חַלַּת מַצָּה אַחַת וְחַלַּת לֶחֶם שֶׁמֶן אַחַת וְרָקִיק אֶחָד וַיָּשֶׂם עַל הַחֲלָבִים וְעַל שׁוֹק הַיָּמִין. וַיִּתֵּן אֶת הַכֹּל עַל כַּפֵּי אַהֲרֹן וְעַל כַּפֵּי בָנָיו וַיָּנֶף אֹתָם תְּנוּפָה לִפְנֵי ה'. וַיִּקַּח מֹשֶׁה אֹתָם מֵעַל כַּפֵּיהֶם וַיַּקְטֵר הַמִּזְבֵּחָה עַל הָעֹלָה מִלֻּאִים הֵם לְרֵיחַ נִיחֹחַ אִשֶּׁה הוּא לַה'. וַיִּקַּח מֹשֶׁה אֶת הֶחָזֶה וַיְנִיפֵהוּ תְנוּפָה לִפְנֵי ה' מֵאֵיל הַמִּלֻּאִים לְמֹשֶׁה הָיָה לְמָנָה כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת מֹשֶׁה. וַיִּקַּח מֹשֶׁה מִשֶּׁמֶן הַמִּשְׁחָה וּמִן הַדָּם אֲשֶׁר עַל הַמִּזְבֵּחַ וַיַּז עַל אַהֲרֹן עַל בְּגָדָיו וְעַל בָּנָיו וְעַל בִּגְדֵי בָנָיו אִתּוֹ וַיְקַדֵּשׁ אֶת אַהֲרֹן אֶת בְּגָדָיו וְאֶת בָּנָיו וְאֶת בִּגְדֵי בָנָיו אִתּוֹ                              (כב-ל).

וְקִדַּשְׁתָּ אֵת חֲזֵה הַתְּנוּפָה וְאֵת שׁוֹק הַתְּרוּמָה אֲשֶׁר הוּנַף וַאֲשֶׁר הוּרָם מֵאֵיל הַמִּלֻּאִים מֵאֲשֶׁר לְאַהֲרֹן וּמֵאֲשֶׁר לְבָנָיו. וְהָיָה לְאַהֲרֹן וּלְבָנָיו לְחָק עוֹלָם מֵאֵת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל כִּי תְרוּמָה הוּא וּתְרוּמָה יִהְיֶה מֵאֵת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִזִּבְחֵי שַׁלְמֵיהֶם תְּרוּמָתָם לַה'. וּבִגְדֵי הַקֹּדֶשׁ אֲשֶׁר לְאַהֲרֹן יִהְיוּ לְבָנָיו אַחֲרָיו לְמָשְׁחָה בָהֶם וּלְמַלֵּא בָם אֶת יָדָם. שִׁבְעַת יָמִים יִלְבָּשָׁם הַכֹּהֵן תַּחְתָּיו מִבָּנָיו אֲשֶׁר יָבֹא אֶל אֹהֶל מוֹעֵד לְשָׁרֵת בַּקֹּדֶש

(כז-ל).

 

וְאֵת אֵיל הַמִּלֻּאִים תִּקָּח וּבִשַּׁלְתָּ אֶת בְּשָׂרוֹ בְּמָקֹם קָדֹשׁ. וְאָכַל אַהֲרֹן וּבָנָיו אֶת בְּשַׂר הָאַיִל וְאֶת הַלֶּחֶם אֲשֶׁר בַּסָּל פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד. וְאָכְלוּ אֹתָם אֲשֶׁר כֻּפַּר בָּהֶם לְמַלֵּא אֶת יָדָם לְקַדֵּשׁ אֹתָם וְזָר לֹא יֹאכַל כִּי קֹדֶשׁ הֵם. וְאִם יִוָּתֵר מִבְּשַׂר הַמִּלֻּאִים וּמִן הַלֶּחֶם עַד הַבֹּקֶר וְשָׂרַפְתָּ אֶת הַנּוֹתָר בָּאֵשׁ לֹא יֵאָכֵל כִּי קֹדֶשׁ הוּא. וְעָשִׂיתָ לְאַהֲרֹן וּלְבָנָיו כָּכָה כְּכֹל אֲשֶׁר צִוִּיתִי אֹתָכָה שִׁבְעַת יָמִים תְּמַלֵּא יָדָם                                   (לא-לה).

וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל אַהֲרֹן וְאֶל בָּנָיו בַּשְּׁלוּ אֶת הַבָּשָׂר פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד וְשָׁם תֹּאכְלוּ אֹתוֹ וְאֶת הַלֶּחֶם אֲשֶׁר בְּסַל הַמִּלֻּאִים כַּאֲשֶׁר צִוֵּיתִי לֵאמֹר אַהֲרֹן וּבָנָיו יֹאכְלֻהוּ. וְהַנּוֹתָר בַּבָּשָׂר וּבַלָּחֶם בָּאֵשׁ תִּשְׂרֹפוּ. וּמִפֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד לֹא תֵצְאוּ שִׁבְעַת יָמִים עַד יוֹם מְלֹאת יְמֵי מִלֻּאֵיכֶם כִּי שִׁבְעַת יָמִים יְמַלֵּא אֶת יֶדְכֶם. כַּאֲשֶׁר עָשָׂה בַּיּוֹם הַזֶּה צִוָּה ה' לַעֲשֹׂת לְכַפֵּר עֲלֵיכֶם. וּפֶתַח אֹהֶל מוֹעֵד תֵּשְׁבוּ יוֹמָם וָלַיְלָה שִׁבְעַת יָמִים וּשְׁמַרְתֶּם אֶת מִשְׁמֶרֶת ה' וְלֹא תָמוּתוּ כִּי כֵן צֻוֵּיתִי. וַיַּעַשׂ אַהֲרֹן וּבָנָיו אֵת כָּל הַדְּבָרִים אֲשֶׁר צִוָּה ה' בְּיַד מֹשֶׁה                          (לא-לו).

וּפַר חַטָּאת תַּעֲשֶׂה לַיּוֹם עַל הַכִּפֻּרִים וְחִטֵּאתָ עַל הַמִּזְבֵּחַ בְּכַפֶּרְךָ עָלָיו וּמָשַׁחְתָּ אֹתוֹ לְקַדְּשׁוֹ. שִׁבְעַת יָמִים תְּכַפֵּר עַל הַמִּזְבֵּחַ וְקִדַּשְׁתָּ אֹתוֹ וְהָיָה הַמִּזְבֵּחַ קֹדֶשׁ קָדָשִׁים כָּל הַנֹּגֵעַ בַּמִּזְבֵּחַ יִקְדָּשׁ     (לו-לז).

