עיונים בפרשת השבוע עם הרב אלחנן סמט -
שיעור 106
חקת | פרשת פרה
קובץ טקסט
א. מבנה הפרשה
ב. "עניין הקרבנות הנעשים בחוץ"
ג. "פרה אדומה עושיה מטמאה / והיא עשויה לטהר כל טומאה"
ד. מדוע "כל העסוקין בפרה" נטמאין?
א. מבנה הפרשה
כמו פרשות הלכתיות נוספות, אף פרשת פרה בנויה בדרך אופיינית, שבה בנויות יחידות ספרותיות רבות במקרא השייכות לסוגות ספרותיות שונות: היא נחלקת לשתי מחציות שוות באורכן, שביניהן מצוי 'ציר מרכזי', אשר תפקידו ל'העביר' את נושא המחצית הראשונה אל זה של השנייה.
בתיאור מבנה הפרשה ניעזר ברישומה המופיע בעמוד הראשון של עיוננו.
המחצית הראשונה
עשרה פסוקים כלולים במחצית זו (א-י) ובהם 146 מילים. לאחר פסוק א המשמש מבוא "וַיְדַבֵּר ה' אֶל משֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן לֵאמֹר"[1] – באה הפתיחה למחצית זו בפסוק ב:
זֹאת חֻקַּת הַתּוֹרָה[2] אֲשֶׁר צִוָּה ה' לֵאמֹר.
בסיומה של המחצית, בסוף פסוק י, באה חתימה, שהיא מעין הפתיחה:
וְהָיְתָה לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל וְלַגֵּר הַגָּר בְּתוֹכָם לְחֻקַּת עוֹלָם.
הנושא הנידון במחצית זו הוא הליך הכנת אפר הפרה.
בראש המחצית בא תיאור הפרה שמתקיימים בה התנאים הנחוצים להנעת ההליך:
ב ... פָרָה אֲדֻמָּה תְּמִימָה אֲשֶׁר אֵין בָּהּ מוּם אֲשֶׁר לֹא עָלָה עָלֶיהָ עֹל[3].
קרוב לסיום המחצית מתואר סיום ההליך:
ט ... וְהִנִּיחַ (- את אפר הפרה) מִחוּץ לַמַּחֲנֶה בְּמָקוֹם טָהוֹר
וְהָיְתָה לַעֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְמִשְׁמֶרֶת לְמֵי נִדָּה[4], חַטָּאת הִוא.
עיקרה של המחצית הראשונה מוקדש לתיאור המעשים השונים שיש לעשותם כדי להגיע אל סוף ההליך – אפר הפרה האדומה המונח למשמרת. ואלו הם:
1. הוצאת הפרה האדומה אל מחוץ למחנה ושחיטתה (פסוק ג)
2. הזאה מדמה שבע פעמים אל נוכח פני אהל מועד (פסוק ד)
3. שרפתה כולה בשלמות (פסוק ה)
4. השלכת עץ ארז ואזוב ושני ותולעת אל תוך שרפת הפרה (פסוק ו)
5. איסוף אפר הפרה והנחתו למשמרת (פסוק ט)
על האישים הפועלים במעשים 5-3 נאמר שהם נטמאים עד הערב, ועליהם לכבס בגדיהם ולרחוץ בשרם במים כדי להיטהר (פסוקים ז-ח; י).
הדבר הבולט בחסרונו במחצית זו הוא ציון תכלית כל המעשים שעליהם מְצוה התורה בפסוקים אלו. אמנם נאמר לקראת סיום המחצית כי האפר מיועד "לְמֵי נִדָּה" – אולם מה צורך במי נידה אלו, על מי יזו אותם ועל שום מה – דבר זה לא נאמר אפילו ברמז.
הציר המרכזי
שלושה פסוקים כלולים בציר המרכזי ובהם 53 מילים, והוא נחלק לשני חלקים כמעט שווים באורכם הפותחים במילים דומות. החלק הראשון – פסוקים יא-יב – מגלה באחת את 'הסוד' שהמחצית הראשונה לא גילתה לנו:
הַנֹּגֵעַ בְּמֵת לְכָל נֶפֶשׁ אָדָם וְטָמֵא שִׁבְעַת יָמִים.
הוּא יִתְחַטָּא בוֹ בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי – יִטְהָר.
ובכן, מי הנידה שבהם מעורב אפר הפרה נועדו לחיטוי הטמא שנגע במת, ובחיטוי זה ביום השלישי וביום השביעי לטומאתו תלויה טהרתו[5].
חלקו השני של הציר המרכזי – פסוק יג – מבהיר את חומרת הימנעותו של הטמא למת מלהתחטא במי נידה, וממילא מתבררת חשיבותו של אפר הפרה והליך הכנתו:
כָּל הַנֹּגֵעַ בְּמֵת בְּנֶפֶשׁ הָאָדָם אֲשֶׁר יָמוּת וְלֹא יִתְחַטָּא
אֶת מִשְׁכַּן ה' טִמֵּא, וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מִיִּשְׂרָאֵל...
השורש חט"א (במשמעות 'חיטוי') המופיע כשם עצם בסוף המחצית הראשונה (סוף פסוק ט) "חַטָּאת הִוא" (- הפרה – כמבואר בפסוק יז), מופיע כפועל שלוש פעמים בציר המרכזי "יִתְחַטָּא". הצירוף "מי נידה" המופיע אף הוא בסוף המחצית הראשונה (בפסוק ט), מופיע שוב גם בסוף הציר המרכזי.
