דילוג לתוכן העיקרי

יחזקאל | פרק מ"ו | המקדש לעתיד לבוא: מעמדו של הנשיא בקורבנות

קובץ טקסט
א. קורבנות שבת וראש חודש
פרק מ"ו ממשיך את העיסוק בנשיא ובתפקידיו השונים, המדגישים את מעמדו המיוחד. בתחילת הפרק מדובר שוב על מעמדו בשערי החצר:
(א) כֹּה אָמַר אֲ‑דֹנָי ה' שַׁעַר הֶחָצֵר הַפְּנִימִית הַפֹּנֶה קָדִים יִהְיֶה סָגוּר שֵׁשֶׁת יְמֵי הַמַּעֲשֶׂה וּבְיוֹם הַשַּׁבָּת יִפָּתֵחַ וּבְיוֹם הַחֹדֶשׁ[1] יִפָּתֵחַ: (ב) וּבָא הַנָּשִׂיא דֶּרֶךְ אוּלָם הַשַּׁעַר מִחוּץ וְעָמַד עַל מְזוּזַת הַשַּׁעַר וְעָשׂוּ הַכֹּהֲנִים אֶת עוֹלָתוֹ וְאֶת שְׁלָמָיו וְהִשְׁתַּחֲוָה עַל מִפְתַּן הַשַּׁעַר וְיָצָא וְהַשַּׁעַר לֹא יִסָּגֵר עַד הָעָרֶב: (ג) וְהִשְׁתַּחֲווּ עַם הָאָרֶץ פֶּתַח הַשַּׁעַר הַהוּא בַּשַּׁבָּתוֹת וּבֶחֳדָשִׁים לִפְנֵי ה':
כזכור, בפרק מ"ד ראינו את ייחודו של שער המזרח החיצון: "וַיָּשֶׁב אֹתִי דֶּרֶךְ שַׁעַר הַמִּקְדָּשׁ הַחִיצוֹן הַפֹּנֶה קָדִים וְהוּא סָגוּר. וַיֹּאמֶר אֵלַי ה' הַשַּׁעַר הַזֶּה סָגוּר יִהְיֶה לֹא יִפָּתֵחַ וְאִישׁ לֹא יָבֹא בוֹ כִּי ה' אֱ‑לֹהֵי יִשְׂרָאֵל בָּא בוֹ וְהָיָה סָגוּר" (מ"ד, א–ב). כעת מדובר בשער המזרח של החצר הפנימית, שיהיה גם הוא סגור בששת ימי המעשה, אך שלא כשער החיצון, הוא ייפתח בשבתות ובראשי חודשים, וידגיש את מעמדו המיוחד של הנשיא. כזכור (לעיל מ', לד), הכניסה למבנה שערי החצר הפנימית היא מצד החצר החיצונה, דרך אולם השער. הנשיא יגיע אפוא אל השער דרך האולם, אך הוא לא ייכנס לחצר עצמה, שהרי איננו כוהן, אלא יעמוד על מזוזת השער, ומשם יראה את הכוהנים מקריבים את קורבנותיו המיוחדים לימים אלו, שיפורטו להלן.[2] ההשתחוויה על מפתן השער מדגישה כמובן את כפיפותו לה'. העם, העומדים בחצר החיצונה ואינם רשאים להיכנס אל השער, ישתחוו לפני פתח השער הפונה אל החצר החיצונה, והשער יישאר פתוח לשם כך עד הערב.