 

ההקבלה מתחילה מתיאור הקרבת אהרן ובניו ורחיצתם במים (שמות כ"ט, ד; ויקרא ח', ו), שהם התחלת סדר הפעולות הנדרשות בימים אלה. הפסוקים הקודמים עוסקים בהכנות הנדרשות לסדר היום. בוויקרא חוזר ה' על ציווי מקדים זה, הכולל את לקיחת הדברים הנדרשים לקרבנות המילואים. הוא מוסיף על כך את הציווי להקהיל את העדה כדי שיהיו נוכחים במעמד. את הצורך בחזרה על הציווי ניתן לבאר כנובע מהמרחק שבין פרשת הציווי בספר שמות לבין הפרשה שבה מוזכר קיומו. פער גדול שוודאי מצדיק חזרה, "כאדם האומר לחברו נחזור על הראשונות" (רש"י שמות ו', ל). אך נראה שאין מדובר בתופעה מסוג זה בלבד. בספר שמות אין בציווי התייחסות לזמן קיום הדבר, אלא רק עצם ההוראה שמעשים אלה יש לעשות כדי לקדש את הכוהנים. הציווי שבו הדרישה לעשות זאת בשעה זו מופיע רק בספר ויקרא בסמוך לתיאור קיומו של הציווי.

הפרדת תיאור הקיום מהציווי

מכל מקום, תיאור מפורט של קיום הציווי באופן זה מעורר קושי גדול. מדוע הוצרכה התורה לתיאור רחב זה של הקיום המדוקדק, ולא הסתפקה, כדרכה במקומות אחרים, באמירה כללית שאכן הציווי קוים בשלמותו כאשר ציווה ה' את משה, דוגמת מה שמצינו בעניין בניית התֵבה (בראשית ו', כב), קרבן פסח (שמות י"ב, כח), סדר מחנות ישראל במדבר (במדבר ב', לד) ומקומות נוספים. ואולם פרשה זו מעוררת קושי נוסף והוא הריחוק הרב שבין פרשת הציווי לפרשת קיומו. מצינו דוגמתו בציווי על נקמת ישראל מאת המדיינים (במדבר כ"ה, טז) שקיומו רק לאחר חמישה פרקים (שם ל"א, ושם אמנם הפער אינו גדול כבפרשתנו). ונראה שבעיקרו של דבר המקום המתאים להופעת הציווי שם הוא בפרק ל"א, שבו מתוארות באריכות המלחמה ותוצאותיה. אך התורה הקדימה את הציווי, כדי להסמיכו למעשה חטא בעל פעור, ובכך להצמיד העונש לחטא. וכן מצינו בציווי על משה לעלות אל הר העברים לפני מותו (שם כ"ז, יב) שקיומו רק בסוף ספר דברים (ל"ד). גם במקרה זה עיקר מקומו של הציווי הוא בחתימת התורה, והוזכר קודם כהקדמה למינוי יהושע. ונראה שבאופן דומה יש לבאר בפרשת ימי המילואים, שמקום אחד הוא העיקרי, ובמקום השני נזכר הדבר מחמת הצורך להסמיכו לנאמר שם. בשאלה מהו המקום העיקרי, נראה שפרשת צו שבספר ויקרא היא המקום, ומספר ראיות לדבר.

א. תיאור ימי המילואים הוא חלק מתיאור רחב יותר הכולל גם את אירועי היום השמיני המופיעים בפרשת שמיני. ב. במאמרי 'ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם',[2] עמדתי על התופעה של חלוקת פרשיות חנוכת המשכן בין שלושת החומשים - שמות, ויקרא ובמדבר. טענָתי היא, שישנם היבטים שונים של חנוכת המשכן, והתורה חילקה את התיאורים של ההיבטים השונים בין שלושת החומשים לפי מגמתו של כל חומש. שם ביארתי כיצד כל אחד מהתיאורים מתאים לאופיו ולמגמתו של החומש שבו הוא מופיע. שם גם נתבארה התאמתה של פרשת קידוש הכוהנים בשבעת ימי המילואים דווקא לאופיו של ספר ויקרא כספר עבודת ה', שלכוהנים חלק מרכזי בה. ג. בתיאורי הקמת המשכן בספר שמות קיימת תופעה דומה לזו המצוינת בראש המאמר ביחס לפרשת ימי המילואים. גם שם תיאור מפורט של הציווי על מלאכת המשכן, שבעקבותיו תיאור מפורט של קיומו של ציווי זה. גם שם יש הקבלה ברורה בין שני החלקים, שגם היא תידון לקמן. פרשת ימי המילואים המופיעה שם בפרק כ"ט חורגת מהמסגרת של הציוויים על יצירת חפצים שונים הנדרשים להקמת המשכן ותפקודו, שהרי עניינה של פרשה זו הוא קידוש הכוהנים ופרטי הקרבת הקרבנות הנדרשים לקידושם, ובכך שונה היא באופייה מאופיים של הציוויים שבמסגרתם היא נכתבה.

לאור זה ברור כאמור שמקומה הראוי של פרשת ציווי זו הוא בצמוד לפרק ח' בוויקרא, המתאר את קיומו של הציווי.

הסמכת הציווי על שבעת ימי המילואים למצוות עשיית בגדי הכהונה

מדוע כתבה התורה פרשה זו בספר שמות? פרשה זו אמנם נאמרה למשה כששהה על הר סיני יחד עם פרשת הציווי על המשכן, אך אין בכך כדי להצדיק את כתיבתה שם, שהרי אף החלק הראשון של פרשת צו (ויקרא ו'-ז') נאמר שם יחד עם פרשת הציווי על ימי המילואים "זאת התורה לָעֹלה לַמִּנחה ולחטאת ולאשם ולמלואים ולזבח השלמים. אשר צוה ה' את משה בהר סיני" (ז', לז-לח).[3] וכן נאמרו שם הפרשיות החותמות את ספר ויקרא (ראה ויקרא כ"ה, ב; כ"ו, מו; כ"ז, לד).