מובן שהציר המרכזי, כל כמה שהוא מבהיר את מטרת העשייה הנמרצת המתוארת במחצית הראשונה, אין בו הנחיות ברורות די הצורך לשימוש שיש לעשות ב'מי הנידה' לטיהורו של הנוגע במת[6]: ראשית, לא ברור כיצד נעשים 'מי הנידה' באמצעות אפר הפרה; שנית, לא ברור כיצד יש לערוך את הליך החיטוי עצמו ביום השלישי וביום השביעי; שלישית, האם החיטוי במי נידה די בו כדי שהטמא למת יטהר מטומאתו? על כל השאלות המתבקשות הללו ועל שאלות נוספות (הקשורות לדרכי ההיטמאות בטומאת מת) באה לענות המחצית השנייה, שאיננה אלא הרחבה ופירוט של האמור בציר המרכזי.
המחצית השנייה
תשעה פסוקים כלולים במחצית זו (יד-כב) ובהם 146 מילים, בדיוק כמספר המילים במחצית הראשונה. למחצית זו ישנה פתיחה:
זֹאת הַתּוֹרָה[7]...
ולקראת סיומה באה חתימה, המזכירה את חתימת המחצית הראשונה:
כא1 וְהָיְתָה לָהֶם לְחֻקַּת עוֹלָם
לאחר החתימה בא נספח לדינים שבמחצית זו (בפסוקים כא2-כב). כפי שנסביר בהמשך, אופיים של הדינים הנזכרים בנספח אינו מאפשר להכליל אותם בגופה של המחצית השנייה, והפיתרון הספרותי המקובל במצבים מעין אלו הוא להביאם בסיומה של הפרשה, לאחר החתימה הפורמלית[8].
גופה של המחצית השנייה נחלק לפי תוכנו לארבעה חלקים:
1. מה הן דרכי ההיטמאות למת – מי ומה נטמא לו, ואילו זיקות אל המת גורמות טומאה (פסוקים יד-טז)
2. כיצד מכינים את מי הנידה (פסוק יז)
3. כיצד מחטאים וכיצד נטהרים (פסוקים יח-יט)
4. ענשו של מי שלא התחטא שטימא את מקדש ה' (פסוק כ)
החלק הרביעי – פסוק כ – חוזר על פסוק יג שבציר המרכזי, ואין בו חידוש[9]. החלק השני – פסוק יז – הוא חידוש שלא נידון כלל עד עתה. החלק הראשון והחלק השלישי מרחיבים מאוד את האמור בציר המרכזי ומוסיפים פרטים רבים שלא נרמזו בו[10].
בפסוקים אלו מופיע השורש חט"א עוד שלוש פעמים: פעם אחת כשם עצם, בפסוק יז ("מֵעֲפַר שְׂרֵפַת הַחַטָּאת"), ועוד פעמיים כפועל (בפסוקים יט-כ). בכך נשלמת הופעת השורש הזה בפרשתנו שבע פעמים כ'מילה מנחה'.
הצירוף "מי נידה" מופיע בפסוקים אלו פעם יחידה (בפסוק כ), כשם שהופיע במחצית הראשונה ובציר המרכזי.
בנספח למחצית השנייה מופיעים שני דינים, המשלימים בסדר כיאסטי את ענייניה של המחצית הזאת:
1. לתיאור תהליך החיטוי, המתואר בחלקה השני של המחצית השנייה (פסוקים יח-כ) נוסף הדין שהן המזה את מי הנידה והן הנוגע בהם – נטמאים (פסוק כא2).
דין זה, בייחוד כפי שנתפרש להלכה, אינו יכול להשתלב בגוף המחצית השנייה, משום ששם נידונו דיני טמא המת וטהרתו בלבד, ואילו טומאת המזה והנוגע היא עניין צדדי.
לא כך הדבר במחצית הראשונה: שם שלובים דיני הטומאה של העוסקים בהכנת אפר הפרה בגוף המחצית, משום שאינם עניין צדדי לנושא הנידון בה, אלא הם מעצם הנושא הזה (והדבר יתברר בהרחבה בסעיף ד).
2. להגדרת מצבי הטומאה למת, הנידונה בחלקה הראשון של המחצית השנייה (פסוקים יד-טז), נוסף הדין שהנוגע בטמא מת נטמא אף הוא, אך טומאתו קלה – עד הערב – ואין צריך לומר שאינה זוקקת חיטוי בהזאת מי נידה (פסוק כב).
מובן שאף דין זה אינו יכול להשתלב בגוף המחצית השנייה, ששם נידון הליך טהרתו של טמא מת הזקוק לחיטוי במי הנידה דווקא.
בנספח הזה אין מופיע השורש חט"א (שכן הטמאים הנידונים בו אינם זקוקים לחיטוי), ואילו הצירוף "מי נידה" מופיע בחלקו הראשון פעמיים, ומשלים חמש הופעות של הצירוף הזה בפרשה כולה.
ב. "עניין הקרבנות הנעשים בחוץ"
מבנה הפרשה שתואר בסעיף הקודם, או ביתר דיוק, המחצית הראשונה של הפרשה כחלק מן המבנה הזה, מעוררת שתי שאלות:
ראשית, עשיית הפרה – הכנת האפר שלה – מתבררת כמכשיר למצוַת הטיהור של טמאי מתים. ובכן, מדוע דיני עשיית הפרה – הכנת האמצעי – ממלאים מחצית שלמה, והם באותו אורך של דיני הטומאה והטהרה שבמחצית השנייה? היחס הראוי (מבחינה ספרותית) בין החלק העוסק במכשיר, באמצעי, לבין החלק העוסק בעיקר, במטרה, אמור להיות כזה שהעיקר יתפוס את רוב הפרשה!