כעת מפורטים קורבנות הנשיא בשבתות ובראשי חודשים:
(ד) וְהָעֹלָה אֲשֶׁר יַקְרִב הַנָּשִׂיא לַה' בְּיוֹם הַשַּׁבָּת שִׁשָּׁה כְבָשִׂים תְּמִימִם וְאַיִל תָּמִים: (ה) וּמִנְחָה אֵיפָה לָאַיִל וְלַכְּבָשִׂים מִנְחָה מַתַּת יָדוֹ וְשֶׁמֶן הִין לָאֵיפָה: (ו) וּבְיוֹם הַחֹדֶשׁ פַּר בֶּן בָּקָר תְּמִימִם[3] וְשֵׁשֶׁת כְּבָשִׂם וָאַיִל תְּמִימִם יִהְיוּ: (ז) וְאֵיפָה לַפָּר וְאֵיפָה לָאַיִל יַעֲשֶׂה מִנְחָה וְלַכְּבָשִׂים כַּאֲשֶׁר תַּשִּׂיג יָדוֹ וְשֶׁמֶן הִין לָאֵיפָה:
כמו הקורבנות שלמדנו עליהם בפרק הקודם, גם קורבנות אלו אינם ה"קרבן הכתוב בתורה לא לשבת ולא ליום טוב, אלא חדוש יהיה בקרבנותיו" (רד"ק לפס' ד); וגם כאן נראה שמדובר במערכת קורבנות אחרת, המוטלת על הנשיא, והיא נוספת על קורבנות שבת וראש חודש המפורטים בתורה (במדבר כ"ח, ט–טו). עם זאת, יש זיקה בין הקורבנות שבתורה ובין קורבנות הנשיא: קורבן מוסף של שבת הוא "שְׁנֵי כְבָשִׂים בְּנֵי שָׁנָה תְּמִימִם" (במדבר כ"ח, ט), והנשיא מוסיף "שִׁשָּׁה כְבָשִׂים תְּמִימִם וְאַיִל תָּמִים"; ובראש חודש המוסף כולל גם "פָּרִים בְּנֵי בָקָר שְׁנַיִם... תְּמִימִם" (שם, יא), ואף הנשיא מביא, בין השאר, "פַּר בֶּן בָּקָר תְּמִימִם".
חידוש ניכר כאן גם במנחות. בפרק הקודם ראינו מנחות גדולות מן האמור בתורה: "וּמִנְחָה אֵיפָה לַפָּר וְאֵיפָה לָאַיִל יַעֲשֶׂה וְשֶׁמֶן הִין לָאֵיפָה" (מ"ה, כד). שיעורים אלו נאמרו גם כאן, אך בנוגע לכבשים נאמר שהמנחה תהיה "מַתַּת יָדוֹ": אין לה שיעור מוגדר, אלא "כַּאֲשֶׁר תַּשִּׂיג יָדוֹ" של הנשיא. נראה שבשל ריבוי הכבשים, לא נתבע הנשיא לעמוד במידה קבועה של מנחה, כמו במנחות הבאות עם הפרים והאילים.
בתוך העיסוק בקורבנות אלו נידונה דרך הכניסה והיציאה של הנשיא והעם אל החצר הפנימית במועדים:[4]
(ח) וּבְבוֹא הַנָּשִׂיא דֶּרֶךְ אוּלָם הַשַּׁעַר יָבוֹא וּבְדַרְכּוֹ יֵצֵא: (ט) וּבְבוֹא עַם הָאָרֶץ לִפְנֵי ה' בַּמּוֹעֲדִים הַבָּא דֶּרֶךְ שַׁעַר צָפוֹן לְהִשְׁתַּחֲוֹת יֵצֵא דֶּרֶךְ שַׁעַר נֶגֶב וְהַבָּא דֶּרֶךְ שַׁעַר נֶגֶב יֵצֵא דֶּרֶךְ שַׁעַר צָפוֹנָה לֹא יָשׁוּב דֶּרֶךְ הַשַּׁעַר אֲשֶׁר בָּא בוֹ כִּי נִכְחוֹ יֵצֵא [יצאו כתיב]: (י) וְהַנָּשִׂיא בְּתוֹכָם בְּבוֹאָם יָבוֹא וּבְצֵאתָם יֵצֵאוּ:
מסתבר שפס' ח עוסק בשבתות ובראשי חודשים, שעליהם דובר עד כאן, ועל פיו הנשיא נכנס דרך אולם שער המזרח של החצר הפנימית, כנאמר בפס' ב, ויוצא דרך אותו שער עצמו, שהרי אין מולו שער אחר במערב. לעומת זאת, כשעם הארץ מגיע למקדש במועדים להשתחוות לה', הוא נכנס משער הצפון או משער הדרום ויוצא בשער שכנגדו (פס' ט), וכך עושה גם הנשיא (פס' י). הפסוקים אינם מנמקים מדוע יש להתנהג בדרך זו, וכתב רש"י: "מצוה עליהם שיתראו בתוך העזרה יפה יפה". במועדים, בשעה שעם ישראל עולה לרגל ונמצא בהמוניו במקדש, על הנשיא להיות "בְּתוֹכָם", אך בשבתות ובראשי חודשים, שבהם אין, בדרך כלל, נוכחות מרובה של העם במקדש, הנשיא יכול להיכנס ישירות משער המזרח, העומד מול המקדש עצמו.