נראה שטעם כתיבת הפרשה במקום זה הוא הקשר בינה לבין מצוות עשיית בגדי הכהונה. כבר בתחילת הציווי על עשיית הבגדים נדרשת התורה לחרוג ממסגרת הציווי על הכנת הדברים הדרושים למשכן, ומקדימה את בחירת אהרן ובניו ככוהני ה' - "ואתה הקרב אליך את אהרן אחיך ואת בניו אִתּוֹ מתוך בני ישראל לכהנו לי אהרן נדב ואביהוא אלעזר ואיתמר בני אהרן. ועשית בגדי קדש לאהרן אחיך לכבוד ולתפארת" (כ"ח, א-ב).[4] וטעם הדבר הוא, שאמנם הצגת המגמה הכללית של הקמת המשכן "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם" (כ"ה, ח) דיה כדי לבאר את הצורך בעשיית כל הכלים שיתוארו בהמשך, אך כדי שיובן הצורך בעשיית הבגדים, נדרשת התורה להקדים את בחירת הכוהנים, שלשם קידושם וכיהונם נדרשים הבגדים האלה. בדומה לזה יש לבאר אפוא גם את הצמדת פרשת ימי המילואים לפרק זה, פרק כ"ח. בסיום הפרק מצווה ה' את משה "והלבשת אתם את אהרן אחיך ואת בניו אִתוֹ וּמָשַׁחתָּ אֹתם ומִלֵאתָ את ידם וקִדַּשת אֹתם וכִהנוּ לי" (פס' מא). ומצוות ימי המילואים בפרק כ"ט באה לפרט כיצד באמצעות הבגדים יתקיים ציווי זה:

וְזֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה לָהֶם לְקַדֵּשׁ אֹתָם לְכַהֵן לִי... וְלָקַחְתָּ אֶת הַבְּגָדִים וְהִלְבַּשְׁתָּ אֶת אַהֲרֹן... וְלָקַחְתָּ אֶת שֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה וְיָצַקְתָּ עַל רֹאשׁוֹ וּמָשַׁחְתָּ אֹתוֹ. וְאֶת בָּנָיו תַּקְרִיב וְהִלְבַּשְׁתָּם כֻּתֳּנֹת... וְהָיְתָה לָהֶם כְּהֻנָּה לְחֻקַּת עוֹלָם וּמִלֵּאתָ יַד אַהֲרֹן וְיַד בָּנָיו            (פס' א-ט).

כאמור, בפסוקים המקדימים את התיאור המפורט של פעולות היום בפרשת צו, מופיעה חזרה תמציתית על הנדרש לקידוש הכוהנים (וכדרכה של התורה ב"חזרה על הראשונות" די לה בחזרה תמציתית), אך על הציווי שבפרשת צו נוספת כאן מצוות הקהלת העדה אל פתח אוהל מועד. נראה שהבדל זה מתבאר על פי האמור, שהציווי מופיע בפרשת תצווה כדי להראות כיצד משמשים הבגדים, שעל עשייתם נצטוו שם, לשם קידוש הכוהנים. ולצורך תהליך קידוש הכוהנים לא נדרשת נוכחות של עדת ישראל. הצורך בהקהלתם שייך למערכת של הימים שבהם נחנך המשכן, הכוללת את שבעת ימי המילואים ואת היום השמיני, שראוי שייעשו בהשתתפות כל הקהל. ואכן, בשיאו של התהליך הם זוכים להתגלות כבוד ה' אליהם (ויקרא ט', כג-כד). לכן רק בתיאור מהלך זה מופיע הציווי על הקהלת העדה.

על פי זה מתבאר הבדל נוסף בין פרשת הציווי לפרשת העשייה - עניין המופיע בפרשת הציווי ואינו מוזכר בפרשת קיומו - "ובגדי הקדש אשר לאהרן יהיו לבניו אחריו לְמָשְׁחָה בהם ולמלא בם את ידם. שבעת ימים ילבָּשָׁם הכהן תחתיו מבניו אשר יָבֹא אל אהל מועד לשרת בקדש" (שמות כ"ט, כט-ל). מכיוון שתכליתה של פרשת הציווי בשמות היא להציג את תפקידם של הבגדים בתהליך קידוש הכוהנים, כולל הציווי התייחסות להיותם משמשים בתפקיד דומה גם לדורות.

שני סוגי הבדלים בין פרשת הציווי לפרשת קיומו

שאר ההבדלים בין פרשת הציווי (שמות כ"ט) לפרשת קיומו (ויקרא ח') נחלקים לשני סוגים. האחד - פרטים המופיעים בפרשת הציווי מוצגים באופן שונה (בדרך כלל בשינוי סדר הדברים) בפרשת קיומו; והסוג השני - פרטים המופיעים בפרשה אחת ואינם מופיעים כלל בפרשה השנייה. הבדלים מסוג זה, שבהם פרטים המופיעים בפרשת הקיום אינם מופיעים בפרשת הציווי שבשמות כ"ט, מקורם בפרשיות ציווי אחרות (בדרך כלל פרשיות מספר שמות).

ההבדלים מהסוג הראשון

עם הסוג הראשון נמנים שלושה הבדלים עיקריים:

א.   בציווי (שמות כ"ט) מופיעה חגירת אהרן באבנט שלא במקומה במסגרת הלבשת אהרן, אלא יחד עם תיאור חגירת האבנט לבניו "וחגרת אתם אבנט אהרן ובניו" (פס' ט).[5] לעומת זאת בעשייה (ויקרא ח') הוא מופיע במקומו, יחד עם תיאור הלבשתו את שאר הבגדים "ויתן עליו את הכֻּתֹנת ויחגר אֹתוֹ באבנט" (פס' ז).

ב.   בציווי נאמר שלאחר זריקת דמו של איל המילואים על המזבח, מוטל על משה לקחת מן הדם אשר על המזבח ומשמן המשחה ולהזות על הכוהנים ועל בגדיהם כדי לקדשם (פס' כא). רק לאחר מכן ימשיך משה בעבודות הקרבן - הנפת האֵמורים והקטרתם. לעומת זאת בתיאור העשייה משלים משה את עבודות הקרבן, ורק לאחר הקטרת האמורים הוא לוקח משמן המשחה ומן הדם אשר על המזבח, ומזה אותם על הכוהנים ועל בגדיהם (פס' ל). הבדל נוסף בעניין זה: בציווי מופיע תחילה הדם ואחריו שמן המשחה, ובקיומו מוקדם שמן המשחה לדם.

ג.    לאחר סיום הציווי למלא את ידי הכוהנים מופיע ציווי נוסף - לכפר על המזבח ולקדשו: "ופר חטאת תעשה לַיוֹם על הכִּפֻּרים וחִטֵּאתָ על המזבח בְּכַפֶּרְךָ עליו... וקדשת אֹתו" (פס' לו-לז), ומשמע שמדובר בפר נוסף על זה שנועד לכפר על אהרן ובניו. אך בתיאור העשייה פר החטאת של הכוהנים הוא אשר משמש גם כדי לחטא את המזבח ולקדשו: "וַיְחַטֵּא את המזבח... וַיְקַדְּשֵׁהוּ לכפר עליו" (פס' טו).

נראה שביחס לשלושת ההבדלים האלו מובן יותר התיאור שבמסגרת הקיום (וכן מסתבר שכך נעשה בפועל, שהרי כך מתארת התורה את מה שהתרחש בימים אלה). ברור שמקומה של חגירת האבנט של אהרן הוא במסגרת הלבשתו את שאר בגדיו, ואף מבחינה מעשית קשה לתאר את קיומה לאחר לבישת האפוד והחושן.[6] גם ההפרדה (המתוארת בפרשת הציווי) בין שני חלקי עבודת הקרבן העיקריים - זריקת הדם על המזבח והקטרת האמורים - לצורך ההזאה על אהרן ובניו, שאינה חלק ממעשה ההקרבה, פחות סבירה מהמתואר בפרשת העשייה. כן ביחס להבדל השלישי: מכך שלא נצטוו בראש הפרשה להביא שני פרים, משמע שבפר אחד כיפרו על הכוהנים ועל המזבח, כפי שמתואר בפרשת העשייה.

