תולדות | אברהם הוליד את יצחק
פרשת תולדות פותחת בפסוק "ואלא תולדות יצחק בן אברהם, אברהם הוליד את יצחק".(בראשית כה/ יט) פסוק זה מעורר שאלות שונות במפרשים, אחת מהן היא מה באה התורה ללמדנו במילים אברהם הוליד את יצחק? לכאורה אבהותו של יצחק ידועה מפתיחת הפסוק " ואלא תולדות יצחק בן אברהם" אם כן לשם מה חוזרת התורה וקובעת אברהם הוליד את יצחק? יתר על כן, אם הפסוק עוסק בהיבט הביולוגי צריך להבין מדוע שינתה התורה מסגנונה לגבי ישמעאל (כה/יב) "ואלה תולדות ישמעאל בן אברהם אשר ילדה הגר המצרית שפחת שרה לאברהם"? בהתאם לסגנון שם היה צריך להיות כתוב אצלנו ואלה תולדות יצחק בן אברהם אשר ילדה שרה לאברהם.
רש"י מתרץ, על דרך המדרש, התורה באה להעיד על זהותו הביולוגית של יצחק נגד ליצנים שטענו שהוא בנו של אבימלך. הנצי"ב נוקט דרך שונה ומפרש שהדברים באים ללמד על אישיותו של יצחק, שבניגוד לישמעאל, היה ניכר בו שהוא בנו של אברהם. אלא שגם לדעת הנצי"ב עדיין צריך לברר איך הדברים משתמעים מלשון "אברהם הוליד את יצחק". ואם כדבריו מדוע לא, הסתפקה התורה אצל ישמעאל בחלקו הראשון של הפסוק "ואלה תולדות ישמעאל בן אברהם", ושתקה מחלקו השני.
לכן נראה שיש להבין את לשון הוליד כאן לא במובן של לידה ביולוגית אלא במובן של יצירה. אך אין הכוונה ליצירה פיסית אלא ליצירת האישיות של יצחק. התורה מלמדת אותנו אברהם הוליד – חינך ועיצב את דמותו ואישיותו של יצחק שיהיה ממשיך דרכו וערכיו. לא כן ישמעאל, חינוכו ועיצוב דרכו של ישמעאל בא לו מאימו, הגר המצרית שיפחת שרה. כך אם כן גם נראית אישיותו של ישמעאל בן שפחה עם ערכים מצריים. ואילו יצחק "אברהם הוליד את יצחק, ולכן ערכיו הם בן אברהם של יראת שמיים ואהבת הבריות.
חינוך ילדים הוא פרי מאמץ של הוריהם. מי שמצפה שילדיו יתחנכו ללא מערבות יום יומית שלו, עליו לדעת שאחרים ישפיעו על חייהם ודמותם תושפע מאחרים. רק מי שישקיע את עצמו בילדיו, מי שיילד את אישיותם, יוכל לקוות שאישיותם תתאם לערכיו הוא.
בשורות טובות ישועות ונחמות
שבת שלום
תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)