הפסוק הבא מפתיע במקצת:
(יא) וּבַחַגִּים וּבַמּוֹעֲדִים תִּהְיֶה הַמִּנְחָה אֵיפָה לַפָּר וְאֵיפָה לָאַיִל וְלַכְּבָשִׂים מַתַּת יָדוֹ וְשֶׁמֶן הִין לָאֵיפָה:
מידות אלו הן הן המידות האמורות בפס' ז, אלא ששם דובר בקורבנות הנשיא בשבתות ובחודשים, ואילו כאן מדובר "בחגים ובמועדים". אבל מידות אלו נאמרו גם בפרק הקודם, בנוגע לפסח ולסוכות (מ"ה, כד–כה); מהי אפוא הסיבה לחזור עליהן כאן? נראה שפסוק זה איננו עוסק בקורבנות הנשיא, אלא בקורבנות המוסף הרגילים של החגים והמועדים.[5] אכן, שיעורי המנחה כאן גדולים מן השיעורים האמורים בפרשת המוספים (במדבר כ"ח–כ"ט), וכנראה יש כאן ציווי להגדיל את המנחה המובאת עם המוספים, כאחד מן ההיבטים המרובים של תוספת קדושה בפרקים אלו.
 
ב. קורבנות ייחודיים של הנשיא
מכאן הנבואה עוברת לקורבנות הפרטיים של הנשיא, והם נחלקים לשני סוגים. הסוג הראשון הוא קורבנות נדבה:
(יב) וְכִי יַעֲשֶׂה הַנָּשִׂיא נְדָבָה עוֹלָה אוֹ שְׁלָמִים נְדָבָה לַה' וּפָתַח לוֹ אֶת הַשַּׁעַר הַפֹּנֶה קָדִים וְעָשָׂה אֶת עֹלָתוֹ וְאֶת שְׁלָמָיו כַּאֲשֶׁר יַעֲשֶׂה בְּיוֹם הַשַּׁבָּת וְיָצָא וְסָגַר אֶת הַשַּׁעַר אַחֲרֵי צֵאתוֹ:[6]
בפס' א נאמר ששער המזרח יהיה סגור בכל ימות השבוע, וייפתח רק בשבתות ובראשי חודשים. אומנם אם ירצה הנשיא להקריב קורבן נדבה, ייפתח השער במיוחד עבורו, לצורך ההקרבה. אלא שבניגוד לשבתות ולראשי חודשים, שבהם השער נשאר פתוח עד הערב ועם הארץ משתחווים כנגדו, כאשר ייפתח השער לצורך הקרבת נדבה של הנשיא הוא ייסגר מייד "אַחֲרֵי צֵאתוֹ", שכן בימי המעשה העם עסוקים במלאכתם, ואינם באים למקדש להשתחוות.