שנית, מדוע בכל דיני עשיית הפרה המפורטים במחצית הראשונה לא נרמז כלל שתכלית המעשים הללו היא לטהר טמאי מתים?
נדמה ששתי השאלות הללו גם יחד מובילות לתפיסה שעשיית הפרה איננה רק הכשר מִצוה, רק הכנה טכנית שנועדה להשיג את האפר הנחוץ לטיהור טמאים, אלא היא עצמה מהווה עבודה בעלת חשיבות עצמאית, וכל פרט בעבודה זו יש לו משמעות.
רמב"ן כלל את עשיית הפרה האדומה בקבוצה אחת יחד עם השעיר המשתלח ביום הכיפורים ועם העגלה הערופה, וראה בהם מעין קרבנות הנעשים על פי מצוות התורה מחוץ למקדש. הנה דבריו בפירושו לדברים כ"א, ה-ח:
ועניין העריפה (- של העגלה)... לפי דעתי יש בו טעם כעניין הקרבנות הנעשים בחוץ, שעיר המשתלח ופרה אדומה, ולפיכך מנו חכמים עגלה ערופה מכלל החוקים[11].
ובפרשתנו כתב (ד"ה זאת חקת התורה):
"לפי שהשטן ואומות העולם מונין (- מעליבים) את ישראל לומר: מה המצוה הזאת, לפיכך כתב בה 'חוקה': גזירה היא מלפני, ואין לך רשות להרהר אחריה" – לשון רש"י מדברי רבותינו. וכבר כתבתי בעניין שעיר המשתלח[12], מה טעם לאומות שיהיו מונין אותנו בזאת יותר משאר הקרבנות שיְכפרו, ויש מהם שיְטהרו כקרבנות הזב והיולדת (- ואם כן גם פרה אדומה היא כקרבנות הבאים לטהרת הטמא), כי מפני היותה נעשית בחוץ ייראה להם שהיא נזבחת לשעירים על פני השדה (- ראה ויקרא י"ז, ז). והאמת, שהיא להעביר רוח טומאה, ושריפתה כריח ניחוח בחוץ.
תפיסת מעשה הפרה כקרבן הנעשה מחוץ למקדש עוברת כחוט השני בהלכות רבות הנוגעות לעשיית הפרה, הן בתורה שבכתב והן בתורה שבעל-פה. ברם "קרבן" זה שונה מאוד מהקרבנות הרגילים: לא זו בלבד שהפרה אינה נעשית במקדש, אלא שהיא גם אינה מוקרבת על גבי מזבח, דמה אינו נשפך על גבי המזבח, ושריפתה אינה לריח ניחוח לה'[13] כי אם לתכלית מעשית – להפוך אותה לאפר למשמרת לעדת ישראל. ואכן, ההלכה לא ראתה בפרה 'קדשי מזבח' אלא 'קדשי בדק הבית', ולדבר זה ישנן השלכות מעשיות אחדות[14].
בדיני התורה שבכתב מתבלטים הדינים הבאים המביאים לתפיסת עשייתה של הפרה האדומה כהקרבת קרבן (המוקרב בחוץ):
[1] פתיחה כזו, שבה מצויינים משה ואהרן כנמענים של הדיבור, מופיעה בראשן של רוב פרשות הטומאה והטהרה בספר ויקרא (פרקים י"א-ט"ו). בעיוננו לפרשות תזריע-מצורע סעיף א2 עמדנו על שייכותה של פרשת פרה לפרשות ההן, ועל הסיבה שנעקרה ממקומה שם. בעיוננו לפרשת חוקת בסדרה הראשונה בסוף סעיף א (עמ' 218) עמדנו על הסיבה לקביעתה דווקא במקומנו (על דרך אין מוקדם ומאוחר בתורה). בעיון הנוכחי לא נשוב לדון בכך. [2] א. הצירוף 'חוקת התורה' מופיע פעם נוספת בתורה, בספרנו ל"א, כא: "וַיֹּאמֶר אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן אֶל אַנְשֵׁי הַצָּבָא הַבָּאִים לַמִּלְחָמָה: זֹאת חֻקַּת הַתּוֹרָה אֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת משֶׁה". בהמשך (בפסוק כג) מוזכר הצורך בטיהור של שלל המלחמה במי נידה. ב. המונח "חוקה" מתפרש בתלמוד בכמה מקומות (יומא מ ע"א; שם ס ע"א; קידושין יד ע"א ועוד) ביחס להליך שעליו מְצוה התורה, ושאותו יש לעשות "על הסדר, אם הקדים מעשה לחברו – לא עשה כלום" (משנה וברייתא יומא ס ע"א). פירוש זה מתאים היטב למקומנו, הן למעשה הפרה המתואר בפסוקים א-י, והן למעשה החיטוי של טמא מת המתואר בפסוקים יז-יט. במנחות כז ע"א נאמר במשנה כי שלושת המינים שבפרה – עץ ארז ואזוב ושני תולעת – מעכבים זה את זה, ושבע ההזאות שבפרה מעכבות זו את זו, והתלמוד מנמק דינים אלו בכך שכתוב בפרה "חוקה". וראה עוד מנחות כט ע"א. ג. המונה "תורה" במקומנו, וכן בפסוק יד "זֹאת הַתּוֹרָה, אָדָם כִּי יָמוּת בְּאֹהֶל..." מכוון למערכת הוראות בנושא הלכתי מסוים (ולא לספר התורה כולו) וכן הדבר במקומות נוספים רבים בתורה. בהקשר שלנו הכוונה ל'תורת הטומאה למת והטהרה ממנה'. לפיכך 'זֹאת חֻקַּת הַתּוֹרָה' פירושו: זהו סדר המעשים שיש לעשותו (- חוקה) במסגרת ההוראות (- התורה) של דיני טומאת מת