ההבדלים מהסוג השני

כאמור לעיל, בהבדלים מסוג זה נכללים פרטים המופיעים בפרשת הציווי ולא בפרשת קיומו, ופרטים אחרים המוזכרים בפרשת העשייה ולא בפרשת הציווי. כבר הוזכרו ונתבארו שתי דוגמות להבדלים כאלה: הציווי להקהיל את ישראל בעשייה ולא בציווי, וציון תפקיד הבגדים לדורות בציווי ולא בעשייה. ההבדלים הנוספים:

א.   קידוש חזה התנופה ושוק התרומה לדורות מופיע רק בפרשת הציווי (פס' כז-כח).

ב.   נתינת האורים והתומים אל החושן מופיעה בפרשת העשייה בלבד (פס' ח). מקור הציווי הוא בפרשת מצוות עשיית החושן "ונתת אל חשן המשפט את האורים ואת התֻּמים" (שמות כ"ח, ל).

ג.    בפרשת העשייה מופיעה משיחת המשכן וכל אשר בו בשמן המשחה, וכן משיחת המזבח הכוללת הזאה עליו שבע פעמים משמן המשחה. מקור ציוויים אלה במצוות הקמת המשכן בפרשה החותמת את פרשיות המשכן של ספר שמות:

וְלָקַחְתָּ אֶת שֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה וּמָשַׁחְתָּ אֶת הַמִּשְׁכָּן וְאֶת כָּל אֲשֶׁר בּוֹ וְקִדַּשְׁתָּ אֹתוֹ וְאֶת כָּל כֵּלָיו וְהָיָה קֹדֶשׁ. וּמָשַׁחְתָּ אֶת מִזְבַּח הָעֹלָה וְאֶת כָּל כֵּלָיו וְקִדַּשְׁתָּ אֶת הַמִּזְבֵּחַ וְהָיָה הַמִּזְבֵּחַ קֹדֶשׁ קָדָשִׁים                                                                            (מ', ט-י).[7]

ד.   האיסור על הכוהנים לצאת מפתח אוהל מועד שבעת ימים מופיע בפרשת העשייה ולא בפרשת הציווי. את מקורו ניתן למצוא בפרשת מצוות הכוהן הגדול "ומן המקדש לא יצֵא ולא יחלל את מקדש אלהיו" (ויקרא כ"א, יב), ומסתבר שנאמרה למשה פרשה זו כבר בסיני, ועליה התבסס בצַווֹתו את הכוהנים בפרשת ימי המילואים.[8]

ההבדלים בין פרשיות הציווי על מלאכת המשכן לבין פרשיות קיומו

נראה שיש לבאר הבדלים אלו באמצעות עמידה על הקבלה דומה בין פרשת ציווי לבין פרשת עשייה - הקבלה בין פרשות ויקהל ופקודי, המתארות את עשיית המשכן וכליו, לבין פרשות תרומה ותצוה, שבהן מופיעים הציוויים על עבודות אלו. גם בפרשות אלו ההקבלה בין תיאורי הציווי לתיאורי העשייה כמעט מלאה (פרט ללשונות ציווי לעומת לשונות עשייה, כמובן), אך מספר הבדלים בולטים ביניהם, הבדלים הנוגעים לסדר הדברים ולתוכנם.

בנוגע לסדר: בציווי קודמים כלי המשכן למשכן עצמו, ובעשייה הקדימה התורה את המשכן לכליו. בנוגע לתוכן: בציווי מופיע בצד כל כלי מכלי המשכן או בגד מבגדי הכהונה, מטרתו וייעודו. בציווי שבפרשות תרומה ותצוה מוגדרת המטרה שלשמה נוצרו הכלים ובגדי הכהונה: ביחס לארון נאמר: "ואל הארון תתן את העדת... ונועדתי לך שם" (שמות כ"ה, כא-כב); בשולחן: "ונתת על השלחן לחם פנים לפני תמיד" (שם, ל); במנורה: "וְהֶעֱלָה את נרֹתיה והאיר עַל עֵבֶר פָּנֶיהָ" (שם, לז), וכן בשאר הכלים. גם ביחס לבגדי הכהונה הדברים דומים: באפוד נאמר: "ונשא אהרן את שמותם לפני ה' על שתי כתפיו לזכָּרֹן" (שם כ"ח, יב); בחושן: "ונשא אהרן את שמות בני ישראל בחשן המשפט על לבו... ונתת אל חשן המשפט את האורים ואת התֻמים... ונשא אהרן את משפט בני ישראל על לבו" (שם, ל); במעיל: "ונשמע קולו בבֹאו אל הקדש" (שם, לה); בציץ: "ונשא אהרן את עון הקדשים" (שם, לח).

ציוני תכלית אלו אינם מופיעים בצד תיאור עשיית הכלים בידי עושי המלאכה (בפרשות ויקהל ופקודי).

הבדל תוכני נוסף בין הפרשיות: בציווי על עשיית יריעות העִזים קיימת התייחסות לאופן הנחתם על גבי הקרשים: "וכפלת את היריעה הששית אל מול פני האהל" (שמות כ"ו, ט), וכן "וסרח העֹדֵף ביריעת האהל... תסרח על אחרי המשכן והאמה מזה והאמה מזה בעֹדף... יהיה סרוח על צדי המשכן" (שם, יב-יג). וכן בציווי עשיית הפרוכת: "ונתת אֹתה על ארבעה עמודי שִׁטים... והבדילה הפרכת לכם בין הקדש ובין קדש הקדשים" (שם, לב-לג). פרטים אלו מושמטים בתיאור עשייתם של חלקים אלו של המשכן.

כיצד עלינו להבין הבדלים אלו בין פרשיות הציווי לפרשיות הביצוע?

בראש הציווי על מלאכת המשכן נאמר:

וַיִּשְׁכֹּן כְּבוֹד ה' עַל הַר סִינַי וַיְכַסֵּהוּ הֶעָנָן שֵׁשֶׁת יָמִים וַיִּקְרָא אֶל מֹשֶׁה בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מִתּוֹךְ הֶעָנָן... וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר. דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ לִי תְּרוּמָה... וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם. כְּכֹל אֲשֶׁר אֲנִי מַרְאֶה אוֹתְךָ אֵת תַּבְנִית הַמִּשְׁכָּן וְאֵת תַּבְנִית כָּל כֵּלָיו         (שמות כ"ד, טז; כ"ה, א-ט).