הסוג השני, המחודש יותר, הוא קורבן התמיד של הנשיא:
(יג) וְכֶבֶשׂ בֶּן שְׁנָתוֹ תָּמִים תַּעֲשֶׂה עוֹלָה לַיּוֹם לַה' בַּבֹּקֶר בַּבֹּקֶר תַּעֲשֶׂה אֹתוֹ: (יד) וּמִנְחָה תַעֲשֶׂה עָלָיו בַּבֹּקֶר בַּבֹּקֶר שִׁשִּׁית הָאֵיפָה וְשֶׁמֶן שְׁלִישִׁית הַהִין לָרֹס[7] אֶת הַסֹּלֶת מִנְחָה לַה' חֻקּוֹת עוֹלָם תָּמִיד: (טו) יַעֲשׂוּ [ועשו כתיב] אֶת הַכֶּבֶשׂ וְאֶת הַמִּנְחָה וְאֶת הַשֶּׁמֶן בַּבֹּקֶר בַּבֹּקֶר עוֹלַת תָּמִיד:
לא רק בשבתות, בראשי חודשים ובחגים מסוימים נוסף לנשיא תפקיד בהקרבת קורבנות, אלא גם מדי יום ביומו. שלא כקורבן התמיד שבתורה – "כְּבָשִׂים בְּנֵי שָׁנָה תְמִימִם שְׁנַיִם לַיּוֹם עֹלָה תָמִיד, אֶת הַכֶּבֶשׂ אֶחָד תַּעֲשֶׂה בַבֹּקֶר וְאֵת הַכֶּבֶשׂ הַשֵּׁנִי תַּעֲשֶׂה בֵּין הָעַרְבָּיִם" (במדבר כ"ח, ג–ד) – קורבן התמיד של הנשיא אינו אלא כבש אחד בבוקר. נראה שמשום כך חוזרת ההדגשה המיוחדת "בַּבֹּקֶר בַּבֹּקֶר" בכל אחד משלושת הפסוקים, על מנת להבדיל בין קורבן התמיד של הנשיא לקורבן התמיד הרגיל.[8] גם מידות המנחה שונות: בקורבן התמיד מביאים "עֲשִׂירִית הָאֵיפָה סֹלֶת לְמִנְחָה בְּלוּלָה בְּשֶׁמֶן כָּתִית רְבִיעִת הַהִין" (שם, ה), ואילו הנשיא מביא "שִׁשִּׁית הָאֵיפָה" סולת "וְשֶׁמֶן שְׁלִישִׁית הַהִין".
קורבן התמיד של הנשיא ממחיש את מעמדו המיוחד בכל יום ויום – ולא רק בשבתות, בראשי חודשים ובמועדים – מצד אחד, ומצד שני, הוא מחזק את חיבורו למקדש, ומעמיק את הקשר שלו לעבודת ה'.
 
ג. דיני נחלת הנשיא
בפרק הקודם ראינו שהעם מצווה לתת נחלה מיוחדת לנשיא. כעת מפורטים שני דינים העוסקים במעמדן של מתנות שיעניק הנשיא מנחלתו לאחרים:
(טז) כֹּה אָמַר אֲ‑דֹנָי ה' כִּי יִתֵּן הַנָּשִׂיא מַתָּנָה לְאִישׁ מִבָּנָיו נַחֲלָתוֹ הִיא לְבָנָיו תִּהְיֶה אֲחֻזָּתָם הִיא בְּנַחֲלָה: (יז) וְכִי יִתֵּן מַתָּנָה מִנַּחֲלָתוֹ לְאַחַד מֵעֲבָדָיו וְהָיְתָה לּוֹ עַד שְׁנַת הַדְּרוֹר[9] וְשָׁבַת[10] לַנָּשִׂיא אַךְ נַחֲלָתוֹ בָּנָיו לָהֶם תִּהְיֶה:[11] (יח) וְלֹא יִקַּח הַנָּשִׂיא מִנַּחֲלַת הָעָם לְהוֹנֹתָם מֵאֲחֻזָּתָם מֵאֲחֻזָּתוֹ יַנְחִל אֶת בָּנָיו לְמַעַן אֲשֶׁר לֹא יָפֻצוּ עַמִּי אִישׁ מֵאֲחֻזָּתוֹ:
הנשיא יכול לתת מתנה מנחלתו לבניו, ואז היא נעשית אחוזתם לכל דבר. לעומת זאת, אם ייתן מנחלתו לאחד מעבדיו, המתנה תחזור לנשיא בשנת היובל. בכל מקרה, נחלת הנשיא תישאר בקרב משפחתו. דינים אלו באים לחזק את מעמדו של הנשיא, אך לא כמטרה בפני עצמה, אלא על מנת שלא יהיה לו צורך לפגוע בנחלת העם, והם יוכלו לשבת בשלווה איש בנחלתו, מבלי לחשוש שינושלו ממנה בידי הנשיא. כך נחתמת היחידה העוסקת בדיני הנשיא מעין פתיחתה, שקבעה טעם זהה לעצם מתן הנחלה הנרחבת לנשיא: "וְלֹא יוֹנוּ עוֹד נְשִׂיאַי אֶת עַמִּי וְהָאָרֶץ יִתְּנוּ לְבֵית יִשְׂרָאֵל לְשִׁבְטֵיהֶם" (מ"ה, ח).
 
ד. המקומות לבישול הקורבנות
בסיום הפרק ממשיך במפתיע מסעו של יחזקאל במתחם המקדש, שתואר בעיקרו בפרקים מ'–מ"ב, והוא רואה, ממש בסיום המסע, מקומות חשובים שטרם נזכרו:
(יט) וַיְבִיאֵנִי בַמָּבוֹא אֲשֶׁר עַל כֶּתֶף הַשַּׁעַר אֶל הַלִּשְׁכוֹת הַקֹּדֶשׁ[12] אֶל הַכֹּהֲנִים[13] הַפֹּנוֹת צָפוֹנָה וְהִנֵּה שָׁם מָקוֹם בַּיַּרְכָתַיִם [בירכתם כתיב] יָמָּה: (כ) וַיֹּאמֶר אֵלַי זֶה הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יְבַשְּׁלוּ שָׁם הַכֹּהֲנִים אֶת הָאָשָׁם וְאֶת הַחַטָּאת אֲשֶׁר יֹאפוּ אֶת הַמִּנְחָה לְבִלְתִּי הוֹצִיא אֶל הֶחָצֵר הַחִיצוֹנָה לְקַדֵּשׁ אֶת הָעָם:
בפרק מ"ב למדנו על הלשכות שבצפונה ובדרומה של החצר החיצונה. יחזקאל מובא לכניסה לשער, ומשם הוא מגיע אל לשכות הקודש הפונות צפונה – ומכאן שמדובר, כנראה, בלשכות שבדרום, הסמוכות לשער הדרום. בקצה המערבי שלהן יחזקאל רואה מקום מיוחד, שהכוהנים יבשלו בו את בשר החטאת והאשם ויאפו את המנחה. לעיל מ"ב, יג נאמר ליחזקאל שהלשכות מיועדות לאכילת קודשי הקודשים: "לִשְׁכוֹת הַקֹּדֶשׁ אֲשֶׁר יֹאכְלוּ שָׁם הַכֹּהֲנִים אֲשֶׁר קְרוֹבִים לַה' קָדְשֵׁי הַקֳּדָשִׁים שָׁם יַנִּיחוּ קָדְשֵׁי הַקֳּדָשִׁים וְהַמִּנְחָה וְהַחַטָּאת וְהָאָשָׁם כִּי הַמָּקוֹם קָדֹשׁ". כעת נאמר לו שהבישול והאפייה יהיו אף הם בלשכות, הפונות צפונה, וכאן הקורבנות מפורטים בסדר הפוך: אשם, חטאת ומנחה.[14] ייעוד מקום לבישול הקורבנות הוא חלק מהמגמה להרחיק את העם מן הקודש – "לְבִלְתִּי הוֹצִיא אֶל הֶחָצֵר הַחִיצוֹנָה לְקַדֵּשׁ אֶת הָעָם" – כשם שנאמר לעיל מ"ד, יט על ייעוד מקום להנחת בגדי הכהונה: "וְלֹא יְקַדְּשׁוּ אֶת הָעָם בְּבִגְדֵיהֶם". ושם עמדנו על הרעיון שעצם המגע עם הקודש יש בו כדי לקדש את הנוגע, ועל כן יש להיזהר ממגע של ישראל בבגדי הכהונה ובקורבנות.