וטהרתה. בדרך זו פירש רשב"ם את פסוק ב. ד. דברי המדרש המובאים ברש"י משנים את משמעותן של שתי המילים גם יחד: 'חוקה' מתפרשת כ'גזרה' שטעמה אינו ניתן להבנה, ו'התורה' היא תורת משה כולה. [3] מדברי חז"ל בכמה מקומות (ראה לדוגמה משנה פרה פ"ג מ"ה) נראה שהימצאותה של פרה אדומה תמימה שמתקיימים בה כל תנאי ההלכה הייתה אירוע נדיר ביותר, ובמהלך ההיסטוריה מאז משה ועד לחורבן בית שני היו פחות מעשר כאלה. [4] 'מי נידה' פירושו 'מי הזיה' (רס"ג, רש"י), ופירש רש"י שהוא לשון זריקה כמו "וַיַּדּוּ אֶבֶן בִּי" (איכה ג', נג). ראב"ע פירש ש'מי נידה' הם מים למנודה – המרוחק, הטמא – מים שמטהרים אותו (כך נראה מלשונו הקצרה). והפירוש הראשון נראה עיקר. [5] הצורך בחיטוי במי הנידה פעמיים, ביום השלישי וביום השביעי, מפורש בדרך שאינה משתמעת לשני פנים בפסוק יט, וממילא כך יש לבאר גם את כוונת פסוק יב על שני חלקיו. [6] ההוראה הכללית המופיעה בציר המרכזי אינה מתאימה לאופייה של המחצית הראשונה, שבה ישנן הוראות מפורטות מאוד על הכנת אפר הפרה. סיבת הדבר היא בכך שהציר המרכזי אינו אלא שלב העברה מן המחצית הראשונה לזו השנייה, כדלהלן. [7] על משמעות המונח 'תורה' כאן ובפסוק ב ראה הערה 2ג. [8] תופעה זו חוזרת בהרבה פרשיות הלכתיות, בעיקר בספר ויקרא, ועמדנו על כך בעיוננו לפרשת תצוה בסדרה הראשונה, הערה 22. את הנספח בפרשתנו יש להוסיף לרשימת הדוגמאות המובאות שם. [9] בכל זאת יש הבדל קל בין שני הפסוקים: בפסוק יג נאמר "כָּל הַנֹּגֵעַ בְּמֵת בְּנֶפֶשׁ הָאָדָם אֲשֶׁר יָמוּת וְלֹא יִתְחַטָּא..." ואילו בפסוק כ נאמר "וְאִישׁ אֲשֶׁר יִטְמָא וְלֹא יִתְחַטָּא...". הבדל זה נובע מכך שבמחצית השנייה פורטו דרכים שונות מלבד נגיעה, שבהן אדם נטמא למת. [10] בחלק הראשון נוספו דינים רבים: לא רק נגיעה במת מטמאה אלא אף שהייה עם המת באהל אחד; לא רק המת עצמו מטמא אלא גם עצם שלו ואף קברו; לא רק אדם נטמא למת אלא אף כלים. בחלק השלישי נוספו דינים אלו: ההזיה צריכה להיעשות באמצעות אזוב; המזה צריך להיות איש טהור; הטהרה מחייבת גם כיבוס בגדים ורחיצה במים. [11] במסכת יומא סז ע"ב נאמר: "'את חוקותי תשמרו' (ויקרא י"ח) – דברים שהשטן משיב עליהן, ואלו הן: אכילת חזיר ולבישת שעטנז וחליצת יבמה וטהרת מצורע ושעיר המשתלח". אולם ישנם כתבי יד, וכך גם בפירוש רבנו חננאל במקום, שהרשימה שבהם כוללת דוגמאות נוספות, וביניהן עגלה ערופה ובשר בחלב. הרמב"ם בסוף הלכות מעילה מביא ברשימה זו גם פרה אדומה, וכן גם רמב"ן בפירושו לויקרא ט"ז, ח. [12] בפירושו לויקרא ט"ז, ח, לקראת סוף ד"ה וגורל אחד לעזאזל. [13] זאת בניגוד לדברי רמב"ן דלעיל, אלא על פי מה שכתב הרמב"ם בהלכות פרה אדומה פרק ד הלכה ג ש"לא נאמר בה ריח נחח". [14] כגון האפשרות לפדות פרה אדומה כשנמצאה נאה הימנה גם בלא מום בראשונה (רמב"ם, הלכות פרה אדומה פרק א הלכה י). [15] במשנה פרה פ"ב מ"ג נאמר: "כל המומים הפוסלים במקודשים – פוסלים בפרה". [16] הרמב"ם בהלכות פרה אדומה פרק ד הלכה יז כותב: "כל מעשה הפרה מתחילה ועד סוף אינו אלא ביום (- גם זה כדין קרבנות במקדש) ובזכרי כהונה". ומקורו במשנה פרה פ"ד מ"ד. [17] רמב"ם הלכות פרה אדומה פרק י הלכה ו על פי משנה פרה פי"ב מ"י. [18] חז"ל רגילים לכנות את הפרה האדומה 'פרת חטאת' על שם הכתוב בה "חַטָּאת הִוא" וכן את אפרה 'אפר חטאת' ואת מי הנידה 'מי חטאת'. [19] על ההכרח בעשיית הפרה האדומה מחוץ למקדש ראה הערה 31. [20] נראה שמקור דבריו של רש"י הוא בדברי הגמרא ביומא סז ע"ב המובאים בהערה 11 לעיל, אך שם לא מופיעה פרה אדומה, לא בנוסח הגמרא הנדפס, ולא בפירוש רבנו חננאל המצטט נוסח אחר של הגמרא, ולא בעדי נוסח רבים אחרים המובאים בדקדוקי סופרים. אולם הדבר מוזר: לא רק רש"י, אלא גם הרמב"ם בסוף הלכות מעילה וגם רמב"ן בפירושו לויקרא ט"ז, ח כוללים ברשימת הדוגמאות לחוקים שעל פי דברי התלמוד הללו את פרה אדומה, וחסרונה של