דילוג לתוכן העיקרי

וישב | וישב יעקב בארץ מגורי אביו

לאור ההבדל הלשוני בין וישב יעקב לבין מגורי אביו מעיר המדרש:

"בשעה שהצדיקים יושבים בשלוה, ומבקשים לישב בשלוה בעולם הזה, השטן בא ומקטרג. אמר: לא דיין שהוא מתוקן להם לעולם הבא, אלא שהם מבקשים לישב בשלוה בעולם הזה. תדע לך שהוא כן. יעקב אבינו ע"י שבקש לישב בשלוה בעוה"ז, נזדווג לו שטנו של יוסף."

בניגוד ללשון מגורי, משורש גר, המבטא חוסר קביעות וכוונה להמשיך הלאה. לשון ישיבה מבטא תחושה של השלמת משימה והיכולת לנוח – ליישב. יעקב סבר שהוא השלים את משימת חייו, להציב שנים עשר שבטים, לבנות את בית ישראל ולהחזירם לארץ ישראל. הקב"ה מבהיר ליעקב שכל עוד הוא חי, משימת חייו נמשכת. הקמת משפחה הוא שלב ראשון לקראת יצירת עם. כל עוד המשפחה מפוצלת ומפורדת אי אפשר להקים עם מאוחד. משימתו נמשכת ביצירת השותפות בתוך המשפחה שתאפשר התפתחות לעם מאוחד.
גם אנחנו חשבנו שאחר שבעים וחמש שנה נוכל לחיות בשלוה ושקט. האמנו שנוכל לשחד את אויבנו לקבל את נוכחותנו. האמנו שאם נתעלם מגילויי אנטישמיות היא תתמוסס ותעלם. גם אנחנו כבני יעקב התקשנו להתקיים איש עם אחיו, וגם אנחנו קיבלנו תזכורת קשה כמה עבודה יש עדיין לעשות בעיצוב מדינה יהודית ראויה. קיבלנו תזכורת קשה עד כמה האחדות ושיתוף הפעולה הם המפתח להמשך קיומנו והתפתחותנו.  
בשורות טובות ישועות ונחמות
שבת שלום

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)