בראש הר סיני עומד כביכול "מקדש של מעלה". משה רואה את תבניתו הרוחנית, ומצוּוֶה להעתיק משכן זה ולהקימו בתוך בני ישראל, כדי שה' ישכון בתוכם. פרשות תרומה ותצוה הן פירוטו של חזון זה שרואה משה בהר, ולפיכך ביחס לכל אחד ממרכיבי המשכן מציין הכתוב שיש לעשותו לפי התבנית שנראתה למשה בהר. על כלי המשכן נאמר: "וראה ועשה בתבניתם אשר אתה מָרְאֶה בהר" (שמות כ"ה, מ); על המשכן עצמו כתוב: "וַהֲקֵמֹתָ את המשכן כמשפטו אשר הָרְאֵיתָ בהר" (שם כ"ו, ל); וכן ביחס למזבח: "כאשר הֶרְאָה אֹתְךָ בהר כן יעשו" (שם כ"ז, ח).

בחזון רואה משה את המשכן בשלמותו. כל חלק מונח במקומו הראוי לו, הקרשים ניצבים, היריעות פרושות עליהם והפרוכת והמסך תלויים במקומם. כלי המשכן עומדים כל אחד במקומו, וממלאים את תפקידם אשר לו יועדו. לצד התיאור המעשי של בניית הכלים, שמופיע בחזון, מצוינת גם התכלית שלשמה נעשה כל כלי וכלי.

לעומת זאת, עושי המלאכה אינם רואים בעת עבודתם את התמונה הכללית, ואף התכלית של כל מלאכה היוצאת מתחת ידם אינה עומדת לנגד עיניהם. לפניהם רק הצדדים הטכניים והמעשיים הנוגעים לאותה מלאכה אשר בה הם עוסקים. לפיכך בפרשות ויקהל ופקודי, המתארות את עבודתם, התמונה הכללית של המשכן (שבה כל חלק מוצא את מקומו) והתכלית שלמענה נבנו הכלים אינן מופיעות. רק לאחר סיום המלאכה, כשמגיעה שעת הקמת המשכן, מתבררת התמונה הכללית וכל כלי וכלי מגיע לייעודו:

וַיְהִי בַּחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן בַּשָּׁנָה הַשֵּׁנִית בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ הוּקַם הַמִּשְׁכָּן. וַיָּקֶם מֹשֶׁה אֶת הַמִּשְׁכָּן... וַיִּפְרֹשׂ אֶת הָאֹהֶל עַל הַמִּשְׁכָּן... וַיִּתֵּן אֶת הָעֵדֻת אֶל הָאָרֹן... וַיִּתֵּן אֶת הַשֻּׁלְחָן בְּאֹהֶל מוֹעֵד... וַיַּעֲרֹךְ עָלָיו עֵרֶךְ לֶחֶם... וַיָּשֶׂם אֶת הַמְּנֹרָה... וַיַּעַל הַנֵּרֹת...         (שמות מ', יז-כה).

בעקבות השלמת מעשה המשכן אכן מתגשם החזון של "ושכנתי בתוכם": "ויכס הענן את אהל מועד... וכבוד ה' מלא את המשכן" (שם, לד-לה).

אף השינוי בסדר הדברים מתבאר על פי זה. בפרשת הציווי, העוסקת בחזון ומתייחסת לצד הרעיוני והתכליתי של המשכן, מסודרים הציוויים על פי החשיבות: הארון והכלים בראש ולאחריהם המשכן והמזבח. בתיאור העשייה הסדר הוא על פי הנוהג שבעולם: "לעשות תחילה בית ואחר כך משים כלים בתוכו" (רש"י לשמות ל"ח, כב).

ביאור ההבדלים בין הפרשיות של ימי המילואים

נראה שדרכים אלה של תיאור אינם מאפיינים דווקא דרכי תיאור של חזון ממשי, כגון זה שרואה משה בהר, לעומת תיאור של הגשמתו. אלא שבכל ציווי של ה' אל משה ישנה התייחסות אף לצד הרעיוני שהוא בא לבטא, ובתיאור קיומו של הציווי ההתייחסות אינה אלא לצד המעשי-רֵאלי שלו.[9] ולכן, גם את היחסים שבין פרשת הציווי על ימי המילואים לבין פרשת קיומו יש לראות באור זה. פרשת הציווי מתייחסת לפעולות הנדרשות כדי לקדש את הכוהנים ולמלא את ידם, תוך הדגשת הצדדים הרעיוניים שמאחורי פעולות אלה. לכן לעתים התיאור אינו מורה על הדרך שבה נדרש משה לעשותם בפועל, אלא על המגמות העומדות מאחורי המעשים שעליו לעשות. ונראה שעל פי עיקרון זה יתבארו ההבדלים בין הפרשיות.

גם ההבדל, שכבר נתבאר לעיל, בעניין הזכרת תכליתם של הבגדים בהיותם אמצעי לקידוש הכוהנים לדורות (שמות כ"ט, כט), מתקשר לעיקרון שבפרשה זו של הציווי מודגש הצד הרעיוני-מגמתי של הפעולות. ונראה שיש לבאר באופן דומה גם את עניין קידוש החזה והשוק לדורות,[10] המופיע בפסוק הקודם. מבחינת תיאור העשייה אין מקום לציינו, אך בהזכרתו יש כדי להאיר את תכלית המעשים שעל משה לעשות בחזה ובשוק של קרבן המילואים ואת תוצאותיהם, ולכן יש לו מקום בפרשת הציווי העוסקת גם בצדדים אלו.

ואבאר עתה את ההבדלים מן הסוג הראשון שמניתי, כסדרם:

א. חגירת האבנט של אהרן ודאי נעשתה בפועל לאחר הלבשתו את הכותונת, כפי שמתואר בפרשת צו (כנזכר לעיל). אך התורה רוצה להדגיש את מעמד בגדי הכהונה של בני אהרן, המקביל לתפקיד בגדי הכהונה של אהרן - לכבוד ולתפארת. הצורך בהדגשה זו נובע מכך שבגדי הכהונה כוללים שני סוגי בגדים. המכנסיים, שתכליתם "לכסות בשר ערוה" (שמות כ"ח, מב), ושאר הבגדים שתכליתם "לכבוד ולתפארת" (שם ב, מ). ומאחר שבפרק כ"ח מתארת התורה בנפרד שתי מערכות של בגדים: בגדי אהרן בראש הפרשה (פס' ב-לט) ובגדי בניו בסופה (פס' מ), יש צורך להדגיש את הדמיון ביניהן, בהיות שתי המערכות משמשות לכבוד ולתפארת. את זאת עושה התורה על ידי הכללת תיאור חגירת האבנט של אהרן עם חגירת אבנטי בניו בשעת קידושם באמצעות בגדי הכהונה.[11]