מכאן המסע ממשיך למקום אחר, המיועד אף הוא לבישול קורבנות:
(כא) וַיּוֹצִיאֵנִי אֶל הֶחָצֵר הַחִיצֹנָה וַיַּעֲבִירֵנִי אֶל אַרְבַּעַת מִקְצוֹעֵי הֶחָצֵר[15] וְהִנֵּה חָצֵר בְּמִקְצֹעַ הֶחָצֵר חָצֵר בְּמִקְצֹעַ הֶחָצֵר: (כב) בְּאַרְבַּעַת מִקְצֹעוֹת הֶחָצֵר חֲצֵרוֹת קְטֻרוֹת אַרְבָּעִים אֹרֶךְ וּשְׁלֹשִׁים רֹחַב מִדָּה אַחַת לְאַרְבַּעְתָּם מְהֻקְצָעוֹת:[16] (כג) וְטוּר סָבִיב בָּהֶם סָבִיב לְאַרְבַּעְתָּם[17] וּמְבַשְּׁלוֹת עָשׂוּי מִתַּחַת הַטִּירוֹת[18] סָבִיב: (כד) וַיֹּאמֶר אֵלָי אֵלֶּה בֵּית הַמְבַשְּׁלִים אֲשֶׁר יְבַשְּׁלוּ שָׁם מְשָׁרְתֵי הַבַּיִת אֶת זֶבַח הָעָם:
יחזקאל נלקח מן החצר הפנימית אל החצר החיצונה, ושם, בארבע פינות החצר (ראו בתרשים המצורף לעיוננו בפרק מ'), הוא רואה ארבע חצרות המכונות 'בית המבשלים'. חצרות אלו הן "קְטֻרוֹת" – "שאינן מקורות" (מידות פ"ב מ"ה) – ומידותיהן ארבעים על שלושים (אמות).[19] שלא כבשר קודשי הקודשים, המבושל בידי הכוהנים בלשכות שנזכרו לעיל, נועדו החצרות שבחצר החיצונה לבישול "זבח העם", כלומר בשר הקורבנות המגיע לעם. תפקיד זה מוטל על "משרתי הבית", דהיינו הלוויים שאינם מבני צדוק, נוסף על שחיטת קורבנות אלה, שהוטלה עליהם לעיל מ"ד, יא.
נותרה עוד שאלה אחת מתבקשת: מדוע נדחו פסוקים אלו לפרקנו, ולא הוזכרו במקומות המתאימים להם בתיאור מתחם המקדש בפרקים מ'–מ"ב?[20]
נראה שהסיבה לכך היא הקשר של פסוקים אלה לנאמר בפרקים האחרונים מפרקי המקדש: פס' יט–כ, העוסקים במקום הבישול של קודשי הקודשים, קשורים לנאמר בפרק מ"ד על הנחת בגדי הכוהנים בלשכות, ומשלימים את נושא הרחקת ישראל מהקודש; וגם פס' כא–כד יובנו היטב רק לאחר שהובהר בפרק מ"ד מעמדם של הכוהנים שאינם מבני צדוק והוטלה עליהם שחיטת קורבנות העם. לו הובאו פסוקים אלו בתיאור מתחם המקדש שבפרקים מ'–מ"ב, לא היה ניתן להבין את משמעותם במלואה, ועל כן הם נדחו לכאן, ובהם מושלם המסע של יחזקאל במקדש.