דוגמה זו בדברי הגמרא ביומא על כל נוסחותיה מעורר תמיהה מבחינה עניינית. [21] ובאמת 'טהרת המצורע' היא בין הדוגמאות המובאות ביומא סז ע"ב לחוקים שהשטן ואומות העולם מונים את ישראל בהם. [22] את הטעם האחרון הזה לקח בעל ספר החינוך מדברי רמב"ן שהובאו בסעיף הקודם. [23] מהדיר המדרש ר"ש בובר תמה: "ולא אדע מדוע הביא... בשם ר' יצחק, הלא משנה מפורשת היא (פרה פ"ד מ"ד)", ואכן במדרשים מקבילים מובא ציטוט של המשנה הזאת. אולם הסיפא של המשפט "והיא עצמה מטהרת טמאים" אינה נמצאת במשנה, ואולי זאת תוספת של ר' יצחק. [24] בתנחומא בובר חוקת כג (ובמקבילות) מובאות ארבע מצוות שיש בהן סתירה פנימית הגיונית ועל כן "יצר הרע משיב עליהן, ובכולם כתיב בה 'חוקה'". אולם המעיין יראה שרק המצוה הרביעית – פרה אדומה – מעוררת קושי ממשי, ואילו שאר השלוש – ערוַת אשת אח לעומת ייבום; שעטנז לעומת היתרו בציצית; שעיר המשתלח המטמא את משלחו ולעומת זאת מכפר על חטאי ישראל – אינן קשות כמו פרה אדומה. [25] מובא גם ברש"י ביצה לג ע"א. [26] על פי ההלכה אף השורף צריך להיות כהן, ואם כן צריך עיון מדוע לא נאמר הדבר בכתוב. [27] ביארנו את דין המשנה "העסוקין בפרה מתחילה ועד סוף מטמאין בגדים" על פי מה שנראה לנו כפשוטו של מקרא, ובעקבות דברי הרמב"ם. אולם הספרי (פסקה קכד) למד את המקור לדין זה בדרך שונה: "וכבס בגדיו הכהן ורחץ בשרו במים" (פסוק ז) – בא הכתוב ולימד על המשליך את האזוב שמטמא בגדים... "והשרף אתה יכבס בגדיו" (פסוק ח) – בא הכתוב ולימד על השורף את הפרה שמטמא בגדים. הא עד שלא יאמר (- את דין השורף) יש לי בדין (- אוכל ללמדו בקל וחומר): אם המשליך את האזוב (- שעבודתו קצרה וקלה) מטמא בגדים, השורף את הפרה (- שעבודתו ממושכת ומכרעת בחשיבותה) לא יטמא בגדים? אם זכיתי מן הדין (- בקל וחומר), מה תלמוד לומר "והשרף אתה יכבס בגדיו"? – בא הכתוב ולימד על העוסקין בפרה מתחילה ועד סוף שיהיו טעונים תכבוסת בגדים ורחיצת הגוף והערב שמש. [28] המקור לדברי הרמב"ם הללו הוא בפשוטו של מקרא, כפי שמביא הכסף משנה כאן את דברי ר"י קורקוס: "מדכתיב 'וכבס האוסף את אפר הפרה' משמע שאין טומאה למתעסק בה אחר כך". אמנם מדברי רש"י בבכורות כג ע"א ד"ה ואי אמרת טומאה נראה שהוא חולק על הרמב"ם, וסובר שאפר הפרה מטמא. אולם נראים דברי הרמב"ם, שהרי חילוק האפר והצנעתו אינם מן העבודות המפורשות בתורה ביחס לעשיית הפרה, שהן המטמאות, וכדברי ר"י קורקוס, והנגיעה באפר גם אינה כלולה במה שנאמר בסוף הפרשה בפסוק כא "וּמַזֵּה מֵי הַנִּדָּה... וְהַנֹּגֵעַ בְּמֵי הַנִּדָּה...", שהרי האפר אינו מי נידה. [29] בפסוק כא לראשונה מדובר בטומאת מגע. אולם, העוסקים בעשיית הפרה נטמאים מעצם עיסוקם בה, אף אם לא נגעו בה (והיא עצמה אינה מטמאה במגע מי שאינו עסוק בעשייתה, וראה בהמשך). ראיה לדבר הוא בהגדרת הרמב"ם: "איזה הוא השורף? זה המסייע בשריפה... המשליך עצים והמהפך באש והחותה גחלים כדי שתבער האש וכיוצא בזה" – כל אלו אינם נוגעים כלל בפרה. [30] דין משותף זה לשלושת 'המתעסקים' בבהמות קדשים מופיע במשנה פרה פ"ח מ"ג: השורף פרה (- אדומה) ופרים (- של חטאות הנשרפות) והמשלח את השעיר – מטמא בגדים. פרה ופרים ושעיר המשתלח עצמן – אין מטמאין בגדים. הרי זה אומר (- הבגד לאדם): מטמאיך (- הבהמות שהעיסוק בהן גרם לטומאתך) לא טמאוני, ואתה טמאתני! צירוף שלושת הדינים הללו – פרה ופרים ושעיר המשתלח – במשנה אחת נובע מן הפתגם המשותף לשלושתם והמהווה מוטיב חוזר באותו פרק במשנה. אולם צרוף שלושתם בפרק אחד בחיבורו של הרמב"ם בהלכות פרה אדומה מעיד על כך שהרמב"ם ראה בשלושת הדינים הללו מימוש של עיקרון מהותי אחד. ועל כך נדון בהמשך הדברים למעלה. [31] ראה דברינו בהערה 29, ואת דברי הרמב"ם המצוטטים שם. [32] ההכרח בכל אחת מן העבודות הללו שתיעשה מחוץ למקדש הוא:
- הפרה צריכה להיות כזו "אֲשֶׁר אֵין בָּהּ מוּם" (פסוק ב) – כמו בכל הקרבנות[15].