ב. בפרשת תצוה מופיע הציווי המדגיש את הצד הרעיוני, ולפיכך מצמידה התורה את מצוות ההזאה משמן המשחה ומן הדם אשר על המזבח על הכוהנים ובגדיהם למצוות זריקת הדם על המזבח. לומר לך, שקידושם על ידי הזאה זו נובע מהיות דם זה דם קרבן הנזרק על המזבח, שהרי לעבודה זו, עבודת הקרבנות, הם מתקדשים. ונראה שבכך גם ניתן לבאר מדוע בתיאור הלקיחה מקדימה התורה את הדם לשמן המשחה, שהרי כאן מדגישה התורה את כוחו של דם הקודשים לקדש את הכוהנים. אך למעשה, כאמור, אין להפסיק בין עבודות הקרבן - זריקת הדם והקטרת האֵמורים - על ידי מעשים חיצוניים שאינם קשורים להכשרת הקרבן, ולפיכך בפועל מקדים משה את הנפת האֵמורים והקטרתם להזאות על הכוהנים, כפי שמתואר בפרשת צו. בתיאור זה של הלקיחה בפועל מוקדם שמן המשחה שלקיחתו מהכלי פשוטה יותר מלקיחת הדם אשר על המזבח (ואולי אף מפני שהוא הדבר המשמש בדרך כלל למשיחת קידוש).

ג. מבחינה רעיונית הכפרה על אהרן ובניו בפר החטאת וחיטוי המזבח לצורך קידושו שני עניינים הם, שאינם חופפים זה את זה, וראוי כל אחד להיעשות בפני עצמו. ולפיכך בפרשת תצוה מופיע הציווי על עשיית פר חטאת לכפרת המזבח בנפרד מהציווי על פר החטאת של הכוהנים. אך למעשה אומרת התורה, שניתן להשתמש בפר אחד להשגת שתי מטרות אלו. לפיכך מופיע בפרשת צו פר אחד בלבד, שבו מתכפרים הכוהנים, ועל ידו מתקדש המזבח.

גם את ההבדלים מהסוג השני - פרטים המופיעים רק באחת מהפרשיות - יש לתלות בעיקרון זה.

הלכות שונות, שיש לקיימן יחדיו במסגרת משותפת, נובעות לעתים מיסודות שונים והן נבדלות מבחינת מגמותיהן ומטרותיהן, ובכל זאת תנאים מסוימים מולידים את החובה לקיימן יחדיו. עיקרון זה בא לידי ביטוי בתורה באופן הצגת הלכותיה. לעתים התורה מפרטת הלכות השייכות לעניין אחד באופן חלקי, ובמקום אחר היא מפרטת הלכות אחרות ביחס לאותו עניין. וטעמו של דבר הוא, התמקדות כל פרשה בנושא ובמגמה ייחודיים לה שמהם מתחייבות מהם הלכות מסוימות. לעתים הלכה מסוימת מתחייבת משני הנושאים, ובמקרה זה היא תופיע בשתי הפרשיות, אם כי ייתכנו הבדלים בהופעתה לאור המגמה השונה שבכל אחת מהפרשיות.[12] לאור הקביעה שנזכרה לעיל, שהתורה בפרשת הציווי מתייחסת לצד הרעיוני של המצווה, ואילו בפרשת העשייה היא מתארת את העשייה בפועל בלא תלות בצד הרעיוני, נמצא שתופעה זו של הזכרת הלכות של אותו עניין בפרשיות נפרדות תהיה בעיקר בפרשיות של ציווי, אך בפרשיות עשייה יתוארו כולן כסדרן המעשי.

האורים והתומים אינם מוזכרים במסגרת קידוש אהרן על ידי בגדי הקודש בפרשת הציווי על ימי המילואים (שמות כ"ט), ומכך יש ללמוד שהם אינם חלק מבגדי הקודש הנדרשים לקידוש הכוהן. אולם ישנו דין נוסף על חובת לבישת בגדי הכהונה והוא נשיאת האורים ותומים על לבו של הכוהן הגדול, שבגללו נקרא החושן "חֹשן המשפט". לכן בפרשה העוסקת בסדר קידוש הכוהן על ידי הבגדים אין הם מוזכרים, אך הם כלולים בפרשת הציווי על עשיית החושן (שם כ"ח, ל), משום שפרשה זו מבארת את ייעודו של כל אחד מהבגדים המיוחדים של הכוהן הגדול כפי שנזכר לעיל, ולכן גם תפקיד זה של החושן - נשיאת האורים והתומים, מפורט בה. ונראה שמיוחד החושן לעומת שאר בגדי הכהונה, ששני ייעודים לו המצוינים בצד מצוות עשייתו: "ונשא אהרן את שמות בני ישראל בחשן המשפט על לבו" (שם, כט), "ונתת אל חשן המשפט את האורים ואת התֻּמים... ונשא אהרן את משפט בני ישראל על לבו" (שם, ל).

בפרשת העשייה (ויקרא ח') מתואר הקיום של ההלכות הנובעות משתי פרשיות הציווי כנ"ל.[13]

גם העובדה שמצוות הקהלת כל העדה מופיעה רק בפרשת העשייה ולא בפרשת הציווי על ימי המילואים (וכבר נתבאר לעיל טעם הדבר, שיסוד מצווה זו בהיות הימים האלה חלק מימי חנוכת המשכן הראויים לנוכחות כל העדה, ואין היא קשורה לדין קידוש הכוהנים), נובעת מיסוד זה, שפרשת הציווי אינה מזכירה הלכות שאינן נובעות מתכלית קידוש הכוהנים מצד עצמה.

המצווה על הכוהנים לשהות בחצר אוהל מועד שבעת ימים,[14] שמקורה כאמור במצוות הכוהן הגדול (ויקרא כ"א), גם היא אינה נדרשת כאמצעי לקידוש הכוהנים, אלא היא נובעת מהתקדשותם. מאחר שבימים אלה נוהגות הלכות כוהן גדול בכל הכוהנים, כפי שעולה ממצוות ה' לבני אהרן לאחר מיתת נדב ואביהוא ("ויאמר משה אל אהרן ולאלעזר ולאיתמר בניו ראשיכם אל תפרעו ובגדיכם לא תפרֹמו ולא תמֻתו ועל כל העדה יקצף ואחיכם כל בית ישראל יבכו את השרפה אשר שרף ה'. ומפֶּתח אהל מועד לא תצאו פן תמֻתו כי שמן משחת ה' עליכם" - ויקרא י', ו-ז),[15] נצטוו שלא לצאת מפתח אוהל מועד כדרך שמצווה הכוהן הגדול.[16]