שני הפרקים האחרונים בספר יצאו ממתחם המקדש אל רחבי ארץ ישראל כולה.

 


[1]   המילה 'חודש' סתם, בלא מספר סודר, מובנה במקרא 'ראש חודש', כמו: "וַיֹּאמֶר דָּוִד אֶל יְהוֹנָתָן הִנֵּה חֹדֶשׁ מָחָר" (שמ"א כ', ה); "מַדּוּעַ אַתְּ הֹלֶכֶת אֵלָיו הַיּוֹם לֹא חֹדֶשׁ וְלֹא שַׁבָּת" (מל"ב ד', כג).
[2]   אכן, קורבנות אלו אינם כוללים שלמים. המילים "וְאֶת שְׁלָמָיו" מכוונות אפוא לקורבנות נדבה שיביא הנשיא בימי המעשה, וגם אז ייפתח השער לכבודו, והוא יעמוד בו ויראה את קורבנותיו קרבים, כמפורש להלן בפס' יב. וכבר ראינו לעיל מ"ד, ג שהנשיא יאכל את בשר השלמים באולם שער המזרח החיצון, שהוא סגור לעולם.
[3]   הכוונה: 'תמים', ולשון הרבים היא כנראה גרירה מסוף הפסוק.
[4]   בשאר ימות השנה לא ייכנסו לחצר הפנימית מי שאינם כוהנים, אף לא הנשיא, כעולה מן האמור בפס' ב ולעיל מ"ד, יט.
[5]   קשה לקבוע אם יש הבדל בין "חגים" ל"מועדים". ייתכן שיש הבחנה בין פסח וסוכות, שהוזכרו בפרק הקודם, לבין שבועות, אחד בתשרי ויום הכיפורים; אך גם אם כן, אין ברור אילו מהם מוגדרים 'חג' ואילו 'מועד'.
[6]   הנושא במשפטים "וּפָתַח... וְעָשָׂה... וְסָגַר..." הוא נושא סתמי, כלומר אינו מפורש; ובפשטות הכוונה שאחד מן הכוהנים משרתי הבית יפתח את השער ויסגור אותו, ואחד הכוהנים מבני צדוק יעשה את הקורבנות. יש במקרא כמה וכמה משפטים פועליים עם נושא סתמי, ראו למשל בראשית מ"ח, ב: "וַיַּגֵּד לְיַעֲקֹב וַיֹּאמֶר הִנֵּה בִּנְךָ יוֹסֵף בָּא אֵלֶיךָ", וברש"י שם: "ויגד – המגיד ליעקב, ולא פירש מי, והרבה מקראות קצרי לשון".
[7]   רש"י פירש: "לכתת ולבלול בו את הסלת, לשון רסיס, כמו 'וְהִכָּה הַבַּיִת הַגָּדוֹל רְסִיסִים' (עמוס ו', יא)", כלומר 'לשבור' את הסולת, שלא יהיו בה גושים. ואילו רד"ק כתב: "לבלול את הסלת בשמן... ולשון 'לרוס': ענין זלוף, כמו 'רְסִיסֵי לָיְלָה' (שיר השירים ה', ב)".
[8]   הדגשה זו גרמה גם לכתיבת פס' טו, שאינו מוסיף למעשה דבר על האמור בשני הפסוקים הקודמים.
[9]   כלומר שנת היובל, שנאמר עליה: "וְקִדַּשְׁתֶּם אֵת שְׁנַת הַחֲמִשִּׁים שָׁנָה וּקְרָאתֶם דְּרוֹר בָּאָרֶץ לְכָל יֹשְׁבֶיהָ יוֹבֵל הִוא תִּהְיֶה לָכֶם וְשַׁבְתֶּם אִישׁ אֶל אֲחֻזָּתוֹ וְאִישׁ אֶל מִשְׁפַּחְתּוֹ תָּשֻׁבוּ" (ויקרא כ"ה, י).