- שייכוּת הכהן לשלבים השונים בעשייתה (פסוקים ג, ד, ו)[16], אף שהזאה על טמא מת יכולה להיעשות בזר[17].
- ההזאה מדמה שבע פעמים "אֶל נֹכַח פְּנֵי אֹהֶל מוֹעֵד" (פסוק ד) דומה להזאה בקרבנות נוספים (ראה לדוגמה בפר החטאת של כהן משיח – ויקרא ד', ו, ובפר החטאת של הקהל – שם, יז).
- השלמת העיון במה שנוגע לטומאת המלווה את מי הנידה נמצאת בעיון לפרשתנו ב"ספר עיונים בפרשות השבוע סדרה שלישית" עמ' 291-300.
[1] פתיחה כזו, שבה מצויינים משה ואהרן כנמענים של הדיבור, מופיעה בראשן של רוב פרשות הטומאה והטהרה בספר ויקרא (פרקים י"א-ט"ו). בעיוננו לפרשות תזריע-מצורע סעיף א2 עמדנו על שייכותה של פרשת פרה לפרשות ההן, ועל הסיבה שנעקרה ממקומה שם. בעיוננו לפרשת חוקת בסדרה הראשונה בסוף סעיף א (עמ' 218) עמדנו על הסיבה לקביעתה דווקא במקומנו (על דרך אין מוקדם ומאוחר בתורה). בעיון הנוכחי לא נשוב לדון בכך. [2] א. הצירוף 'חוקת התורה' מופיע פעם נוספת בתורה, בספרנו ל"א, כא: "וַיֹּאמֶר אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן אֶל אַנְשֵׁי הַצָּבָא הַבָּאִים לַמִּלְחָמָה: זֹאת חֻקַּת הַתּוֹרָה אֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת משֶׁה". בהמשך (בפסוק כג) מוזכר הצורך בטיהור של שלל המלחמה במי נידה. ב. המונח "חוקה" מתפרש בתלמוד בכמה מקומות (יומא מ ע"א; שם ס ע"א; קידושין יד ע"א ועוד) ביחס להליך שעליו מְצוה התורה, ושאותו יש לעשות "על הסדר, אם הקדים מעשה לחברו – לא עשה כלום" (משנה וברייתא יומא ס ע"א). פירוש זה מתאים היטב למקומנו, הן למעשה הפרה המתואר בפסוקים א-י, והן למעשה החיטוי של טמא מת המתואר בפסוקים יז-יט. במנחות כז ע"א נאמר במשנה כי שלושת המינים שבפרה – עץ ארז ואזוב ושני תולעת – מעכבים זה את זה, ושבע ההזאות שבפרה מעכבות זו את זו, והתלמוד מנמק דינים אלו בכך שכתוב בפרה "חוקה". וראה עוד מנחות כט ע"א. ג. המונה "תורה" במקומנו, וכן בפסוק יד "זֹאת הַתּוֹרָה, אָדָם כִּי יָמוּת בְּאֹהֶל..." מכוון למערכת הוראות בנושא הלכתי מסוים (ולא לספר התורה כולו) וכן הדבר במקומות נוספים רבים בתורה. בהקשר שלנו הכוונה ל'תורת הטומאה למת והטהרה ממנה'. לפיכך 'זֹאת חֻקַּת הַתּוֹרָה' פירושו: זהו סדר המעשים שיש לעשותו (- חוקה) במסגרת ההוראות (- התורה) של דיני טומאת מת וטהרתה. בדרך זו פירש רשב"ם את פסוק ב. ד. דברי המדרש המובאים ברש"י משנים את משמעותן של שתי המילים גם יחד: 'חוקה' מתפרשת כ'גזרה' שטעמה אינו ניתן להבנה, ו'התורה' היא תורת משה כולה. [3] מדברי חז"ל בכמה מקומות (ראה לדוגמה משנה פרה פ"ג מ"ה) נראה שהימצאותה של פרה אדומה תמימה שמתקיימים בה כל תנאי ההלכה הייתה אירוע נדיר ביותר, ובמהלך ההיסטוריה מאז משה ועד לחורבן בית שני היו פחות מעשר כאלה. [4] 'מי נידה' פירושו 'מי הזיה' (רס"ג, רש"י), ופירש רש"י שהוא לשון זריקה כמו "וַיַּדּוּ אֶבֶן בִּי" (איכה ג', נג). ראב"ע פירש ש'מי נידה' הם מים למנודה – המרוחק, הטמא – מים שמטהרים אותו (כך נראה מלשונו הקצרה). והפירוש הראשון נראה עיקר. [5] הצורך בחיטוי במי הנידה פעמיים, ביום השלישי וביום השביעי, מפורש בדרך שאינה משתמעת לשני פנים בפסוק יט, וממילא כך יש לבאר גם את כוונת פסוק יב על שני חלקיו. [6] ההוראה הכללית המופיעה בציר המרכזי אינה מתאימה לאופייה של המחצית הראשונה, שבה ישנן הוראות מפורטות מאוד על הכנת אפר הפרה. סיבת הדבר היא בכך שהציר המרכזי אינו אלא שלב העברה מן המחצית הראשונה לזו השנייה, כדלהלן. [7] על משמעות המונח 'תורה' כאן ובפסוק ב ראה הערה 2ג. [8] תופעה זו חוזרת בהרבה פרשיות הלכתיות, בעיקר