משיחת המשכן וכל כליו בשמן המשחה[17] אינה חלק מקידוש הכוהנים ומילוי ידיהם. כאמור, מקור חיובה הוא בפרק החותם את פרשיות המשכן בספר שמות ואת הספר כולו (שמות מ'). גם בפרשה זו אנו מוצאים ציווי מפורט על הקמת המשכן, העמדת כלי המשכן כל אחד במקומו הראוי, משיחת המשכן וכליו ומשיחת הכוהנים בשמן המשחה (פס' א-טו), שבצדו תיאור מפורט של קיום צו זה (פס' טז-לג). ואולם הקבלת תיאור קיומו של הציווי לציווי עצמו מעוררת קושי גדול. תיאור הקיום כולל אמנם את הקמת המשכן, את העמדת כל כלי במקומו ואת חנוכתו באמצעות העבודה שלשמה נעשה. אך את הקיום של המשך הציווי - משיחת המשכן וכליו ומשיחת הכוהנים - הוא משמיט, ועובר מיידית לתיאור הנשגב של ירידת השכינה אל המשכן: "וכבוד ה' מלא את המשכן" (פס' לד), שהיא תכלית עשיית המשכן "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם" (כ"ה, ח).[18]

כאמור, בתיאור הקיום של מצוות שבעת ימי המילואים (ויקרא ח') מושלם חיסרון זה בשילוב משיחת המשכן וכליו עם משיחת אהרן, שנצטווה עליה משה בפרשת הציווי על ימי המילואים.[19] ואולם דבר זה דורש ביאור, מדוע קיום חלקו הראשון של הציווי שבשמות מ' מתואר שם ואילו חלקו השני נדחה לפרשת ימי המילואים שבספר ויקרא. וכן קשה, מדוע נצטווה משה על הלבשת הכוהנים ועל משיחתם פעמיים (האחת בשמות כ"ט והשנייה בשמות מ'), וכן נצטווה פעמיים על משיחת מזבח העולה (שמות כ"ט, לו; מ', י).

נראה שהתורה מתארת שני היבטים בחנוכת המשכן. האחד (בשמות מ') מעמיד במוקד את המשכן על כל מרכיביו כמקום השכינה, ולכן בחנוכתו מוזכרת הקמת המשכן בכללותו, העמדת כל כלי על מכונו וחינוכו, וכן משיחת המשכן וכל כליו. הכוהנים על פי היבט זה מהווים גם הם חלק מ"כלי המשכן".[20] לעומת זאת, בשמות כ"ט עומדים במוקד חנוכת המשכן הכוהנים ומזבח העולה. שני היבטים אלה נובעים משתי מטרות של המשכן - המשכן כמקום השראת השכינה, והמשכן כמקום עבודת הקרבנות.[21] ונראה שמאחר שהלבשת בגדי הכהונה ומשיחת הכוהנים וכן משיחת מזבח העולה שייכות לשתי הבחינות, הן הופיעו בשני ציוויים נפרדים. אולם בפועל לא נעשו פעמיים, אלא בפעם אחת נתקיימו שתי הבחינות,[22] ולכן לא נכתבו בתורה אלא פעם אחת. ומאחר שפעולות אלו מרכזיות ביותר בפרשת הקדשת הכוהנים בשבעת ימי המילואים, נכתבו בתורה בפרשה זו,[23] ומחמת כן צורפה אליהם גם משיחת המשכן וכליו, שהרי יחדיו נמשחו. ומאחר שכבר נכתבו שם, לא נכתב תיאור הקיום של מעשים אלו בשמות מ' יחד עם שאר הפעולות שנצטווה עליהן משה שם.

תופעה זו מבוארת היטב לאור האמור, שבפרשיות הציווי מתארת התורה את המגמה ואת הרעיון, ובפרשיות המעשה את אופן הביצוע המעשי. מהבחינה הרעיונית יש שתי דרכים של חנוכת המשכן, ולכן הן מתוארות בשתי פרשיות נפרדות. לעומת זאת הקיום המעשי שלהן אחד, ולכן אין הפעולות הבאות לבטא את שתי הבחינות נכתבות אלא פעם אחת.

 

[1].    עיין: א' שמאע, 'שתי מגמות בחנוכת המשכן', מגדים ב, תשמ"ז, עמ' 39, הערה 16.

[2].    ב' קץ, 'ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם', מגדים ו, תשמ"ח, עמ' 17-21.

[3].    עיין: רד"צ הופמן, פירוש על ספר ויקרא, ירושלים תשל"ב, עמ' יח והלאה.

[4].    ונראה שאף פרשת הדלקת המנורה (כ"ז, כ-כא) הובאה מסיבה זו, להקדים תפקיד מתפקידי הכהונה לציווי על בחירתם. ובדומה יש לבאר את הופעת מצוות הדלקת הנרות בבמדבר ח', א-ד: כהקדמה לטיהור הלוויים והקדשתם לשירות הכוהנים מציגה התורה תפקיד מתפקידי הכהונה, ואכמ"ל.

[5].    ועיין רשב"ם (שמות כ"ט, ט) שכתב "ולפי הפשט אין לדקדק", ודברי תימה הם.

[6].    ועיין יומא ה ע"ב, ששם עומדים חכמינו על ההבדל בין התיאור השונה בפרשת העשייה ובפרשת הציווי, ונחלקו אמוראים שם, אם זה בא ללמד שהלבשת אהרן ובניו נעשתה כאחת או לא, אך לכולי עלמא פשוט הדבר שאהרן הולבש בבגדיו כסדרם.

[7].    אמנם מצוות ההזאה על המזבח לא מופיעה שם, ועיין רש"י לוויקרא ח', יא, שהתקשה בזה וכתב "לא ידעתי היכן נצטוה בהזאות הללו". מצוות משיחת המזבח מופיעה גם בשמות כ"ט, לו, ועיין להלן בהערה 23.

[8].    וכן בפרשת היום השמיני "ומפתח אהל מועד לא תצאו" (ויקרא י', ז), אך ציווי זה ודאי אינו המקור למצוות משה בימי המילואים שקדמו לו. ונראה שאף הוא מתבסס על הנאמר בוויקרא כ"א, ועיין אבן עזרא שם, יב.

[9].    דבר זה ניכר כבר בציווי על בגדי הכהונה. תכליתו של הציץ, "ונשא אהרן את עון הקדשים" (שמות כ"ח, לח), אינה נראית באופן חזותי, אלא נאמרת למשה במסגרת הציווי, שבאופיו הוא חזוני.

[10].   הבדל א מהסוג השני.

[11].   ניתן היה לבטא זאת על ידי דחיית תיאור הלבשת אהרן את הכותונת, אך החסרת בגד בסיסי כמו הכותונת מהתיאור העיקרי הייתה מתמיהה ביותר. ביאור זה מתאים בעיקר לשיטת הסוברים (יומא ו ע"א) "אבנטו של כהן גדול זהו אבנטו של כהן הדיוט", ואכן מפסוק זה למדו כן, וכן הוא פשוטו של מקרא כפי שעולה משמות ל"ט, כט, ועיין אבן עזרא (הפירוש הקצר) על כ"ח, לט.

