יתרו | "נבל תבל גם אתה גם העם הזה"
למחרת הגעתו של יתרו למחנה ישראל צופה יתרו בהתנהלותו של משה כמנהיג ובוחר להציע לו עצות בונות.
"ויהי ממחרת וישב משה לשפט את העם ויעמד העם על משה מן הבקר עד הערב
וירא חתן משה את כל אשר הוא עשה לעם ויאמר מה הדבר הזה אשר אתה עשה לעם מדוע אתה יושב לבדך וכל העם נצב עליך מן בקר עד ערב"
מול תמיהתו של יתרו עונה משה:
"כי יבא אלי העם לדרש א-להים. כי יהיה להם דבר בא אלי ושפטתי בין איש ובין רעהו והודעתי את חקי הא-להים ואת תורתיו."
יתרו מגיב כלפי משה:
"לא טוב הדבר אשר אתה עשה. נבל תבל גם אתה גם העם הזה אשר עמך כי כבד ממך הדבר לא תוכל עשהו לבדך."
ולאחר שיתרו מציג בפני משה הצעה למערכת משפט יעילה הוא מסכם:
"אם את הדבר הזה תעשה וצוך א-להים ויכלת עמד וגם כל העם הזה על מקמו יבא בשלום."
מעבר להצגת תוכנית למערכת משפט יעילה, יתרו מלמד את משה שיעור במנהיגות ובמגבלות אנושיות.
כפי שמשתמע בלשון הפסוקים ומקבל הרחבה בדברי המפרשים, משה לוקח על עצמו ריבוי תפקידים בו זמנית.
1. כי יבא אלי העם לדרש א-להים.
2. כי יהיה להם דבר בא אלי ושפטתי בין איש ובין רעהו.
3. והודעתי את חקי הא-להים ואת תורתיו.
(ראה בדברי הרמב"ן ובהעמק דבר דיון במשמעות הדברים הללו.)
יתרו מעיר למשה שריבוי האחריות איננה טובה לו וכן אינה יעילה עבור העם. "נבל תבל גם אתה גם העם הזה אשר עמך כי כבד ממך הדבר לא תוכל עשהו לבדך." וכן במסקנת דבריו אומר יתרו: "אם את הדבר הזה תעשה וצוך א-להים ויכלת עמד וגם כל העם הזה על מקמו יבא בשלום."
יתרו מלמד את משה שאם כי הפיתוי לשלוט בכלל מערכות חיי הקהילה גדול, אין זה דבר סביר עבור אדם אחד. גם אם לזמן מה נראה שאפשר לרקוד על כל החתונות ולשלוט במצב, בתווך הרחוק: "נבל תבל". ואם אתה תבל הרי שלא תוכל לשרת את הציבור בצורה יעילה ולתת להם את הנדרש, "נבל תבל גם אתה גם העם הזה אשר עמך".
פעמים רבות אנשים מוכשרים ומוצלחים מקבלים הצעות עבודה ושותפות במפעלים שונים בו זמנית. במקום לבחור ולהתמקד בתפקיד או שניים הם מנסים לקחת על עצמם את כל ההצעות. סיפור השיח בין יתרו ומשה מלמד שניסיונות אלו בתווך הרחוק ישחקו את האדם ולא יאפשרו לתת לציבור את אשר באמת מגיע להם.
בשורות טובות ישועות ונחמות
שבת שלום
תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)