בספר ויקרא, ועמדנו על כך בעיוננו לפרשת תצוה בסדרה הראשונה, הערה 22. את הנספח בפרשתנו יש להוסיף לרשימת הדוגמאות המובאות שם. [9] בכל זאת יש הבדל קל בין שני הפסוקים: בפסוק יג נאמר "כָּל הַנֹּגֵעַ בְּמֵת בְּנֶפֶשׁ הָאָדָם אֲשֶׁר יָמוּת וְלֹא יִתְחַטָּא..." ואילו בפסוק כ נאמר "וְאִישׁ אֲשֶׁר יִטְמָא וְלֹא יִתְחַטָּא...". הבדל זה נובע מכך שבמחצית השנייה פורטו דרכים שונות מלבד נגיעה, שבהן אדם נטמא למת. [10] בחלק הראשון נוספו דינים רבים: לא רק נגיעה במת מטמאה אלא אף שהייה עם המת באהל אחד; לא רק המת עצמו מטמא אלא גם עצם שלו ואף קברו; לא רק אדם נטמא למת אלא אף כלים. בחלק השלישי נוספו דינים אלו: ההזיה צריכה להיעשות באמצעות אזוב; המזה צריך להיות איש טהור; הטהרה מחייבת גם כיבוס בגדים ורחיצה במים. [11] במסכת יומא סז ע"ב נאמר: "'את חוקותי תשמרו' (ויקרא י"ח) – דברים שהשטן משיב עליהן, ואלו הן: אכילת חזיר ולבישת שעטנז וחליצת יבמה וטהרת מצורע ושעיר המשתלח". אולם ישנם כתבי יד, וכך גם בפירוש רבנו חננאל במקום, שהרשימה שבהם כוללת דוגמאות נוספות, וביניהן עגלה ערופה ובשר בחלב. הרמב"ם בסוף הלכות מעילה מביא ברשימה זו גם פרה אדומה, וכן גם רמב"ן בפירושו לויקרא ט"ז, ח. [12] בפירושו לויקרא ט"ז, ח, לקראת סוף ד"ה וגורל אחד לעזאזל. [13] זאת בניגוד לדברי רמב"ן דלעיל, אלא על פי מה שכתב הרמב"ם בהלכות פרה אדומה פרק ד הלכה ג ש"לא נאמר בה ריח נחח". [14] כגון האפשרות לפדות פרה אדומה כשנמצאה נאה הימנה גם בלא מום בראשונה (רמב"ם, הלכות פרה אדומה פרק א הלכה י). [15] במשנה פרה פ"ב מ"ג נאמר: "כל המומים הפוסלים במקודשים – פוסלים בפרה". [16] הרמב"ם בהלכות פרה אדומה פרק ד הלכה יז כותב: "כל מעשה הפרה מתחילה ועד סוף אינו אלא ביום (- גם זה כדין קרבנות במקדש) ובזכרי כהונה". ומקורו במשנה פרה פ"ד מ"ד. [17] רמב"ם הלכות פרה אדומה פרק י הלכה ו על פי משנה פרה פי"ב מ"י. [18] חז"ל רגילים לכנות את הפרה האדומה 'פרת חטאת' על שם הכתוב בה "חַטָּאת הִוא" וכן את אפרה 'אפר חטאת' ואת מי הנידה 'מי חטאת'. [19] על ההכרח בעשיית הפרה האדומה מחוץ למקדש ראה הערה 31. [20] נראה שמקור דבריו של רש"י הוא בדברי הגמרא ביומא סז ע"ב המובאים בהערה 11 לעיל, אך שם לא מופיעה פרה אדומה, לא בנוסח הגמרא הנדפס, ולא בפירוש רבנו חננאל המצטט נוסח אחר של הגמרא, ולא בעדי נוסח רבים אחרים המובאים בדקדוקי סופרים. אולם הדבר מוזר: לא רק רש"י, אלא גם הרמב"ם בסוף הלכות מעילה וגם רמב"ן בפירושו לויקרא ט"ז, ח כוללים ברשימת הדוגמאות לחוקים שעל פי דברי התלמוד הללו את פרה אדומה, וחסרונה של דוגמה זו בדברי הגמרא ביומא על כל נוסחותיה מעורר תמיהה מבחינה עניינית. [21] ובאמת 'טהרת המצורע' היא בין הדוגמאות המובאות ביומא סז ע"ב לחוקים שהשטן ואומות העולם מונים את ישראל בהם. [22] את הטעם האחרון הזה לקח בעל ספר החינוך מדברי רמב"ן שהובאו בסעיף הקודם. [23] מהדיר המדרש ר"ש בובר תמה: "ולא אדע מדוע הביא... בשם ר' יצחק, הלא משנה מפורשת היא (פרה פ"ד מ"ד)", ואכן במדרשים מקבילים מובא ציטוט של המשנה הזאת. אולם הסיפא של המשפט "והיא עצמה מטהרת טמאים" אינה נמצאת במשנה, ואולי זאת תוספת של ר' יצחק. [24] בתנחומא בובר חוקת כג (ובמקבילות) מובאות ארבע מצוות שיש בהן סתירה פנימית הגיונית ועל כן "יצר הרע משיב עליהן, ובכולם כתיב בה 'חוקה'". אולם המעיין יראה שרק המצוה הרביעית – פרה אדומה – מעוררת קושי ממשי, ואילו שאר השלוש – ערוַת אשת אח לעומת ייבום; שעטנז לעומת היתרו בציצית; שעיר המשתלח המטמא את משלחו ולעומת זאת מכפר על