[12].   אין מדובר כאן במקרים של שתי בחינות במובן המקובל של 'שיטת הבחינות' (עיין: מ' ברויאר, פרקי מועדות, ירושלים תשמ"ו, בהקדמה), דוגמת היחס בין שני סיפורי הבריאה או בפרשות הלכתיות דוגמת פרשיות העבד העברי (שם, עמ' 16-22; ד' הנשקה, 'שילוח עבדים והקדשת בכור', מגדים ד, תשמ"ח, עמ' 9-22), שבהם בדרך כלל נבדלות הבחינות בסגנונן ובעיקר ב"השקפת העולם" העומדת מאחוריהם. כאן מדובר על פרשיות שסגנונן אחיד, ובהם לאו דווקא מדובר על שתי בחינות, אלא על התמקדות של כל פרשה בנושא אחד.

המחשת דרך זו של התורה, ניתן להביא מדרכם של הגר"ח מבריסק ותלמידיו בהבנת הרמב"ם. את הבנת הדין על ידי הרמב"ם יש ללמוד לא רק מתוכן ההלכה, אלא גם מהמסגרת של ההלכות שבה היא מופיעה. לדוגמות לדבר עיין: הרב ש' זוין, אישים ושיטות, ירושלים תשי"ז, עמ' 59-60, 82.

[13].   עיין: רמב"ם הלכות בית הבחירה פ"ד ה"א, וז"ל: "אורים ותומים שהיו בבית שני לא היו משיבין ברוח הקדש, ולא היו נשאלין בהן שנאמר 'עד עמוד כהן לאורים ותומים', ולא היו עושין אותן אלא להשלים שמֹנה בגדים לכהן גדול כדי שלא יהא מחוסר בגדים". ובהשגת הראב"ד: "חיסור בגדים שאמר אינו כלום שאינו מחשבון הבגדים". וכתב הכסף משנה שאף הרמב"ם מסכים עמו, וכינה את החושן בדרך השאלה אורים ותומים (והסכים עמו במנחת חינוך מצווה צט). אך עיין באבן האזל, שם, שהקשה על דבריו והבין את הרמב"ם כפשוטו, וכן הבין האור שמח שם. וז"ל האור שמח: "פשטיות הכתובים מכריח כדעת רבינו (הרמב"ם), דבחנוך המלואים בצווי בפ' תצוה כתיב וזה אשר תעשה להם לקדש אותם... החשן, ולא נזכר כלל האורים ותומים, ובפרשת צו בעשייה כתוב ויתן אל החשן את האורים כו', והוי בכלל חושן, דבלא אורים ותומים לא מקרי חושן, ולדברי הראב"ד אין מקום לאו"ת בשבעת ימי המלואים כמובן". ולפי העיקרון המבואר במאמר, שאת הצד הרעיוני של ההלכה עלינו ללמוד דווקא מפרשת הציווי, הרי שמהמקרא להביא ראיה לדברי הראב"ד, שהרי בפרשת הציווי על ימי המילואים לא מוזכרת נתינת האורים והתומים, ומשמע שאין היא מדין חיוב לבישת הבגדים, ולכן אינה נדרשת לקידוש הכוהן באמצעות הבגדים. והסיבה לכך שבפועל נעשתה נתינה זו בימי המילואים היא משום שהבין משה שהציווי על נתינתם אל החושן (שמות כ"ח) הוא דין בחושן, שבכל עת לבישתו קיימת המצווה לתת בו את האורים והתומים, שהרי "חושן משפט" הוא.

ועיין בבלי יומא ה ע"ב, וברש"י שם ד"ה דלא כתיב, שעל פי דרכו נחלקו אמוראים אם נתינת האורים ותומים אל החושן מעכבת בהלכות ימי המילואים. ונראה שגם למאן דאמר שהיא מעכבת, אין זה אומר שהוא דין בקידוש הכוהן הגדול, שאינו מתקדש ללא מעשה זה (בניגוד לטענתי בגוף המאמר), אלא שסדר המעשים של יום זה המפורטים בפרשה זו, כולם לעיכובא, ואם לא עשאם צריך לחזור עליהם, אף אם אין זה דין בקידוש הכוהן.

[14].   הבדל ד' מהסוג השני.

[15].   עיין ברמב"ן שם (ו) שהסתפק אם דין כוהן גדול נהג בהם רק בימים אלה, או שמאחר שאלעזר ואיתמר נמשחו בשמן המשחה, כל ימיהם נהג בהם דין כוהן משיח.

[16].   למשמעות איסור זה עיין רמב"ן שם, ובאבן עזרא ורמב"ן לוויקרא כ"א, יב.

[17].   הבדל ג' מהסוג השני.

[18].   עיין: א' שמאע (לעיל, הערה 1), עמ' 38.

[19].   עיין רמב"ן לשמות מ', יז-יח, שכתב ביישוב הקושי הנ"ל: "ולא הזכיר בכאן משיחת המשכן וכליו ולא משיחת אהרן ובניו וקרבנות המלואים, כי לא עשה אותם עד שסיים כל ההקמה ונצטווה בהם פעם שנית קח את אהרן, כמו שמפורש בפרשת צו".

[20].   הרמב"ם כלל את דיני הכוהנים בהלכות כלי המקדש פ"ה ופ"ו.

[21].   עיין במאמרו של א' שמאע (לעיל, הערה 1), שעמד בהרחבה על שתי בחינות אלה של המשכן, וקשרן גם לתורת הקרבנות הכפולה בתחילת ספר ויקרא (א'-ה'; ו'-ז'). ועיין מאמרי (לעיל, הערה 2), ובפרט בהערה 11.

[22].   ייתכן שמצוות משיחת בני אהרן (שמות מ', טו) נתקיימה על ידי הזאת שמן המשחה עליהם (ויקרא ח', ל). אך לפי זה צריך עיון מדוע לא נמשחו לפני כן יחד עם אביהם והמשכן וכליו לקיום מצווה זו. ועיין ברמב"ן שם, יא, שכתב שנמשחו יחד עם אביהם.

[23].   אף משיחת המזבח שייכת כאמור לשתי הבחינות. ושמא יש ליישב בזה מה שהתקשה רש"י (לעיל, הערה 7) ביחס להזאות על המזבח: "לא ידעתי היכן נצטוה בהזאות הללו". כדי לבטא את העניין שהמזבח נמשח כשאר כלי המשכן, אך גם באופן מיוחד כמשיחה המקדשתו לכפר עליו (כמצוות שמות כ"ט), הוא נמשח גם על ידי הזאת שבע המזכירה הזאה של כפרה, ועיין רמב"ן בהערה הקודמת.

 

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)