[10]  "ושבת"=ושבה. זוהי צורה קדומה של נסתרת בזמן עבר, כמו "כִּי אָזְלַת יָד" (דברים ל"ב, לו).
[11]  רש"י: "כמו: 'אך לבניו תהיה נחלתו', ולא תינתן לצמיתות לאחר", כלומר בניגוד לנחלה הניתנת לאחרים, מתנת הנשיא לבניו לא תצא מידם ביובל.
[12]  "הַלִּשְׁכוֹת הַקֹּדֶשׁ" = לשכות הקודש, ביידוע הנסמך והסומך גם יחד, כמו: "הָעָם הָאָרֶץ" (מ"ה, טז); "הָאָרוֹן הַבְּרִית" (יהושע ג', יד); ועוד רבים.
[13]  כלומר הלשכות שיהיו מיועדות לשימושם של הכוהנים.
[14]  היפוך הסדר במבנה כיאסטי מופיע במקרא כמה פעמים גם בשלושה איברים (א-ב-ג-ג-ב-א), כגון: "וַיַּחְדְּלוּ הַקֹּלוֹת וְהַבָּרָד וּמָטָר לֹא נִתַּךְ אָרְצָה, וַיַּרְא פַּרְעֹה כִּי חָדַל הַמָּטָר וְהַבָּרָד וְהַקֹּלֹת" (שמות ט', לג–לד). מכל מקום, מעצם קיומו של הכיאזם נראה שהפסוק שלפנינו ממשיך למעשה את מ"ב, יג, והפִּסקה כולה מהווה המשך ליחידה ששם.
[15]  "זויות החצר" (רד"ק).
[16]  המילה "מְהֻקְצָעוֹת" קשה, והמפרשים העלו הצעות שונות בביאורה. אכן, נוסח המקרא עצמו מעיד על הקושי שבמילה זו, באמצעות הנקודות שסומנו מעל אותיותיה. סימון נקודות מעל מילה שימש את הסופרים בימי קדם כסימן מחיקה, וחז"ל ראו בהן – על כל פנים בחלק מהמקרים – עדות לספק קדום, עוד מימי קביעת נוסח המקרא, בדבר נכונותן של המילים הנקודות: "כך אמר עזרא: אם יבא אליהו ויאמר לי: מפני מה כתבת? כך אומר אני לו: כבר נקדתי עליהן! ואם אומר לי: יפה כתבת! – אעבור נקודה מעליהן" (אבות דרבי נתן [מהד' שכטר] נוסחא א פרק לד). לסיכום קצר ומראי מקומות בעניין המילים הנקודות במקרא ראו ר"ש ליברמן, יוונית ויוונות בארץ ישראל, ירושלים תשמ"ד2, עמ' 182–184.
[17]  רש"י: "וטור סביב בהם – שורת נדבך חומת אבנים בולט מן החומה סמוך לארץ, ובו נקבים מקום שפיתת קדרות".
[18]  "מתחת הטירות" = 'מתחת הטור': מתחת למבנה הנמוך ששופתים עליו את הקדרות יש "מבשלות" – "חלל להסיק בו אור מתחתיו, והקדרות מלמעלה" (רש"י). ואפשר שהכוונה לכלי בישול (מקרא לישראל).
[19]  בימי קדם נהגו לבשל תחת כיפת השמיים, מחמת העשן. וייתכן שגם בישול בשר קודשי הקודשים איננו בתוך הלשכות הפונות צפונה ממש, וה"מָקוֹם בַּיַּרְכָתַיִם" הנזכר בפס' יט הוא מתחם פתוח סמוך ללשכות.
[20]  את פס' יט–כ היה אפשר להביא בתיאור הלשכות בפרק מ"ב, ואת פס' כא–כד בפרק מ', בתיאור החצר החיצונה.

תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)