חטאי ישראל – אינן קשות כמו פרה אדומה. [25] מובא גם ברש"י ביצה לג ע"א. [26] על פי ההלכה אף השורף צריך להיות כהן, ואם כן צריך עיון מדוע לא נאמר הדבר בכתוב. [27] ביארנו את דין המשנה "העסוקין בפרה מתחילה ועד סוף מטמאין בגדים" על פי מה שנראה לנו כפשוטו של מקרא, ובעקבות דברי הרמב"ם. אולם הספרי (פסקה קכד) למד את המקור לדין זה בדרך שונה: "וכבס בגדיו הכהן ורחץ בשרו במים" (פסוק ז) – בא הכתוב ולימד על המשליך את האזוב שמטמא בגדים... "והשרף אתה יכבס בגדיו" (פסוק ח) – בא הכתוב ולימד על השורף את הפרה שמטמא בגדים. הא עד שלא יאמר (- את דין השורף) יש לי בדין (- אוכל ללמדו בקל וחומר): אם המשליך את האזוב (- שעבודתו קצרה וקלה) מטמא בגדים, השורף את הפרה (- שעבודתו ממושכת ומכרעת בחשיבותה) לא יטמא בגדים? אם זכיתי מן הדין (- בקל וחומר), מה תלמוד לומר "והשרף אתה יכבס בגדיו"? – בא הכתוב ולימד על העוסקין בפרה מתחילה ועד סוף שיהיו טעונים תכבוסת בגדים ורחיצת הגוף והערב שמש. [28] המקור לדברי הרמב"ם הללו הוא בפשוטו של מקרא, כפי שמביא הכסף משנה כאן את דברי ר"י קורקוס: "מדכתיב 'וכבס האוסף את אפר הפרה' משמע שאין טומאה למתעסק בה אחר כך". אמנם מדברי רש"י בבכורות כג ע"א ד"ה ואי אמרת טומאה נראה שהוא חולק על הרמב"ם, וסובר שאפר הפרה מטמא. אולם נראים דברי הרמב"ם, שהרי חילוק האפר והצנעתו אינם מן העבודות המפורשות בתורה ביחס לעשיית הפרה, שהן המטמאות, וכדברי ר"י קורקוס, והנגיעה באפר גם אינה כלולה במה שנאמר בסוף הפרשה בפסוק כא "וּמַזֵּה מֵי הַנִּדָּה... וְהַנֹּגֵעַ בְּמֵי הַנִּדָּה...", שהרי האפר אינו מי נידה. [29] בפסוק כא לראשונה מדובר בטומאת מגע. אולם, העוסקים בעשיית הפרה נטמאים מעצם עיסוקם בה, אף אם לא נגעו בה (והיא עצמה אינה מטמאה במגע מי שאינו עסוק בעשייתה, וראה בהמשך). ראיה לדבר הוא בהגדרת הרמב"ם: "איזה הוא השורף? זה המסייע בשריפה... המשליך עצים והמהפך באש והחותה גחלים כדי שתבער האש וכיוצא בזה" – כל אלו אינם נוגעים כלל בפרה. [30] דין משותף זה לשלושת 'המתעסקים' בבהמות קדשים מופיע במשנה פרה פ"ח מ"ג: השורף פרה (- אדומה) ופרים (- של חטאות הנשרפות) והמשלח את השעיר – מטמא בגדים. פרה ופרים ושעיר המשתלח עצמן – אין מטמאין בגדים. הרי זה אומר (- הבגד לאדם): מטמאיך (- הבהמות שהעיסוק בהן גרם לטומאתך) לא טמאוני, ואתה טמאתני! צירוף שלושת הדינים הללו – פרה ופרים ושעיר המשתלח – במשנה אחת נובע מן הפתגם המשותף לשלושתם והמהווה מוטיב חוזר באותו פרק במשנה. אולם צרוף שלושתם בפרק אחד בחיבורו של הרמב"ם בהלכות פרה אדומה מעיד על כך שהרמב"ם ראה בשלושת הדינים הללו מימוש של עיקרון מהותי אחד. ועל כך נדון בהמשך הדברים למעלה. [31] ראה דברינו בהערה 29, ואת דברי הרמב"ם המצוטטים שם. [32] ההכרח בכל אחת מן העבודות הללו שתיעשה מחוץ למקדש הוא:
- בשעיר המשתלח למדבר – מעצם טבעו חייב הדבר להיעשות מחוץ למקדש.
- שריפת החטאות שדינן להישרף – אף היא אינה יכולה להיעשות במקדש על המזבח, כי רק קרבן העולה נשרף כליל על המזבח, ולא קרבן החטאת. ומכיוון שהשרפה היא דין בחטאות הללו, אך אינה חלק מהקרבתן, היא חייבת להיעשות מחוץ למקדש – בבית השרפה.
- שריפת הפרה חייבת אף היא להיעשות מחוץ למקדש, שהרי אין מדובר בהקרבתה לריח ניחח, אלא בשרפה תכליתית לצורך השימוש באפרה, ודבר זה אינו יכול להיעשות על המזבח. מלבד זאת, הפרה אינה קדשי מזבח אלא קדשי בדק הבית, ואם כן אף שחיטתה אינה יכולה להיעשות בעזרה, ועל כן כל עבודותיה חייבות להיעשות מחוץ למקדש.
תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)