דילוג לתוכן העיקרי

חיי שרה | "ויספר העבד ליצחק את כל הדברים אשר עשה"

בשוב אליעזר מחרן עם רבקה הם פוגשים את יצחק אשר יצא לשוח בשדה. בעת המפגש, מספרת התורה, "ויספר העבד ליצחק את כל הדברים אשר עשה". פסוק זה מעורר מספר תהיות. מה מטרת התורה בהצגת השיחה שבין אליעזר ליצחק? ומה הקשר בין האמור בפסוק זה לאמרו בהמשך: "ויבאה יצחק האהלה שרה אמו ויקח את רבקה ותהי לו לאשה ויאהבה וינחם יצחק אחרי אמו" (בראשית כד/סו-סז)? ומעל לכל מה בדיוק סיפר העבד ליצחק?  
נתחיל דווקא מהשאלה האחרונה וממנה ננסה לענות גם על קודמותיה.  
בקריאה פשוטה של הפסוק, "ויספר העבד ליצחק את כל הדברים אשר עשה" משתמע שאליעזר מספר ליצחק מה הוא, אליעזר, עשה. איך הוא דאג לבחור אישה נאותה ליצחק ואיך הוא מימש את הדברים מול משפחתה והביאם להסכים להצעת הנישואין. כך למעשה מפרשים הרד"ק ורבנו בחיי את הפסוק.  
מנגד רש"י ונכדו הרשב"ם מייחסים את המעשים לקב"ה. אליעזר סיפר ליצחק את כל הניסים שנעשו לו על ידי הקב"ה. העובדה שהרשב"ם מצטרף לרש"י בהבנת הפסוק בדרך זו היא משמעותית. רש"י ידוע כמפרש אשר פעמים רבות סוטה ממשמעות המילים בפסוק לפרש את הדברים על דרך המדרש. אך הרשב"ם נוטה דווקא להיצמד למשמעות הפשוטה של מילות הפסוק. לאור זאת נראה שצריך להבין את פירושם כמשתקף ממילות הפסוק. והנראה שרש"י והרשב"ם קוראים את הפסוק "את כל הדברים אשר עשה" - הקב"ה. 
לאור פירושים אלו ניתן להציע בהבנת העניין בכללותו: לפי רש"י והרשב"ם, אליעזר מספר ליצחק את כל הניסים שעשה הקב"ה על מנת להבהיר ליצחק שרבקה היא הרצויה, לא רק בעיני אליעזר אלא גם בעיני הקב"ה. ולכן אחר שיצחק שומע את מעשי הניסים הוא מבין שאמנם רבקה היא הראויה להיות לו שותפה. בעקבות זאת הוא מביאה לאהל אמו, לסמן אותה כממשיכת דרכה של שרה, ואז לוקח אותה לאשה.  
הרד"ק ורבנו בחיי מצדם מבינים שאליעזר מדגיש ליצחק את כל מעשיו, לומר לו שאת רבקה הוא לא לקח כלאחר יד. בחירתה של רבקה נעשה בקפידה ובברור תכונותיה ואישיותה. יתר על כן, מתוך סיפור הדברים שומע יצחק על תכונותיה ומעלותיה של רבקה. בעקבות כך הוא מבין שהיא הראויה ללוות אותו בהקמת ביתו ובהמשך מסורת אביו ואמו.  
כפי שהערנו בעבר, ישנם מקומות שנראה שהתורה במתכוון הציגה דברים בצורה שאינה חד משמעית על מנת לסמן שלהבנות השונות יש מקום בעניין. נראה שכך ניתן גם להציע בהבנת הפסוק "ויספר העבד ליצחק את כל הדברים אשר עשה". אליעזר סיפר ליצחק את עשר הוא, אליעזר, עשה ואת הניסים אשר עשה קב"ה לסייע לו. ואמנם נראה שכך הבין האברבנאל את הדברים.  "וכאשר ספר העבד ליצחק את כל אשר קרהו וראה שהסכים השתדלות אליעזר עם טוב ההזדמן וגם כן עם עוצם ההשגחה מצורף שהכיר בה ממעלותיה הביאה אל אהל שרה אמו" 
שבת שלום

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)